• mammaA93

Oktoberbebisar 2015

Tråd för oss med BF i oktober!

Jag plussade i förrgår och har bf 3/10! :) Hoppas fler hittar hit och att vi kan följas åt under graviditeterna.

• Svar på tråden Oktoberbebisar 2015
  • Fru Hermelin
    Iowhannah skrev 2016-06-24 06:23:03 följande:

En ångestfundering: hur har ni tänkt kring eget rum? Det börjar bli aktuellt för oss nu, då sambon kommer jobba många tidiga morgnar i juli och hans väckning stör Nils. Jag är långt ifrån redo för detta, men om det får Nils att sova bättre så är det så klart positivt. Jag har märkt att han ibland kan störas av att vi är i rummet när han sover, men samtidigt är jag så nojig över att inte höra honom förrän han faktiskt gråter :S

Ett annat alternativ är ju om du och Nils sover i ett rum och din man/sambo i ett annat under den tiden då han ska jobba tidigt. Så behöver ni inte lägga Nils ensam än.

Just nu sover Love och jag i ett sovrum och min man och dottern i hennes sovrum. Dels är Love lättväckt, dels blir min man störd av alla amningar och dessutom började dottern vakna en massa på natten när Love kom, så han fick springa fram och tillbaka. Nu sover alla så bra det går. Just nu iaf. Får se när det ändrar sig nästa gång
  • Iowhannah
    Fru Hermelin skrev 2016-06-24 19:56:04 följande:

Ett annat alternativ är ju om du och Nils sover i ett rum och din man/sambo i ett annat under den tiden då han ska jobba tidigt. Så behöver ni inte lägga Nils ensam än.

Just nu sover Love och jag i ett sovrum och min man och dottern i hennes sovrum. Dels är Love lättväckt, dels blir min man störd av alla amningar och dessutom började dottern vakna en massa på natten när Love kom, så han fick springa fram och tillbaka. Nu sover alla så bra det går. Just nu iaf. Får se när det ändrar sig nästa gång

Ja, jag har tänkt åt det hållet med men vi har bara vår säng och spjälsängen (och en vagga, men den är lite väl liten) så det skulle bli rätt dyrt att göra så.

Jag ska prata lite med mina föräldrar också, tydligen flyttade jag till eget rum när jag var bara 5 månader så de har nog nåt tips.

Vi har en babywatch, och den kommer jag så klart använda, men den är inte fullt pålitlig då föräldraenheten kan få för sig att stänga av sig själv...
  • mammalovis
    Iowhannah skrev 2016-06-24 20:41:07 följande:
    Ja, jag har tänkt åt det hållet med men vi har bara vår säng och spjälsängen (och en vagga, men den är lite väl liten) så det skulle bli rätt dyrt att göra så.

Jag ska prata lite med mina föräldrar också, tydligen flyttade jag till eget rum när jag var bara 5 månader så de har nog nåt tips.

Vi har en babywatch, och den kommer jag så klart använda, men den är inte fullt pålitlig då föräldraenheten kan få för sig att stänga av sig själv...
    Ni har inte en soffa han kan sova i eller skaffa en uppblåsbar hög madrass att sova på. Extra madrassen går ju använda till gäster senare också och lättare att flytta vid behov.

Här sover sambon i soffan sedan andra barnet föddes då han väckte mig när han gick och la sig sent, så jag fick vakna flera extra gånger, då han oftast tömmer (stomi)påsen någon gång på natten också. Flyttat ut från föräldrasovrummet gör barnet först vid 2-2,5 år när syskon varit på g. Så det har jag ingen panik för, däremot kunde lilleman gärna sova lite längre nätter och amma färre gånger.
  • Simone
    Iowhannah skrev 2016-06-24 06:23:03 följande:

En ångestfundering: hur har ni tänkt kring eget rum? Det börjar bli aktuellt för oss nu, då sambon kommer jobba många tidiga morgnar i juli och hans väckning stör Nils. Jag är långt ifrån redo för detta, men om det får Nils att sova bättre så är det så klart positivt. Jag har märkt att han ibland kan störas av att vi är i rummet när han sover, men samtidigt är jag så nojig över att inte höra honom förrän han faktiskt gråter :S

Julia sov sin första natt i sitt rum inatt. Gick hur bra som helst! Somnade vid 21 och vaknade 07.45 utan ett enda uppvak under natten! Antar att hon sov skönt :) det var nog jag som var mer Nojjig, tyckte det kändes så hemskt igår när hon låg själv där inne. Men eftersom hon sover bättre när det är mörkt och tyst så får hon fortsätta vara i sitt rum :)
  • Iowhannah
    Simone skrev 2016-06-28 13:20:29 följande:

Julia sov sin första natt i sitt rum inatt. Gick hur bra som helst! Somnade vid 21 och vaknade 07.45 utan ett enda uppvak under natten! Antar att hon sov skönt :) det var nog jag som var mer Nojjig, tyckte det kändes så hemskt igår när hon låg själv där inne. Men eftersom hon sover bättre när det är mörkt och tyst så får hon fortsätta vara i sitt rum :)

Vad skönt för er! Egentligen vet jag att det bara är onödigt att oroa sig, det är ju bara att testa och se hur det går. I värsta fall får han väl flytta tillbaks till vårt rum bara.

