• ulliiz

Oktoberbebisar 2015

3 förra torsdagen och vägdes in på 4865 g och 56 cm, liten flicka :D

Har precis hittat händerna och kämpar på bra med att försöka få tag i allt möjligt, och allt hon får tag i hamnar i munnen, måste ju smaka om de smakar gott ???? har enda från början haft ett väldigt stort nörjetsbehov och de bästa hon vet är att va i famnen och gå runt och titta på allt möjligt. Att ligga i baby gymmet är kul ett tag men ligga på mage är däremot ingen hit alls. Tvn är också spännande att titta på.

Sömnen är väl sådär, börjar bli bättre men har vart väldigt svår att lägga ifrån sig och har bara velat sova på mig och då sovit ca 2 timmar åt gången, men nu går de lättare att lägga ner och hon börjar äntligen sova lite längre så hoppas de håller i sig.

I övrigt en glad och sprallig liten tjej :)

Någon som bor i uppsala så tycker vi om att fika, gå promenader ja vad som helst egentligen

• ulliiz

Vilken skillnad de kan vara, min dotter föddes i v 37+2 och va 47 cm vägde 2865, igår på 5 månaders kontrollen va hon 61 cm och vägde 5550 :p min lilla mini bebis :p

• ulliiz

Någon mer som har hemska nätter just nu? Här somnar vi ca 20, vaknar sen kl 12 gnäller och sprattlar ca 30 min sover därefter ca 1 timme åt gången och tar sedan morgon mellan 4 och 5. Suck trött mamma. Kan det vara ett utvecklingssteg tro? Hoppas på bättre sömn snart

• ulliiz

Kan kanske vara att krypandet är p g, hon har börjat åla men bara bakåt än så länge, och klänger över allt möjligt. ????

Kul att läsa om allas barn och vilka utvecklingar de gör :)

• ulliiz

Här vaknar vi ca kl 5

Somnar igen halv 1 sover då ca 1 timme

Sover mellan 1-2 timmar vid 13

Somnar för kvällen mellan 19 och 20

Sen just nu har vi några uppvak på natten men i vanliga fall vaknar hon och äter kl 4 och somnar om till 5

Va avundsjuk jag blir på er som har barn som sover längre ????

• ulliiz

Va duktiga era små är, här är de fortfarande jag som matar men hon får små bitar att pilla med själv, majsringar är en hitta och börjar få till pincett greppet bra. Vi väntar för fullt på att hon ska börja krypa, hoppas de kommer snart då hon blir frustrerad när hon inte kommer framåt.

Någon som har erfarenhet av att bara amma på natten? Just nu ammar jag till mellanmål på EM och efter vällingen på kvällen, men vill sluta iallafall med mellanmålsamningen, dock så äter hon fortfarande på nätterna men blir de för långt uppehåll med amningen att bara amma då eller funkar de bra?

• ulliiz

Åh ca mysigt de lät med en cykeltur, ska nog också införskaffa en barnsadel till cykeln.

Här är de också många uppvak just nu, tär verkligen på de. Men visst har de någon utvecklingsfas runt 8 månader, kanske de som spökar?

Här somnar vi runt halv 8 på kvällen så de klagar jag inte på, men sen sover hon bara två gånger på dagen, en gång vid 9 och en gång vid halv 2. Och vaknar tidigt, runt 5 halv 6.

• ulliiz
    Simone skrev 2016-07-12 21:00:46 följande:

Ikväll lärde sig Julia att gå med gåvagnen helt själv utan stöd, så stolt mamma :) hon såg så nöjd ut när hon staplade fram.

Än är det bara mamma och pappa hon säger, men man ser hur hon försöker få fram mer. Hur går det för era med tal och gång? :)

Här går hon gärna om man håller i händerna. Med gåvagnen går hon inte än, den e alldeles för hög för henne, hon är bara 65cm ????

"mammama" säger hon men inte i nåt speciellt sammanhang.

Vi väntar med spänning på att hon ska börja krypa.

Vad roar ni era små med om dagarna?
  • ulliiz

Och så hände de som inte får hända, Nellie ramla ur sängen. Usch va man känner sig som en dålig mamma :(

Tips på hur man kan barnsäkra vuxen sängen??

