Inlägg från: Iowhannah |Visa alla inlägg
  • Iowhannah

Oktoberbebisar 2015

Hej! Jag är ny här och väntar första barnet den 12 oktober. Går in i v 35 i dag och kan inte sluta förvånas över hur fort det har gått hittills!

Nu börjar det dock kännas att jag är gravid. Orkar inte mycket, får sammandragningar om jag anstränger mig för mycket och nu har bebis börjat fixera sig. De senaste kvällarna har gått i obehagets tecken, med hugg och ilningar neråt. Jag var inne på förlossningen i går pga oro, men allt såg bra ut med både mig och bebis och efter lite googlande verkar min känsla antyda att den fixerar sig. Förvärkar har jag också börjat känna emellanåt, men de är inte så smärtsamma att jag inte kan ta det. Känns mer som en molande mensvärk.

Mitt i allt det här ska lägenheten packas ner eftersom vi flyttar i början av november. Känns lite så där när jag är den som är hemma, men inte klarar av lika mycket som normalt.

Som vi längtar efter att få ut ungen nu!

• Iowhannah
    Sommarsolen skrev 2015-09-01 16:00:15 följande:

Oj samma här, bf mitten oktober och flytt i november :P

Kul! Känner du dig också halvt oduglig? Vi ska förvisso hyra in både flyttfirma och städfirma, men själva packandet måste vi ju göra själva ????
  • Iowhannah
    Sommarsolen skrev 2015-09-01 19:28:43 följande:

Hoppas på att jag kan ägna en del av mammaledigheten till att packa innan bebis kommer :) om det inte känns alltför jobbigt.. Flytta ska vi försöka ordna själva med hjälp men städfirma får de allt bli!

Jag går hemma nu och är graviditetsledig. Jag packade fyra lådor i förrgår, men sen var jag tvungen att avbryta pga sammandragningar och annat skit som bebis höll på med. Jag vill gärna få så mycket som helst gjort, men det är svårt att veta exakt vad man kan packa redan nu. Dessutom säger kroppen ifrån ganska snabbt ifall den tycker att jag anstränger mig för mycket, trots att hjärnan säger annat.
  • Iowhannah
    Fru Hermelin skrev 2015-09-03 11:22:03 följande:

Halloj

Är det någon som slutat jobba än? Är i v34 nu och min barnmorska rådde mig idag att försöka sluta jobba väldigt snart. Har svårt att ens ta mig till och från jobbet på pendel och tunnelbana och får ligga i 1,5-2 timmar med intensiva sammandragningar var 5-10 min när jag väl kommit hem. Dessutom har jag en hel del problem med vena cava-syndromet, så pass att jag höll på att tuppa av vid två tillfällen härom dagen. Hade egentligen tänkt jobba september ut, men börjar nog känna att det blir lite mastigt.

Samtidigt känns det tidigt att gå redan 6 veckor före Bf. Men det kanske inte är så konstigt? Hur resonerar ni andra?

Jag slutade jobba i v 32. Är väldigt glad att jag gjorde det, ska du veta! Dock har jag ett potentiellt farligt yrke, vilket gav mig rätten till graviditetspenning. Men det känns otroligt skönt att kunna vila/sova när det behövs. Har nu 5 veckor till bf och kan ta saker i min egna takt om dagarna :)
  • Iowhannah
    Lemon skrev 2015-09-05 12:12:55 följande:

Är det någon som har fått problem med klåda? Har googlat lite på det och framförallt ska man då hålla koll på värdena.

Nu har jag inte tagit några prover på 5 veckor (eftersom bm inte tyckte att det skulle behövas sist) och det har börjat klia jättemycket på huden! Värst är det på kvällen. Jag ska till bm på slutet av nästa vecka. Bör jag kolla upp det tidigare eller ska jag vänta?

Är det ngt mer jag ska tänka/håll koll på i samband med detta?