Nils vill också ha mörkt och tyst, det händer rätt ofta att han vaknar till lite när vi går och lägger oss.

Vi har babymonitor och rummen ligger vägg-i-vägg så det borde inte vara någon fara. När han väl sover så sover han och om vi inte stör så kanske mardrömmarna lugnar sig.
  • Iowhannah

Usch. Nu ligger jag på sovrumsgolvet och håller på att bli galen! Nattningarna brukade gå så himla smidigt på typ 10 minuter, men den senaste tiden så ska han envisas med att ställa sig upp. Det spelar ingen roll hur trött han är, så fort vi lägger honom så tar han tag i spjälorna och reser sig upp. Hur länge ska detta pågå?! Jag är helt slut efter en kväll med nattningar som tar uppåt en timme och innehåller en hel del gråt (mest från Nils men lite från mig med)!

Är det någon mer som har/har haft samma problem? Finns det något ljus i nattningstunneln?

• mammalovis
    Fru Hermelin skrev 2016-06-22 20:09:03 följande:
    Love blir nu 8 mån på tisdag och vi var på kontrollen i måndags. Han mäter nu 71,5 cm och väger 9760 gram. Han har två tänder i underkäken och åtminstone tre(!) nya på G i överkäken, de två framtänderna bryter igenom när som helst nu. Kanske är det därför nätterna havererat igen? Vi kan ju hoppas, så de lugnar ner sig sen! Sitter gör han utan problem och kryper NÄSTAN smile1.gif Han kan ta sig ut riktigt långt och plocka upp grejer och sen skuffa sig tillbaka till sittande och han ställer sig i "typ" krypposition, men som någon sa så får han liksom ena foten i vägen och hamnar liksom snarare på huk. Och där har han fastnat lite. Men nu senaste dagarna händer det grejer, han har hittat kryppositionen på knäna och idag fick han faktiskt till ett halvt krypsteg i rätt riktning, så nu är det nära. Annars reser han sig gärna mot allt! Han har invigt pottan nu också och fått till både kiss och bajs ett flertal gånger. Jätteskönt då han haft lite kämpigt att bajsa länge. Han är rätt hård i magen, om än inte förstoppad tack och lov, och envisas med att försöka bajsa när han sitter i matstolen. Han tar i så han blir röd men får inte ut nåt, ni kan ju tänka er att försöka bajsa rätt ner i en trästol - omöjligt. På pottan får han ut det hur lätt som helst, så det är ju en himla lättnad! Vad gäller maten kör vi fortfarande mjölkfritt, men jag har vågat testa några "säkra" burkar vilket ju är skönt att kunna variera med. Jag har fortfarande sån (obefogad) allergiångest så fort han ska testa något nytt, men jag jobbar på det. Jädra fix idé det blivit detta med eventuella allergier! Han har haft såna nässelutslag en lång period för någon månad sen, men det tycks inte vara livsmedelsutlöst. Ändå kan jag inte sluta nojja! Så trött på mig själv ibland! Kan inte minnas att jag var såhär med dottern. Hur tänker ni andra? Är det nåt ni ens reflekterar över?
    Några matallergier har vi inte, men däremot en kille som lätt bajsar väldigt kompakt. Vi har också dilemmat att han nästan alltid bajsar i matstolen och tar i för kung och fosterland, så han blir knallröd. Därför är jag också nojig med maten då storasyster har bekymmer med förstoppning.

I Viktors fall undviker jag att ge morötter, majs och banan och försöker ge mer lösande som päron, kiwi och persika, tyvärr är det ju hopplöst med burkarna som alltid innehåller morötter.

I helgen har det gått bakåt med maten, sedan i söndags då vi var på Liseberg. Efter två dagar på köttfärssås och spaghetti fick han testa en 8-månadersburk med Thaiwok. Den var ingen hit och till slut hade han munnen full så jag fick rensa, han saknade nog den såsiga konsistensen. Efter det har i princip bara frukten funkat.

Natten till i måndags fick han bekymmer med andningen och pep på inandningen så jag blev lite smått nervös, så vi fick hålla oss upprätt en sväng vid fönstret och en stund testade vi med varmvatten i duschen. Lite jobbigt att inte vara hemma då vi inte tog med syrrornas mediciner för luftrören. Till slut var han trött och stupade vid tutten, så han fick ligga uppallrad igen.
    Idag har han nog knappt ätit en halv portion gröt på morgonen och det var knappt det dög med katrinplommon. Han skriker och spänner sig som ett streck så fort jag försökt sätta honom i matstolen, så det har blivit mer amning. Ikväll gick lite köttfärssås på burk ner, annars har han levt på frukt. Sambon lyckades dock med gröten så jag hoppas på en bättre natt.

