• molly50

Vi smäller raketer på nyår-ta eget ansvar för era jävla hundar

Sexig bi man skrev 2014-12-28 17:22:31 följande:

Ni som tjatar om andra djur än hundar...vilka jävla djur???? Alla ligger i ide!!!

Så älgar,rådjur osv ligger i ide? Det var mer än jag visste...^^
    Sexig bi man skrev 2014-12-28 17:36:45 följande:
    Jag är snart 30 och jag smäller också. