• Sexig bi man

Vi smäller raketer på nyår-ta eget ansvar för era jävla hundar

Jävligt irriterande med er hundägare och alla andra idioter som sitter och klagar på fyrverkerier bara för att era hundar blir rädda eller blir sprängda. Jag har en lösning på problemet så att vi bombälskare kan fortsätta smälla raketer, samtidigt som ni hundvänner kan behålla era hundar orädda och osprängda (en slags win-win). Lösningen är följande: Lämna era jävla hundar hemma. Faktum är att VI SMÄLLER RAKETER OCH DET ÄR INGET LAGFÖRBUD PÅ DET!!!!! Har ni svårt att acceptera det så kan ni kasta er själva eller nått. Blir så FRUKTANSVÄRT irriterad!!!!!

Om sen en till sak.... Ica i Linköping har skrivit ett "jättegulligt" inlägg på Facebook: "Vi på Ica i Linköping säljer inte fyrverkerier i år för att vi tänker på djuren". Om ni fucking tänker på djuren så ska ni för fan inte komma och sälja kött från Danmark och andra länder där djuren plågas innan slakt!!! Snacka om dubbla budskap. Schizofrena eller nått.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-12-28 16:14
    PS. Jag älskar hundar. Att jag skriver "jävla hundar" är för att jag är arg just nu. Ni kan bortse från alla svordomar.
  • Svar på tråden Vi smäller raketer på nyår-ta eget ansvar för era jävla hundar
  • Sexig bi man
    frökenjag skrev 2014-12-28 17:12:02 följande:

Tror du på fullaste allvar att de med skotträdda hundar GÅR UT med sin hund vid tolvslaget?? Är det det du tror? Förstår du inte att smällarna hörs gott och väl även inomhus!? Och som någon nämnt så smälls det hej vilt i flera dagar runt nyår, helt i onödan!

Mindre skylla er själva om ni har hundar. Det är inte lagförbud mot raketer. Ni anpassar er. Inte vi!
  • Aniiee
    Sexig bi man skrev 2014-12-28 17:23:53 följande:
    Mindre skylla er själva om ni har hundar. Det är inte lagförbud mot raketer. Ni anpassar er. Inte vi!
    Fast det ÄR lagförbud för raketer, alla tider på året och dygnet UTOM 23:45-00:15 på nyårsnatten. ALLA ANDRA TIDER PÅ ÅRET KRÄVS TILLSTÅND. 

Tala gärna om det för alla som börjar kasta smällare den 26 december och inte slutar förän 15 januari. 

Men mellan kvart i tolv och kvart över tolv på nyårsnatten får väl vem som helst smälla hur mycket som helst. 

(Säg för övrigt också till ohängda tonårspojkar i 13-14årsålern att kinapuffar är helt föbjudna för alla alltid. Och att de ABSOLUT INTE ska kastas i ansiktet på klasskamrater....)
    Happiness is something that comes into our lives through doors we don't even remember leaving open. - Rose Wilder Lane
  • Sexig bi man
    Aniiee skrev 2014-12-28 17:33:54 följande:

Fast det ÄR lagförbud för raketer, alla tider på året och dygnet UTOM 23:45-00:15 på nyårsnatten. ALLA ANDRA TIDER PÅ ÅRET KRÄVS TILLSTÅND. 

Tala gärna om det för alla som börjar kasta smällare den 26 december och inte slutar förän 15 januari. 

Men mellan kvart i tolv och kvart över tolv på nyårsnatten får väl vem som helst smälla hur mycket som helst. 

(Säg för övrigt också till ohängda tonårspojkar i 13-14årsålern att kinapuffar är helt föbjudna för alla alltid. Och att de ABSOLUT INTE ska kastas i ansiktet på klasskamrater....)

Jag är snart 30 och jag smäller också. Jag smäller andra dagar än nyårsaftons midnatt
  • Anonym (så är det inte)
    Aniiee skrev 2014-12-28 17:33:54 följande:

Kan du hänvisa till den lagen är du snäll?
  • Sexig bi man
    Anonym (så är det inte) skrev 2014-12-28 17:37:16 följande:

Anniee ändrar sin yrkestiteln på varje tråd. På denna tråd är att rättsvetare/domare på svea hovrätt, när det kommer till mattrådar så är hon Per Moberg, etc etc.
  • neverpreggo

Grejen är väl att folk smäller dagar inne och efter tolvslaget.
    Man kan hålla inne hunden vid 12 men man kan inte hålla inne hunden i flera dagar, alla hundar kan inte heller gå ut sista promenaden hur tidigt som helst. Ta med hunden ut vid 12 om man inte är 100% på att den klarar av det är dock korkat.

Jag har bott där folk river av en hel del och nog låter det jävligt mycket även inomhus pga fönstren. Jag har även vaktat en livrädd hund. Jag har varit ute med annat djur på nyårsdagen och det plötsligt smällt en bit ifrån (enbart tur att det var jag och inget barn)

Jag tycker inte att raketer ska förbjudas helt... då det är fantastiskt vackert. Men skjut med hänsyn och inte om du är full som ett jäkla ägg.

• Anonym (Hundhörsel)
    Anonym (XXX) skrev 2014-12-28 17:03:11 följande:
    Men hallå!
    Sluta skylla allt på hundägarna. Har du ingen vetskap om hundars anatomi? Deras hörsel är oerhört mycket känsligare än människans så naturligt är de också känsligare för höga ljud än vi. Det är ren logik!

Varför måste ni nödvändigtvis smälla av raketer mitt i bostadsområden? Ta er en bit utanför istället och skjut av dem.
    Du har fel. Bara för att hundar hör bättre än vi så betyder det inte att alla ljud låter högre för dem, eller att deras hörsel skulle vara känsligare för höga ljud.

