• mammaA93

Oktoberbebisar 2015

Tråd för oss med BF i oktober!

Jag plussade i förrgår och har bf 3/10! :) Hoppas fler hittar hit och att vi kan följas åt under graviditeterna.

• Svar på tråden Oktoberbebisar 2015
  • mammalovis
    Simone skrev 2016-07-04 23:21:31 följande:
    Idag slog det mig att våra bebisar inte är så små bebisar längre. Usch vad tiden går fort.

Just nu är Julia mitt uppe i en extremt jobbig fas, hon vägrar somna på kvällarna! Hon är väldigt aktiv på dagarna så när kvällen kommer vill man inget annat än att få sätta sig i soffan själv och titta på tv, men då är Julia som mest gnällig. Hon är super trött, men kan helt enkelt inte komm till ro. Hoppas innerligt att detta snart är över.

De senaste dagarna har hon lärt sig att stå helt själv utan något stöd i ca 5-10 sekunder, man ser att hon försöker ta något steg så vi får se hur lång tid det tar innan det händer :) har era bebisar lärt sig något nytt?
    Ja, nu har väl lilleman äntligen somnat här. Han kör tills att han är så gnällig att han kan stupa. Att resa sig mot allt är hans senaste utmaning, dock fastnar han ju på knä då han har en fot fram och en bakom sig, så det är lite frustrerat, för att inte tala om när han hamnar på mage eller ramlar baklänges. Alla gångerna hinner man ju inte fram. Att vända sig själv tycker han är högst överskattat, så det gör han inte. Sedan kan han få för sig att sitta och slå sig själv i huvudet upprepade gånger eller banka handen eller någon leksak i vad han kommer åt.

Ikväll fick han testa första vällingslurken. Sambon fick testa, men blev mest frustrerad då pojken inte förstår hur man använder nappflaska, sedan verkade allt komma upp ändå. Pipmuggen gick det lite bättre i, men just nu vill han ju hålla allt själv, men har inte lärt sig rätt vinkel för att kunna dricka, så det blir lite stridande. Jag hoppas att vällingen ska kunna göra att han sover några timmar längre i stöten på nätterna.
  • garin

Leon är en glad och nöjd skit som numera sover bra både natt och dag. Kan ta sig från sittande till krypläge och tvärtom vilket underlättar mkt för oss båda! Han har nu rätt sent börjat ta sig framåt, började för nån vecka sen att åla sig fram mest med armarna till hjälp. Men så fort han är stilla ställer han sig på knä och gungar. Benen blir mer och mer aktiva så hastigheten har typ tredubblats på en vecka. Inte så intresserad av att ställa sig upp. Han rullar runt i sängen och sover gärna på mage. Pratar och babblar hela tiden, dädädädädä, babababa är vanligast. Har bara en tand än. Blir 9 mån på lördag.
    Slutade för ca en månad sen att äta på natten och då har jag ju ändå inte ammat på flera mån utan gett ersättning. Tog ingen debatt utan han fick en nattflaska så länge han ville och plötsligt slutade han bara.
    Maten är han inte så intresserad av men går väl ner några teskedar om dagen, fruktpurén går såklart mkt bättre. Gröt får han morgon och kväll. Resten ersättning. Jag tar det lugnt.
    Han sover en gång på fm och en gång på em, ca 1-2h åt gången. Oftast närmare 2 om vi är inne så han sover insin egna säng. Somnar för natten gör han oftast utan större krusiduller, kan ta 10-30 min totalt. Försöker oftast vänta ut om han inte är ledsen, ofta är det enbart lite gnäll och ibland nåt glädjetjut mitt i allt. Ibland får jag ta upp och vagga en stund, har inga problem med det. Det som är jobbigt är ju att vagga ett fäktande tröstlöst barn i timmar.. Men som en sista push är det bara mysigt!
    Han sover iaf för natten allt emellan 18.30-20, oftast vid 19 ändå. Sen vaknar han mellan 05-06. Då vaknar även storebrorsan så. Under nätterna famlar han ibland efter nappen men hittar den oftast själv faktiskt. Skööönt.

• Iowhannah
    Simone skrev 2016-07-04 23:21:31 följande:

Idag slog det mig att våra bebisar inte är så små bebisar längre. Usch vad tiden går fort.

Just nu är Julia mitt uppe i en extremt jobbig fas, hon vägrar somna på kvällarna! Hon är väldigt aktiv på dagarna så när kvällen kommer vill man inget annat än att få sätta sig i soffan själv och titta på tv, men då är Julia som mest gnällig. Hon är super trött, men kan helt enkelt inte komm till ro. Hoppas innerligt att detta snart är över.

De senaste dagarna har hon lärt sig att stå helt själv utan något stöd i ca 5-10 sekunder, man ser att hon försöker ta något steg så vi får se hur lång tid det tar innan det händer :) har era bebisar lärt sig något nytt?

Det är sjukt att det som nyss var en degklump nu är en liten person med en egen vilja!

Här har vi också (haft) en period av svåra nattningar. Nils är jätteaktiv när han är vaken, man kan inte ens byta blöja och klä på honom på ett smidigt sätt längre, så jag har insett att han behöver hjälp med att varva ner på kvällen. Jag har även börjat vara mer strikt med att han inte får sova eftermiddag efter klockan 16 och det hjälpte iaf i går.

