• Sexig bi man

Vi smäller raketer på nyår-ta eget ansvar för era jävla hundar

Jävligt irriterande med er hundägare och alla andra idioter som sitter och klagar på fyrverkerier bara för att era hundar blir rädda eller blir sprängda. Jag har en lösning på problemet så att vi bombälskare kan fortsätta smälla raketer, samtidigt som ni hundvänner kan behålla era hundar orädda och osprängda (en slags win-win). Lösningen är följande: Lämna era jävla hundar hemma. Faktum är att VI SMÄLLER RAKETER OCH DET ÄR INGET LAGFÖRBUD PÅ DET!!!!! Har ni svårt att acceptera det så kan ni kasta er själva eller nått. Blir så FRUKTANSVÄRT irriterad!!!!!

Om sen en till sak.... Ica i Linköping har skrivit ett "jättegulligt" inlägg på Facebook: "Vi på Ica i Linköping säljer inte fyrverkerier i år för att vi tänker på djuren". Om ni fucking tänker på djuren så ska ni för fan inte komma och sälja kött från Danmark och andra länder där djuren plågas innan slakt!!! Snacka om dubbla budskap. Schizofrena eller nått.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-12-28 16:14
    PS. Jag älskar hundar. Att jag skriver "jävla hundar" är för att jag är arg just nu. Ni kan bortse från alla svordomar.
  • Svar på tråden Vi smäller raketer på nyår-ta eget ansvar för era jävla hundar
  • Anonym (MenVaF#n!!)
    Anonym (följ mitt tips) skrev 2014-12-29 21:36:26 följande:
    Hyr en stuga nånstans i  middle of nowhere typ med era rädda hundar.
    hyr tillsammans med nån annan så blir det inte så dyrt.
    Vi smäller raketer, har alltid gjort o kommer alltid att göra...
    Måste bara fråga ändå.. Tycker du jag ska bo i en stuga ute på landet i två-tre månader? inte för att min hund är rädd men för att slippa själv bli bortsprängd och bli störd av smällare? vem ska betalar för den semestern ute i middle of nowhere. Varför åker du inte till middle of nowhere och ta med dig singlar som också vill smälla så kanske det blir extra kul?

Men du som alltid smäller raketer. Vad får du ut av det tex en novemberkväll? Det är kanske kul att veta att någon hörde din pjäs? eller du tycker du bara om att "fack the police"?

Egentligen. Majoriteten har vett nog att äga och använda smällare men det finns några idioter som förstör, så det borde förbjudas helt. kollektiv bestraffning, tyvärr. Det skulle jag rösta på!
  • Anonym (följ mitt tips)
    Anonym (MenVaF#n!!) skrev 2014-12-29 22:05:57 följande:
    Måste bara fråga ändå.. Tycker du jag ska bo i en stuga ute på landet i två-tre månader? inte för att min hund är rädd men för att slippa själv bli bortsprängd och bli störd av smällare? vem ska betalar för den semestern ute i middle of nowhere. Varför åker du inte till middle of nowhere och ta med dig singlar som också vill smälla så kanske det blir extra kul?

Men du som alltid smäller raketer. Vad får du ut av det tex en novemberkväll? Det är kanske kul att veta att någon hörde din pjäs? eller du tycker du bara om att "fack the police"?

Egentligen. Majoriteten har vett nog att äga och använda smällare men det finns några idioter som förstör, så det borde förbjudas helt. kollektiv bestraffning, tyvärr. Det skulle jag rösta på!
    Hade jag bara haft pengar o vatt tillräckligt snygg för att andra singlar skulle vilja vara med mig så hade ja lätt stuckit, igår... 

Det med att smälla i november kan ja hålla med om är väldigt onödigt... 
    Jag smäller dock inte själv men min familj gör det. enbart på nyårsafton, enbart för mina barns skull.. det ja mena med att vi alltid har smällt o kommer att fortsätta att göra tills mina barn e stora nog...

