• mammaA93

Oktoberbebisar 2015

Tråd för oss med BF i oktober!

Jag plussade i förrgår och har bf 3/10! :) Hoppas fler hittar hit och att vi kan följas åt under graviditeterna.

• Svar på tråden Oktoberbebisar 2015
  • Fru Hermelin

Love blir nu 8 mån på tisdag och vi var på kontrollen i måndags. Han mäter nu 71,5 cm och väger 9760 gram.

Han har två tänder i underkäken och åtminstone tre(!) nya på G i överkäken, de två framtänderna bryter igenom när som helst nu. Kanske är det därför nätterna havererat igen? Vi kan ju hoppas, så de lugnar ner sig sen! Sitter gör han utan problem och kryper NÄSTAN Han kan ta sig ut riktigt långt och plocka upp grejer och sen skuffa sig tillbaka till sittande och han ställer sig i "typ" krypposition, men som någon sa så får han liksom ena foten i vägen och hamnar liksom snarare på huk. Och där har han fastnat lite. Men nu senaste dagarna händer det grejer, han har hittat kryppositionen på knäna och idag fick han faktiskt till ett halvt krypsteg i rätt riktning, så nu är det nära. Annars reser han sig gärna mot allt!

Han har invigt pottan nu också och fått till både kiss och bajs ett flertal gånger. Jätteskönt då han haft lite kämpigt att bajsa länge. Han är rätt hård i magen, om än inte förstoppad tack och lov, och envisas med att försöka bajsa när han sitter i matstolen. Han tar i så han blir röd men får inte ut nåt, ni kan ju tänka er att försöka bajsa rätt ner i en trästol - omöjligt. På pottan får han ut det hur lätt som helst, så det är ju en himla lättnad!

Vad gäller maten kör vi fortfarande mjölkfritt, men jag har vågat testa några "säkra" burkar vilket ju är skönt att kunna variera med. Jag har fortfarande sån (obefogad) allergiångest så fort han ska testa något nytt, men jag jobbar på det. Jädra fix idé det blivit detta med eventuella allergier! Han har haft såna nässelutslag en lång period för någon månad sen, men det tycks inte vara livsmedelsutlöst. Ändå kan jag inte sluta nojja! Så trött på mig själv ibland! Kan inte minnas att jag var såhär med dottern. Hur tänker ni andra? Är det nåt ni ens reflekterar över?

• Rulltrappa

Jag tänker inte på sånt. Jag har haft ett barn med mjölkallergi och ett med mjölk- och äggallergi men jag tänker inte gå och vänta på att det ska hända även det här barnet. Det visar sig.

Fru Hermelin skrev 2016-06-22 20:09:03 följande:

Love blir nu 8 mån på tisdag och vi var på kontrollen i måndags. Han mäter nu 71,5 cm och väger 9760 gram.

Han har två tänder i underkäken och åtminstone tre(!) nya på G i överkäken, de två framtänderna bryter igenom när som helst nu. Kanske är det därför nätterna havererat igen? Vi kan ju hoppas, så de lugnar ner sig sen! Sitter gör han utan problem och kryper NÄSTAN Han kan ta sig ut riktigt långt och plocka upp grejer och sen skuffa sig tillbaka till sittande och han ställer sig i "typ" krypposition, men som någon sa så får han liksom ena foten i vägen och hamnar liksom snarare på huk. Och där har han fastnat lite. Men nu senaste dagarna händer det grejer, han har hittat kryppositionen på knäna och idag fick han faktiskt till ett halvt krypsteg i rätt riktning, så nu är det nära. Annars reser han sig gärna mot allt!

Han har invigt pottan nu också och fått till både kiss och bajs ett flertal gånger. Jätteskönt då han haft lite kämpigt att bajsa länge. Han är rätt hård i magen, om än inte förstoppad tack och lov, och envisas med att försöka bajsa när han sitter i matstolen. Han tar i så han blir röd men får inte ut nåt, ni kan ju tänka er att försöka bajsa rätt ner i en trästol - omöjligt. På pottan får han ut det hur lätt som helst, så det är ju en himla lättnad!

Vad gäller maten kör vi fortfarande mjölkfritt, men jag har vågat testa några "säkra" burkar vilket ju är skönt att kunna variera med. Jag har fortfarande sån (obefogad) allergiångest så fort han ska testa något nytt, men jag jobbar på det. Jädra fix idé det blivit detta med eventuella allergier! Han har haft såna nässelutslag en lång period för någon månad sen, men det tycks inte vara livsmedelsutlöst. Ändå kan jag inte sluta nojja! Så trött på mig själv ibland! Kan inte minnas att jag var såhär med dottern. Hur tänker ni andra? Är det nåt ni ens reflekterar över?

• Rulltrappa

Nu verkar det äntligen som att vi kan släppa den finmosade maten och hålla oss till lite grövre konsistens motsvarande burkmat från 8 månader. I början kräktes hon men nu verkar det funka. Annars klöser vi mest och sjunger om pappa, mamma och syskonen vars namn hon börjar kunna uttala förståeligt. :)

• ccjapp

Sover era barn hela nätter utan nattmål? Om ja, mellan vilka tiden?

Hos oss är det minst 2 uppvak från och med det att han lagt sig för natten vid 19. Ibland händer det att han vill äta 3 gånger. Börjar bli frustrerande då dom flesta jag pratat med säger, nämen oj mina barn slutade äta på natten när dom var ca 5mån osv.

Mitt barn äter bra med mat på dagarna (frukost, lunch, en flaska välling/mellanmål, middag, gröt, snutta på flaska innan läggdags)

Jag ger honom alltid nappen då han vaknar, och försöker verkligen få honom att somna om, men han blir helt hysterisk om han inte får sin flaska välling.