Det verkar även som att han sover dåligt när han väl sover. Han vaknar och gråter av mardrömmar och hans kropp får för sig att ställa sig upp när han inte ens är pigg. Det är verkligen frustrerande när vi ändå hade vant oss vid att han sov 19-06(-ish) utan uppvak. Nu ska det tröstas och nattas om.

Nils har försökt att gå utan att hålla i sig. Det gick sådär, plötsligt var det ett golv ivägen för hans bakhuvud :S Men han reser sig upp mot allt han kan komma över och han tycks älska att klättra på saker. Han ska hela tiden vara med också, det är svårt att tömma diskmaskinen t ex. Och att städa, han älskar att jaga både dammsugaren och golvmoppen! Förra gången jag skurade golvet så halkade han runt på det våra klinkergolvet, men han gav inte upp ändå! Till slut var sambon tvungen att ta honom till ett annat rum.
  • mammalovis
    Iowhannah skrev 2016-07-01 10:37:23 följande:
    Efter ett par veckor av gnäll och sömnkrångel så såg jag äntligen det vi har väntat på, första tanden! Ett litet, litet vasst risgryn i underkäken. Så gulligt! :)
    Ja, här hittade jag tredje idag. Inatt var hemsk, han vaknade vid 2, 4, 6 och 7, sedan sov han till halv nio, men då var jag ju redan uppe. Att knappt få sova 2 timmar i stöten tär på psyket. Jag hoppas snuvan går över och att han kan få mer ro i kroppen. Det är ju svårt att veta om det beror på brist på närhet/trygghet eller mat, tänder eller snuva.  En gång brukar han somna om i min säng.
  • Iowhannah

Hur gör ni andra med tandborstning? Nils är jätteduktig på att gapa när tandborsten närmar sig munnen, men sen kommer alltid tungan ut, vilket gör det svårt att träffa rätt. Jag har iaf börjat använda en barntandkräm och borstar så gott det går både morgon och kväll (=jag drar några drag och sedan får han suga/bita på tandborsten tills han är nöjd), men det känns som att det kommer bli svårare när han får fler tänder. Fast då kanske han är van förvisso, det är fortfarande ganska nytt.

• Rulltrappa

Så här i början handlar det mest om att få in en rutin snarare än någon kvalitativ borstning. Det kommer nog ge med sig.

Iowhannah skrev 2016-07-06 06:39:52 följande:

Hur gör ni andra med tandborstning? Nils är jätteduktig på att gapa när tandborsten närmar sig munnen, men sen kommer alltid tungan ut, vilket gör det svårt att träffa rätt. Jag har iaf börjat använda en barntandkräm och borstar så gott det går både morgon och kväll (=jag drar några drag och sedan får han suga/bita på tandborsten tills han är nöjd), men det känns som att det kommer bli svårare när han får fler tänder. Fast då kanske han är van förvisso, det är fortfarande ganska nytt.

• mammalovis
    Iowhannah skrev 2016-07-06 06:39:52 följande:
    Rutinen har vi inte fått in än, men min avsikt är ju att åtminstone borsta på morgonen när jag gör det på de andra två. Medan de andra borstar tänderna sitter han i gåstolen i hallen, så jag brukar passa på där. Han gapar rätt bra, kanske är det skönt om det kliar i tandköttet.

Efter morgongröten är det ju så självklart, på kvällen svårare då man aldrig vet vilken som är sista amningen inför natten. Lillemans rutiner är helt upp och ner ...
  • Rulltrappa

Vi borstar på kvällen i samband med ombyte till pyjamas. I rutinsyfte då, då hon äter några nattmål.

• Rulltrappa

Och DÄR tror jag tamefan att jag är i mål, lagom till min semester. Hade det inte varit för att ena benet är fullt med åderbråck hade jag känt mig 100%-ig, nu får jag nöja mig med typ 98%-ig. :D (Nej jag förstår om det där inte ser så mycket ut för världen men med mina referensramar är det ett helt ok träningsresultat med tanke på skadeproblematik, stor viktuppgång etc) Nu jäklar ska här badas.

• mammalovis

Här blir Viktor 9 månader imorgon, shit vad tiden går fort. Jag längtar inte alls efter att börja jobba om 3 månader med våra pissiga nätter. Igår hade han invägning på 9270 g och 71,4 cm, så han är ganska normal, däremot växer huvudet så det knakar. Han har redan 47,2 cm, men han brås väl på sin far ... Sedan har vi ingen kontroll förrän vid 1 år.

Idag fick han sitta en sväng i spjälsängen och kom upp på fötter för första gången. Det är tur han inte lärt sig sätta sig upp från liggande än ... men snarast måste vi väl tyvärr sänka spjälsängen. Det är inget jag ser fram emot när han vaknar på natten och skriker och vägrar hjälpa till utan ligger som en död fisk. Likaså får jag ju oftast lägga ner honom sovandes från min säng, det lär inte heller bli bekvämt ...

För övrigt har min äldsta gjort sin sista dag som förskolebarn, det kändes lite vemodigt att säga hej då till hennes fröknar idag, en av dem skolade in henne och har nu haft henne en sista vända igen, så hon har ju kunnat se att det hänt mycket på vägen. Så nu väntar ett intensivt sommarlov med risk för mycket småkonflikter. Fast idag lyckades de sysselsätta sig med var sitt pussel en stund, så det var lugnt och skönt.

Svar på tråden Oktoberbebisar 2015