• Sexig bi man

Vi smäller raketer på nyår-ta eget ansvar för era jävla hundar

Jävligt irriterande med er hundägare och alla andra idioter som sitter och klagar på fyrverkerier bara för att era hundar blir rädda eller blir sprängda. Jag har en lösning på problemet så att vi bombälskare kan fortsätta smälla raketer, samtidigt som ni hundvänner kan behålla era hundar orädda och osprängda (en slags win-win). Lösningen är följande: Lämna era jävla hundar hemma. Faktum är att VI SMÄLLER RAKETER OCH DET ÄR INGET LAGFÖRBUD PÅ DET!!!!! Har ni svårt att acceptera det så kan ni kasta er själva eller nått. Blir så FRUKTANSVÄRT irriterad!!!!!

Om sen en till sak.... Ica i Linköping har skrivit ett "jättegulligt" inlägg på Facebook: "Vi på Ica i Linköping säljer inte fyrverkerier i år för att vi tänker på djuren". Om ni fucking tänker på djuren så ska ni för fan inte komma och sälja kött från Danmark och andra länder där djuren plågas innan slakt!!! Snacka om dubbla budskap. Schizofrena eller nått.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-12-28 16:14
    PS. Jag älskar hundar. Att jag skriver "jävla hundar" är för att jag är arg just nu. Ni kan bortse från alla svordomar.
  • Svar på tråden Vi smäller raketer på nyår-ta eget ansvar för era jävla hundar
  • molly50
    AnonymZZ skrev 2015-01-04 16:02:56 följande:
    Men nu avser trådämnet nyårsafton, det blir off topic när folk menar resten av året, Varför ska folk avleda ämnet med annat? Resten av året är irrelevant och det  diskuteras i en annan tråd.
    Du får förresten gärna länka till den andra tråden du nämner här så kan den som vill fortsätta diskussionen där.
    Mattias och Hannah.
  • Anonym (!!)
    AnonymZZ skrev 2015-01-03 18:25:19 följande:
    Det kan ju beror på små barn som inte orkar vara uppe så länge.
    Menar du att de inte ska få se några raketer och får skylla sig själva?

Det kan också bero på att folk uppskattar sina raketer då himlen inte
    är upplyst av andras raketer.

I en mer stadsmiljö så blir det bedrövligt smattrigt och hellre
    stannar man inne. Vill du gå ut bara för att då tillåts det endast att smälla raket?

Vad finns att förvänta sig att skicka upp sina egna raketer medan det dånar och smattrar? Du kanske inte ser din egen raket i allt gytter.
    När jag var barn så blev men väckt lite innan tolvslaget om man ville se raketer, min pappa sköt ALDRIG upp raketer innan tolvslaget. Tomtebloss fick vi barn stå fint med innan tolvslaget. Dagens samhälle är så slappt "men det är baarn!" So what? Väck skiten om dem vill se det.
  • Anonym (Suck!)

Alla djur går i ide? Nja nu är du lite ute och cyklar va?!
    Harar, rådjur, fåglar, ekorrar finns det gott om i bostadsområden.
    Såg en stackars hare på nyårsafton som gömde sig under en husvagn.
    Förra året skulle en kompis till mig jobba på nyår, istället för att be mig om att vara hundvakt så lämnade hon hemma sin gamla jack russel tik som hon sen hittade död när hon kom hem. Lämna sina djur som man vet är rädda för fyrverkerier och smällare ensamma på nyårsafton är ren djurplågeri. 
    Är det någonsin ens bästa vän behöver ens närhet som mest så är det vid nyår, tro mig!!! Det är höjden av fräckhet att påstå att det skulle göra ngn slags win win situation!!!

• Anonym (!!)
    Anonym (Suck!) skrev 2015-01-07 14:54:48 följande:

Förra året skulle en kompis till mig jobba på nyår, istället för att be mig om att vara hundvakt så lämnade hon hemma sin gamla jack russel tik som hon sen hittade död när hon kom hem. Lämna sina djur som man vet är rädda för fyrverkerier och smällare ensamma på nyårsafton är ren djurplågeri. 
    Är det någonsin ens bästa vän behöver ens närhet som mest så är det vid nyår, tro mig!!! Det är höjden av fräckhet att påstå att det skulle göra ngn slags win win situation!!!