Har ni några tips, bör jag avvänja dessa nattmål och hur gör jag det på bästa sätt isåfall?

Eller kommer det kanske hasas ut allt mer då han blir större och äter allt med på dagarna?

• Rulltrappa

Haha nej. Mina barn slutade äta på natten när de var typ 18 månader. Så länge en har bra tandborstningsrutiner ska det inte vara någon fara. Det kommer ge med sig, jag känner inte till några skolbarn som äter nattmacka. ;)

ccjapp skrev 2016-06-24 00:01:14 följande:

Hos oss är det minst 2 uppvak från och med det att han lagt sig för natten vid 19. Ibland händer det att han vill äta 3 gånger. Börjar bli frustrerande då dom flesta jag pratat med säger, nämen oj mina barn slutade äta på natten när dom var ca 5mån osv.

Mitt barn äter bra med mat på dagarna (frukost, lunch, en flaska välling/mellanmål, middag, gröt, snutta på flaska innan läggdags)

Jag ger honom alltid nappen då han vaknar, och försöker verkligen få honom att somna om, men han blir helt hysterisk om han inte får sin flaska välling.

Har ni några tips, bör jag avvänja dessa nattmål och hur gör jag det på bästa sätt isåfall?

Eller kommer det kanske hasas ut allt mer då han blir större och äter allt med på dagarna?

• Iowhannah

Nils slutade med nattmål när han var 5-6 månader, och innan dess åt han bara en gång runt 03. Två uppvak har han nog inte haft sedan han var typ 3 månader.

Oftast sover han 19-0530/06, men de senaste nätterna har han fått för sig att somna en timme senare och vakna en halvtimme tidigare, till mammas och pappas förtret -_-
  • Iowhannah

En ångestfundering: hur har ni tänkt kring eget rum? Det börjar bli aktuellt för oss nu, då sambon kommer jobba många tidiga morgnar i juli och hans väckning stör Nils. Jag är långt ifrån redo för detta, men om det får Nils att sova bättre så är det så klart positivt. Jag har märkt att han ibland kan störas av att vi är i rummet när han sover, men samtidigt är jag så nojig över att inte höra honom förrän han faktiskt gråter :S

• Fru Hermelin

Absolut inte! Love vaknar minst 3 ggr för mat, ofta uppåt 4-5 ggr. Nu ammar ju han, så det kanske inte är alldeles jämförbart...? Men äter gör han ju. Jag har nyss börjat försöka få honom att somna utan bröstet, vilket jag hoppas ska hjälpa. Nu på det senaste har jag också märkt att han faktiskt inte tycks söka bröstet varje gång han vaknar, så jag vaggar/vyssar i första hand (han är en nappvägrare av rang!). Men allt det där gör ju du redan.

Så jag vet inte om jag har så mycket råd att ge. Stora tjejen fick ersättning på natten/morgonen, säkert ganska länge! Men hon nöjde sig med en gång vid 5-6-tiden. Minns inte hur eller när hon slutade dock.
    I mina, högst lekmannamässiga, öron låter ju dock välling så många ggr rätt mycket. Tror de brukar rekommendera max 3 mål per dag med gröt/välling. Menar verkligen inte att komma med pekpinnar, hoppas du inte tar det så - jag kan säkert ha fel, eller rekommendationerna hunnit ändrat sig! Har du testat med vatten eller ersättning i flaskan? Kanske kunde vara en idé? Vill minnas att jag hört andra med nattvälling-barn köra den varianten för "avvänjning".

Jag tror ändå det där med äta på natten är väldigt individuellt! Vissa slutar tidigt, andra inte. Min brorson fick en tallrik gröt mitt i natten när han slutat amma. Tror han fick det tills han passerat året iaf!
  • Fru Hermelin
    Rulltrappa skrev 2016-06-22 21:17:30 följande:

Jag tänker inte på sånt. Jag har haft ett barn med mjölkallergi och ett med mjölk- och äggallergi men jag tänker inte gå och vänta på att det ska hända även det här barnet. Det visar sig.

Låter klokt. Sådär resonerar ju jag också - egentligen! Vet inte vad det är som gör att jag börjat noja så. Jag är inte rimlig i mina nojor heller, utan jag ser ju de här jättereaktionerna framför mig, inte bara lite eksem eller dålig mage eller nåt sånt som isf vore mer normalt att förvänta sig. Suck! Men jag jobbar på det
  • Fru Hermelin
    Iowhannah skrev 2016-06-24 06:23:03 följande:

En ångestfundering: hur har ni tänkt kring eget rum? Det börjar bli aktuellt för oss nu, då sambon kommer jobba många tidiga morgnar i juli och hans väckning stör Nils. Jag är långt ifrån redo för detta, men om det får Nils att sova bättre så är det så klart positivt. Jag har märkt att han ibland kan störas av att vi är i rummet när han sover, men samtidigt är jag så nojig över att inte höra honom förrän han faktiskt gråter :S

Eget rum känns rätt avlägset för oss. Dottern sov i vårt rum tills hon var typ 4, först i vår säng, sen i egen säg klos-i-kloss med vår, sen en egen växa-säng en meter bort. Får se hur det blir med Love, men tänker att det blir först när han efterfrågar det själv.

Däremot är det ju många som får eget rum tidigt och det funkar kanonbra! Som du säger kan det ju t.o.m vara så att ni alla sover bättre. Så himla svårt att råda. Har ni nån babywatch? De brukar vara väldigt känsliga och reagera i god tid. Vi kör alltid en sån när vi sover borta och kanske sitter i en annan ände av huset efter att barnen somnat. Tror jag skulle vakna om den började spraka till om vi sov i olika rum!
Svar på tråden Oktoberbebisar 2015