Hon får alltid sova i våran säng när hon vaknar å vill äta på natten för hon vägrar somna om i sin säng, enda sättet att få henne att sova där när hon vaknat är att först gå å vagga henne tills hon somnat och de har jag inte energi till. Men kanske får bita i de sura och vagga endå?!

Hur gör ni andra?

• ulliiz

Hon kryper inte ännu så hon måste ha rullat hela vägen och trillat ner. Får testa bunkra upp med kuddar och lägga madrass på golvet för säkerhets skull. Tack för tips :)

• ulliiz
    Rulltrappa skrev 2016-07-21 10:11:12 följande:

Hur mår hon?

Hon mår bra, klarade sig tack och lov helskinnad
  • ulliiz
    LadyViolet skrev 2016-07-21 22:02:08 följande:

Usch det där nojar jag för. Jag har lagt en madrass nedanför våran säng på min sida just in case. Han ligger rätt stilla än så länge, eller nära mig i alla fall. Det är ju bara det att när jag vill amma på det andra bröstet så måste jag lägga honom ytterst och ibland har vi båda somnat innan jag flyttat in honom igen. Känns som det bara är en tidsfråga.

När min äldsta son var ca 6 mån så vaknade jag på natten och såg honom inte i sängen. Fick panik och började slita i täcken och grejer, men så kollade jag ner på golvet och där ligger han och sover på en kudde! Så sjukt alltså. Kudden måste ha ramlat ner först, och sen han på den. Sån jäkla tur i oturen.

Oj ja de en väldans tur. Man får ju lite lätt panik de är ju så små, men klarar nog mer än man tror. Nu Har jag byggt en mur av kuddar, när hon väl börjar krypa får jag nog ta en madrass att lägga på golvet också.
  • ulliiz

Woho äntligen tar hon sig framåt, om än långsamt och inte så långa bitar, men framåt iallafall :D kör en blandning mellan att krypa och åka på rumpan ???? trott i typ 3 månader att hon ska börja ta sig fram så va verkligen på tiden. Och så stolt man blir :)

• ulliiz

Åh men vilket hår ???? här va vi för en månad sen 65 cm och vägde 6550 ????

Blev sömnen sämre hos er när de börja ta sig fram? Nellie är nämligen jätte svår sövd och vaknar ofta. Tänkte om de kan ha med de att göra?!

• ulliiz

Här ser matrutinerna ut såhär:

Ammar kl ca kl 6

9.00 1 portion gröt och någon majskrok

12.00 1/2 burkmat och några skedar fruktpuré eller rån efter

14.30 ammar eller lite yoghurt

17.00 samma som lunch

19.00 110 ml välling (dricker dock inte upp hela) och ammar.

Sedan vaknar hon 2-6 ggr per natt och ammar

Väldigt Kinkig Nellie just nu som endast är nöjd när hon får hålla i händerna och gå omkring. Antar att de händer mycket i huvudet just nu. Tar sig fram bättre och bättre, men en väldigt rolig stil här också, har händerna i golvet, ena benet som när de kryper och andra benet står hon på foten och så går hon fram med händerna och sen skuttar fram med benen.

Igår sänkte vi hennes säng, vill inte ha någon mer fall olycka.

• ulliiz

Nellie äter en halv burk mat men blir inte helt mätt på de, däremot skulle en hel burk bli för mycket så hon får en halv burk + lite fruktpuré, Smörgåsrån eller majskrokar.

• ulliiz

Nu tror jag de e på g med en ny tand, har inte velat tagit flaskan på ett par dagar så har anat att något vart på g, och nu vaknar hon och skriker i panik, men lite Alvedon så lugna hon ner sig. Fick dock inte någon chans att kika i munnen.

I övrigt en lycklig tjej idag när stora syster kom hem efter att ha vart hos sin mamma 5 veckor.

Hur gör ni för att lägga till bilder?

• ulliiz

Usch lät inge vidare med tänderna, så synd om dom små.

Här har vi också haft endel kämpiga nätter med väldigt många uppvak, jag är lagom trött då vi e mitt uppe i flytt så blir inte mycket till vila om dagarna och sena kvällar. Hoppas de vänder för våra små nu.

I övrigt glad om dagarna och börjar ta sig fram riktig fort. Leka med syrran är favoriten

Och va fort tiden går, snart är dom 1 år, 29 oktober fyller Nellie år. När fyller era?

Svar på tråden Oktoberbebisar 2015