Stackars hund! Skrämts ihjäl alldeles ensam, den paniken som hunden måste upplevt-usch! Hon hade inte varit min kompis längre och dessutom anmäld så det skriker om det.
  • molly50
    Anonym (Suck!) skrev 2015-01-07 14:54:48 följande:

Fruktansvärt! Jag finner inga ord för ett sådant beteende.
    Mattias och Hannah.
  • Anonym (Suck!)

Nä, vi är inte vänner längre. Jag bröt kontakten efter att ha skällt ut henne. Vissa ska bara inte ha djur!!!

molly50 skrev 2015-01-08 19:26:28 följande:

Fruktansvärt! Jag finner inga ord för ett sådant beteende.

• EnGladPingvin

Idag är det den 9 januari, dvs över en vecka efter nyår. De flesta är tillbaka på jobbet och skolorna har börjat. Fyrverkerierna har dock inte slutat. De har avtagit, men några gånger varje dag smäller det fortfarande. Även mitt på dagen när man inte ser något, bara hör. Som sagt, hade folk kunnat hålla sig till nyårsaftonskväll hade inte så många klagat.

• Tränaren

Jag blir så trött på dessa diskussioner, som om saken bara är svart vit. Som med allting annat så får man ju visa ömsesidig hänsyn till varandra, både fyverkerismällare och djurägare.

Visst, det smälls mycket, men som djurägare har du ett långt gående ansvar att ta hand om ditt djur så att det mår bra i alla lägen, även runt nyårsafton när det pangar en hel del. Jag blir alltid lika förundrad över djurägare som kör med "om alla bara kunde smälla enbart runt 12 så blir min hund bara vettskrämd då" som om det vore ok??? Bara för att det är en begränsad period?? 

Om ditt djur blir rädd för smällare, fyrverkerier, "skott-ljud" som exploderande däck osv tycker jag att det är din plikt som djurägare att träna din hund så att den inte upplever det obehaget någonsin. DET GÅR!!! Om man bara inte är så lat att man inte orkar och ger upp efter en vecka, och det mår djuret absolut BÄST av. Jag har tränat många olika typer av hundar (både de jag haft själv och sådana som andra haft problem med) och även hästar till att gå från extremt ljudrädda till att kunna smälla fyrverkerier med dem vid sidan av mig. Det tar tid, det kräver att man är ihärdig och dedikerad och inte viker en sekund, men i slutändan lär sig djuren att inte bli rädda, vara trygga i situationen och som en bonus mår de mycket, mycket bättre när de utsätts för höga kraftiga ljud även utanför nyårsafton. 

Gör era djur en tjänst, läs på om hur ni kan träna dem till att vara trygga i situationen trots fyrverkerier, så får även ni en trevligare vardag. 

• Anonym (Mumin)
    Tränaren skrev 2015-01-09 10:53:44 följande:

Visst, det smälls mycket, men som djurägare har du ett långt gående ansvar att ta hand om ditt djur så att det mår bra i alla lägen, även runt nyårsafton när det pangar en hel del. Jag blir alltid lika förundrad över djurägare som kör med "om alla bara kunde smälla enbart runt 12 så blir min hund bara vettskrämd då" som om det vore ok??? Bara för att det är en begränsad period?? 

Det handlar inte om att man tycker det är ok att hunden är vettskrämd en begränsad period. Det handlar om att man kan hantera den begränsade perioden. Man kan åka ut på landet där det inte smälls, man kan ta in på Arlandas hundhotell, man kan ge lugnande, man kan stänga in sig i källaren med hunden, man kan låta bli att gå promenader, m.m. Det går att undvika smällandet om man vet att det är en begränsad period. Det går inte att undvika om det pågår i flera veckor.
  • molly50
    Anonym (Suck!) skrev 2015-01-09 07:07:31 följande:

Nä, vi är inte vänner längre. Jag bröt kontakten efter att ha skällt ut henne. Vissa ska bara inte ha djur!!!