Hade ja inte haft barn hade vi inte köpt några raketer...
  • Anonym (MenVaF#n!!)
    Anonym (följ mitt tips) skrev 2014-12-29 22:17:01 följande:
    Hade jag bara haft pengar o vatt tillräckligt snygg för att andra singlar skulle vilja vara med mig så hade ja lätt stuckit, igår... 

Det med att smälla i november kan ja hålla med om är väldigt onödigt... 
    Jag smäller dock inte själv men min familj gör det. enbart på nyårsafton, enbart för mina barns skull.. det ja mena med att vi alltid har smällt o kommer att fortsätta att göra tills mina barn e stora nog...

Hade ja inte haft barn hade vi inte köpt några raketer...
    Vad får dig att tro att jag har pengarna till att fly hus och hem bara för att folk anser sig ha rätten att smälla när de känner för det??

Okej för jag läste att "Vi smäller raketer, har alltid gjort o kommer alltid att göra... " = Det läste jag som att ni smäller alltid.. och nyår är det ju knappast alltid för en vanlig människa.. men i din värld kanske varje dag är nyår? men tydligen inte det heller.

Hoppas du ser vad de flesta normal funtade personer är irriterade på.. det är inte enbart rabiat hundägare som är förbannade för att folk faktiskt smäller på nyår. Utan helt vanliga människor är less på att folk smäller i flera månader för och efter nyår..
  • Steven01

Eftersom det är verkar vara viktigt med lagar och regler för ts (OCH DET ÄR INGET LAGFÖRBUD PÅ DET!!!!!) är det väl självklart att ts har sökt och fått tillstånd från polisen för att skjuta raketer? För ja, man ska ha tillstånd för detta.

• Nenne666
    Anonym (äger hund) skrev 2014-12-29 21:32:43 följande:

Jag har hund och anser att vi självklart ska smälla raketer på tolvslaget.

Jag säger så här: den dagen alla hundägare plockar upp efter sina hundar kan vi ta ett nytt samtal om ljudliga nyårsraketer. Men eftersom vi tyvärr verkar vara ganska få som plockar upp efter våra hundar så....

Vad har plocka hundskit med att göra att våra tama och vilda djur lider och blir sjuka av rädsla?
  • Anonym (Lägg ner)

Djur kan bli rädda även om de är innanför husets fyra väggar. Jag känner en familj med hundar som är rädda för fyrverkerier och de får spendera vartenda nyår mitt ute i skogen med hundarna. Något annat går inte då hundarna annars gömmer sig i någon vrå, skakar och ylar hela natten. Sen så finns det ju andra djur utanför husen som kan bli skrämda med. För att inte tala om alla mentalt krigsskadade människor med PTSD som här i Sverige genomlider krig mentalt igen. Eller de som bara blir rädda av höga ljud och korkar igen med öronproppar och lägger sig under täcket vid åtta-snåret, jag känner såna med.

Jag var en bråkstake som liten och sköt smällare hejvilt när jag var 9-13 år, men lade av med det när jag fick mer vett i skallen.

• Anonym (pia)
    Steven01 skrev 2014-12-29 22:38:15 följande:
    Eftersom det är verkar vara viktigt med lagar och regler för ts (OCH DET ÄR INGET LAGFÖRBUD PÅ DET!!!!!) är det väl självklart att ts har sökt och fått tillstånd från polisen för att skjuta raketer? För ja, man ska ha tillstånd för detta.
    Behövs inga tillstånd för att skjuta på nyärsnatten
  • Folivee

Har själv en skott rädd hund, men jag skulle aldrig vilja få bort fyrverkerierna från nyår. Jag valde att ha hund och jag valde dessutom att bo där jag gör så det är min plikt att skydda min djur från hemskheter. Smällarna på nyår har funnits längre än vad jag varit hund ägare. Sen så är det ingen nyhet att många hundar är skotträdda så man vet vad man väljer. Väljer man att vara hundägare, då väljer man även att beskydda sin hund under denna tid, vare sig man ska behöva gömma sig i en tyst skog under tolv slaget eller skippa den där nyårs festen för att vara med sin hund.