Ja, jag! Herregud vad jobbigt det kan vara! Har också mest problem på kvällarna och värst är handflator och fotsulor, även om det ibland kliar över hela kroppen. Jag ska till bm på torsdag, ska ta det med henne då. Hoppas det inte är någon fara, det verkar ju ändå vara ganska vanligt med klåda. Min bm tar prover varje gång och hittills har allt sett helt normalt ut.

Jag har märkt att det som kan lindra är kyla (typ duscha kallt), samt att smörja in de kliande ytorna ordentligt med nån fet kräm. Men det är tyvärr bara tillfälliga lösningar :/

Vilken vecka är du i? Själv är jag i v 35 och det här har bara varit den senaste veckan.
  • Iowhannah
    Mira14 skrev 2015-09-07 07:24:07 följande:

Hej på er! Är det någon som vet något om att vara gravid och sjuk? Jag är i vecka 37 och har blivit förkyld.. med lite feber tror jag, har inte tempat under hela graviditeten så vet inte riktigt vad jag brukar ligga på.

Jag jobbar fortfarande. Borde man stanna hemma och vila eller kan jag jobba trots att jag inte mår helt bra? Ogravid hade jag gjort det men blir osäker nu med plutten i magen..

Jag tycker att du ska gå hem och vila, åtminstone tills febern har gått ner. Jag vet inte vad du jobbar med, men eftersom du är rädd om din bebis så ta det lugnt.

Krya på dig!
  • Iowhannah
    emeloi skrev 2015-09-07 15:09:25 följande:

Ni stackare som är förkylda och eländiga borde få vara hemma och kurera er i lugn och ro, och som nån annan skrev, samla kraft inför förlossningen. Jag är också i v 37 och har haft huvudvärksattacker, annars har jag nog aldrig varit så lite sjuk som under graviditeten :-P jag trodde det skulle vara tvärtom. Hur har ni andra upplevt ert immunförsvar?

Jag hade en rejäl förkylning i början av graviditeten och trodde att den skulle sitta i hela tiden. Men den gick över och sen dess har jag inte varit sjuk alls! Också mindre än normalt, trots att jag också var säker på att immunförsvaret skulle vara i botten.
  • Iowhannah
    Lemon skrev 2015-09-08 11:29:46 följande:

Ja handflatorna och fotsulorna är verkligen värst. Däremot kan det klia precis ÖVERALLT när det väl sätter igång! Är i v36 nu och det har som sagt hållit på 1-2veckor nu. Har även svullnat lite på fingrar och tår vilket tyder på vätska i kroppen. Vet inte om det påverkar klådan?

Exakt samma här! Vätska i kroppen och emellanåt kliar det exakt ÖVERALLT! Jag är också i v 36. Ska höra med BM i morgon om hon har nåt bra tips mot klådan.
  • Iowhannah
    Bf29okt skrev 2015-09-09 14:07:32 följande:

Hur gör ni med alla nyinköpta kläder? Verkar vara rättså viktigt och tvätta dom men går det bra och använda vanligt tvättmedel eller e det super viktigt att det e sånt oparfymerat allergi tvättmedel?

Det bästa är väl alltid allergivänliga och oparfymerade produkter, men fråga barnmorskan för säkerhets skull. Själv är jag så doftkänslig så här hemma används inte tvätt- eller sköljmedel som inte är godkänt av astma- och allergiförbundet.
  • Iowhannah

Nyligen hemkommen från BM. Mina blidvärden var bättre än någonsin och bebis har lyssnat på mamma och fixerat sig! Två veckor av tryck och ilningar och en emellanåt huggande smärta gav utdelning (är i v 35+2 i dag). Vi ska strax fira med lite glass :D Nu är det bara att vänta på att den lilla vill titta ut, även om BM sa att tidig fixering inte nödvändigtvis innebär att den kommer innan BF (men det ska vi nog bli två om). Hur som helst så är jag väldigt glad och stolt över min lilla plutt! :D

Svar på tråden Oktoberbebisar 2015