En skottränad hund, och jag har jobbat med sådana, har inga problem med att man avfyrar gevär i närheten av dem. 

Däremot tycker jag det är rätt onödigt och ganska olämpligt med privata, billiga tramsfyrverkerier i tätbebyggda områden.
  • Anonym (Hundägare)

Ni som måste skjuta raketer och tända smällare får gärna göra det - men INTE i ett bostadsområde utan en bit i från. Mina hundar är inte rädda för smällare, men tänk på de stackars djur som mår så dåligt att de kräks och ligger under sängen hela dygnet... 

• Aniiee
    Anonym (så är det inte) skrev 2014-12-28 17:37:16 följande:

Ursäkta mig, skrev lite slarvigt. Det är länen och regionerna som har praxis och kommuner har kommunala ordningsstadgor. Det måste man naturligtvis kolla med sitt egna län och sin egna kommun. Tumregeln är att fyrverkerier kräver tillstånd om de ska avfyras i tätbebyggt område, med undantag för runt tolvslaget på nyårsnatten. "Fyrverkerier" som har som huvuduppgift att låta är förbjudet, överallt, alltid.

Utdrag från Polisens hemsida:

Tillstånd för fyrverkerier

Du måste vara 18 år för att köpa, inneha eller använda fyrverkerier. Det krävs ofta tillstånd om fyrverkerier ska avfyras i ett tätbebyggt område och för fyrverkerieffekter inomhus, vid till exempel en konsert.

För dig som ska sälja och förvara fyrverkerier krävs handelstillstånd. Det ansöker du om hos kommunen.

Smällare och fyrverkerier

Åldersgränsen för att köpa, inneha och använda fyrverkerier är 18 år. Åldersgränsen infördes för att minska risken för skador i samband med fyrverkerier eftersom minderåriga ofta är inblandade i den här typen av olyckor.

Smällare är förbjudna i Sverige. Fyrverkeriartiklar med knall som främsta effekt får inte heller säljas eller användas i Sverige. Raketer som skjuts upp i luften kan också smälla, men om ljudet bara är en bieffekt är de tillåtna. 
    Det krävs inget tillstånd för tomtebloss, partypoppers, isfacklor och liknande som är avsedda att användas inomhus.

När tillstånd krävs för fyrverkerier
    Utomhus

När fyrverkerier ska avfyras kan det krävas tillstånd. Kontakta alltid polisen i ditt län för besked.

.............................

Utdrag från Stockholms Brandförsvar:

Måste man ha polistillstånd för att skjuta fyrverkerier?

Rent generellt behövs det inte tillstånd för att skjuta fyrverkerier på allmän plats. Dock säger ordningslagen att man ska ?göra en bedömning om användning av fyrverkeri kan innebära risk för skada på eller någon beaktansvärd olägenhet för person eller egendom?. Kommun kan utfärda lokal ordningsstadga där det anges fyrverkerifria zoner. Kontakta din hemkommun.

Så skjut på! Med urskiljning.

Happiness is something that comes into our lives through doors we don't even remember leaving open. - Rose Wilder Lane
  • Anonym (så är det inte)
    Aniiee skrev 2014-12-28 18:02:04 följande:

Ursäkta mig, skrev lite slarvigt. Det är länen och regionerna som har praxis och kommuner har kommunala ordningsstadgor. Det måste man naturligtvis kolla med sitt egna län och sin egna kommun. Tumregeln är att fyrverkerier kräver tillstånd om de ska avfyras i tätbebyggt område, med undantag för runt tolvslaget på nyårsnatten. "Fyrverkerier" som har som huvuduppgift att låta är förbjudet, överallt, alltid.

Utdrag från Polisens hemsida:

Tillstånd för fyrverkerier

Du måste vara 18 år för att köpa, inneha eller använda fyrverkerier. Det krävs ofta tillstånd om fyrverkerier ska avfyras i ett tätbebyggt område och för fyrverkerieffekter inomhus, vid till exempel en konsert.

För dig som ska sälja och förvara fyrverkerier krävs handelstillstånd. Det ansöker du om hos kommunen.

Smällare och fyrverkerier

Åldersgränsen för att köpa, inneha och använda fyrverkerier är 18 år. Åldersgränsen infördes för att minska risken för skador i samband med fyrverkerier eftersom minderåriga ofta är inblandade i den här typen av olyckor.

Smällare är förbjudna i Sverige. Fyrverkeriartiklar med knall som främsta effekt får inte heller säljas eller användas i Sverige. Raketer som skjuts upp i luften kan också smälla, men om ljudet bara är en bieffekt är de tillåtna. 
    Det krävs inget tillstånd för tomtebloss, partypoppers, isfacklor och liknande som är avsedda att användas inomhus.

När tillstånd krävs för fyrverkerier
    Utomhus

När fyrverkerier ska avfyras kan det krävas tillstånd. Kontakta alltid polisen i ditt län för besked.

.............................

Utdrag från Stockholms Brandförsvar:

Måste man ha polistillstånd för att skjuta fyrverkerier?

Rent generellt behövs det inte tillstånd för att skjuta fyrverkerier på allmän plats. Dock säger ordningslagen att man ska ?göra en bedömning om användning av fyrverkeri kan innebära risk för skada på eller någon beaktansvärd olägenhet för person eller egendom?. Kommun kan utfärda lokal ordningsstadga där det anges fyrverkerifria zoner. Kontakta din hemkommun.

Så skjut på! Med urskiljning.

Bra. Nästa gång kanske du ska kolla upp det innan du sprider felaktigheter.
Svar på tråden Vi smäller raketer på nyår-ta eget ansvar för era jävla hundar