Men sen som många säger, dessa jävla idioter som promt ska smälla dagar innan och efter nyår eller under dagen på nyår, de kan ju bara ta och slänga sig i en vak och spendera sitt nya år där i. Smällarna är för att fira in det nya året vid 12 slaget. Inte för alla små dryga tonåringar att smälla av i tid och otid för att de inte har vett för bättre.

• Anonym (pia)
    Notetur Nomen skrev 2014-12-29 15:53:48 följande:
    Man kan inte skotträna vilda djur. 
    Fyrverkerier är apdåliga för miljön.
    Varje år spränger folk av sig fingrar, händer, blir brännskadade över hela kroppen eller till och med dör. 
    Varje år smäller småglin smällare och raketer från början på december långt in i januari. 
    Jag kan inte se en enda anledning till att privatpersoner ska tillåtas köpa fyrverkerier. De flesta städer anordnar väl en fyrverkerishow vid tolvslaget, jag förstår inte hur det inte kan räcka?

Varje år kommer fyrverkerientusiasterna med samma tröga argument. Ame ta ansvar för din hund, JAG tänker fan inte bry mig om att någon annan mår dåligt, inte mitt problem bla bla bla. Önskar att folk kunde fatta att det inte handlar om enstaka skotträdd hund som man enkelt kunde ha skottränat. 
    Kanske är det hundar som ska förbjudas

Hundbett inte lika med hundangrepp 2 apr 2012 Varje år skadas cirka 12 500 människor så allvarligt i kontakten med hund att de behöver uppsöka ett akutsjukhus. Det är uppgifter som Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, redovisar

Forskarna Robert och Brenda Vale forskar i hållbart boende vid Victoria University i Wellington, Nya Zeeland. I boken Time to Eat the Dog jämför de hur ekovänliga vanliga husdjur är jämfört med andra vardagssaker – till exempel bilkörning.

För att ta reda på hur mycket klimatpåverkan en hund har vad gäller koldioxidutsläpp så tog de reda på vad en hund äter och hur mycket mark det tar för att framställa maten. De kom fram till att en genomsnittlig hund äter cirka 90 gram kött och 156 gram spannmål i varje 300-gramsportion hundmat. Hundmatsproduktionen för en hund motsvarar varje år ett ”carbon footprint”, eller hur mycket växthusgaser något släpper ut, på 0,84 hektar.

Samtidigt jämförde forskarparet denna siffra med hur mycket energi deras Toyota Land Cruiser med en 4,6 liters V8 kräver för att köra 6 000 miles, eller cirka 966 mil, om året. Utslaget över en hel ”livstid” för bilen, behöver bilen 55,1 gigajoule energi årligen och då är även produktionen av bilen inräknad. Här slutade avtrycket på 0,41 hektar.

– Vi säger inte att suvar är en bra idé, men det var intressant hur de har baktalats för sin miljöförstöring, medan husdjur helt har ignorerats, säger Robert till Auto Express.

Inte ens katter klarade sig undan paret Vales undersökning. Genom att ta det totala antalet katter för de tio länder med mest katter så räknade han ut att det skulle behövas mer än hela Nya Zeeland för att framställa mat åt dem varje år. Varje katt ska enligt undersökningen ha ett större avtryck i miljön än en Volkswagen Golf
  • Folivee

Dessutom var min syster livrädd varje nyår. Hon mådde fruktansvärt när de började smälla. Hon fick åka till våran morfar varje nyår då det var mycket lugnare där.
    Så vare sig det är djur eller människor så är det ens eget "problem" att sköta det. Samma sak med människor och djur som är rädda eller allergiska mot annat. Man har sitt eget ansvar då det inte står i pannan på folk vad som är deras problem.

Svar på tråden Vi smäller raketer på nyår-ta eget ansvar för era jävla hundar