De senaste nätterna har han ätit tre gånger mellan 23.30 och 7.30, så jag är rätt trött då vi varit iväg torsdag till måndag förmiddag. Hos kusinen blev han jätterädd och började skrika när hon skrek strax innan midnatt. Inte så kul när vi behövde sova. Så det är skönt att vara hemma i alla fall. På 3-åringen tog det också på krafterna så hon sov middag på nästan 4 timmar igår.
  • mammalovis
    ccjapp skrev 2016-06-24 00:01:14 följande:
    Sover era barn hela nätter utan nattmål? Om ja, mellan vilka tiden?
    Hos oss är det minst 2 uppvak från och med det att han lagt sig för natten vid 19. Ibland händer det att han vill äta 3 gånger. Börjar bli frustrerande då dom flesta jag pratat med säger, nämen oj mina barn slutade äta på natten när dom var ca 5mån osv.

Mitt barn äter bra med mat på dagarna (frukost, lunch, en flaska välling/mellanmål, middag, gröt, snutta på flaska innan läggdags)

Jag ger honom alltid nappen då han vaknar, och försöker verkligen få honom att somna om, men han blir helt hysterisk om han inte får sin flaska välling.

Har ni några tips, bör jag avvänja dessa nattmål och hur gör jag det på bästa sätt isåfall?
    Eller kommer det kanske hasas ut allt mer då han blir större och äter allt med på dagarna?
    Bebisar är helt enkelt olika. Sedan kan folk minnas fel, kanske behövde de ändå stoppa in nappen eller ge välling/vatten/ersättning/amning, men minns det inte längre.

Med första var jag jättestressad på första tandläkarbesöket då vi inte lyckats sluta med nattamaten. Amningen gav jag upp strax innan året och då minskade nog uppvaken på natten annars körde hon med 1-3 timmars mellanrum, tätare ju närmre morgonen man kom. Hon går dock upp och kissar och dricker vatten minst en gång på natten och hon är 5 år nu. Lillasyster sover som en stock från ca 20.30- 6/7 när syrran inte är tyst längre.

Andra sov bättre redan tidigt även om hon var nattuggla ett tag. Lilleman äter mer i perioder gång på gång. Jag tror han behöver extra mycket närhet då utvecklingen går i rasande takt just nu. Han tjattrar en massa, väldigt mycket mam-mam, fräser lite papp-papp. När vi har varit iväg har han fått ligga en stund hos mig.

På Liseberg satt han omväxlande i vagnen och selen och det kändes som dagen flöt på. Likaså kunde vem som bära honom på kalaset, men ner på golvet själv vill han inte. Även idag har han varit ursur så fort jag satt ner honom oavsett var inomhus. Något frustrerande när man har behov att bära ner tvätten till tvättstugan o s v.

Andra tösen ammade massor på kvällen någon gång vid den här tiden, så hon fick börja äta välling inför natten och slutade amma helt på eget initiativ någon gång mellan 8 och 10 månader. Lilleman är en tuttnisse, så idag har han nog ammat 3 gånger i natt, 3 gånger till och med lunchen och ett gäng gånger i eftermiddag och än är inte dygnet över ... men det är rätt okej. Hellre att han får i sig vätska i värmen och med förkylning i kroppen. Nattamningen får bort tills jag börjar jobba efter hans ettårsdag.
  • mammalovis
    Iowhannah skrev 2016-06-28 19:18:30 följande:
    Usch. Nu ligger jag på sovrumsgolvet och håller på att bli galen! Nattningarna brukade gå så himla smidigt på typ 10 minuter, men den senaste tiden så ska han envisas med att ställa sig upp. Det spelar ingen roll hur trött han är, så fort vi lägger honom så tar han tag i spjälorna och reser sig upp. Hur länge ska detta pågå?! Jag är helt slut efter en kväll med nattningar som tar uppåt en timme och innehåller en hel del gråt (mest från Nils men lite från mig med)!

Är det någon mer som har/har haft samma problem? Finns det något ljus i nattningstunneln?
    Det är bara att härda ut. Antingen får man trötta ut dem genom att lägga ner dem gång på gång och stå ut med gråt eller också sätter du dig och läser en bok eller liknande och låter honom leka sig trött i sängen, då du ändå är ointresserad.  Min andra fick somna ensam i rummet. Hon hade lite leksaker i sängen att pyssla med och till slut kröp hon ihop och somnade. Blev hon för ledsen fick jag ta upp henne. Räkna med att ni kommer ha den här fasen ett tag framöver. Min första hittade jag gungandes i krypställning på nätterna och vi hade också bekymmer med att de tränade att ställa sig upp när de väl kunde. Nackdelen var ju att när tröttheten tog ut sin rätt ramlade hon oftare och törnade emot spjälorna och blev ledsen.

Än så länge är Viktor tydlig. När snuttefilten får ligga kvar över ansiktet och han vrider sig åt sidan är det sovdags, annars drar han bort den och börjar skrika för att bli upplyft. Många gånger somnar han dock vid amning. Än kan han inte resa sig eller krypa på riktigt så våra strider kommer väl.
Svar på tråden Oktoberbebisar 2015