Jag håller med dig! Det var bra gjort av dig!
    Mattias och Hannah.
  • Anonym (!!)
    Tränaren skrev 2015-01-09 10:53:44 följande:

Jag blir så trött på dessa diskussioner, som om saken bara är svart vit. Som med allting annat så får man ju visa ömsesidig hänsyn till varandra, både fyverkerismällare och djurägare.

Om ditt djur blir rädd för smällare, fyrverkerier, "skott-ljud" som exploderande däck osv tycker jag att det är din plikt som djurägare att träna din hund så att den inte upplever det obehaget någonsin. DET GÅR!!! Om man bara inte är så lat att man inte orkar och ger upp efter en vecka, och det mår djuret absolut BÄST av. Jag har tränat många olika typer av hundar (både de jag haft själv och sådana som andra haft problem med) och även hästar till att gå från extremt ljudrädda till att kunna smälla fyrverkerier med dem vid sidan av mig. Det tar tid, det kräver att man är ihärdig och dedikerad och inte viker en sekund, men i slutändan lär sig djuren att inte bli rädda, vara trygga i situationen och som en bonus mår de mycket, mycket bättre när de utsätts för höga kraftiga ljud även utanför nyårsafton. 

Gör era djur en tjänst, läs på om hur ni kan träna dem till att vara trygga i situationen trots fyrverkerier, så får även ni en trevligare vardag. 

Vissa djur går aldrig att vänja pga att dem kanske får sånt skit kastat på sig, vissa djur reagerar starkt på det visslande ljudet som man tror gör ont för dem. Saken är den att skulle alla idioter hålla sig till lagen när man får smälla så kan man som djurägare åka dit det inte får smällas ex flygplats under tiden raketerna skjuts upp. Så det är låångt ifrån enbart djurägarens ansvar, det är ALLAS ansvar att följa lagarna! Eller ska vi få välja vilka lagar man vill följa? Då vill jag verkligen inte köra 30 utanför skolområde, ungjävlarna får väl flytta sig annars får dem en gratis sista luftfärd!
  • ellajakobsson

Du älskar ju uppenbarligen inte hundar när du låter de ligga i sin hundkorg, med uppspärrade ögon och skakar ihjäl sig. Om du skulle älskat hundar eller något annat djur skulle du genast sluta med fyrverkerier och sätta dig in i deras situation. Är det hundägarnas ansvar att ta hand om besvär som ni människor gör? Att ni verkligen måste smälla raketer i någon minut och faktiskt ta risken att smälla ihjäl en oskyldig fågel. 
    Jag själv är hundägare åt den absolut snällaste hunden, men som varje år, i flera veckor ska behöva lida för lite fyrverkerier. Det värsta är när hon inte ens kan stå upp och inte ens vill gå ut för att kissa. Hon ligger helt förskräckt i sin korg i flera dagar i streck och det finns inget som vi kan göra.

Husdjur är till och med lättare att lugna ner, men vilda djur har det betydligt tuffare. De har ingenstans att försvinna. De har ingen aning om vad som händer eller vad som kommer hända dem. Vissa djur hamnar i en sådan chock att det svimmar, eller att kroppen lägger ner för ett tag.
    Tycker du verkligen att det är värt att offra alla andra djurarter för denna skräck för lite smällar? Djur har lika mycket rätt till säkerhet som vi människor har.

Absolut håller jag med om att Icas svar på fyrverkerier var lite mesigt, eftersom de säkert inte har någon som helst aning om vad de säljer i sina matvarubutiker. Men var det du då. Ta ansvar och hjälp samhället till en bättre värld. Där alla levande varelser har samma rätt. Där hundar och alla andra djur kan få gå ut på promenader dagen efter nyår.

• Anonym (-i-)

Efter att TS nyktrade till lite så skämds han nog rejält för den här tråden, och nu flera år senare måste det ju vara ännu mer pinsamt

Svar på tråden Vi smäller raketer på nyår-ta eget ansvar för era jävla hundar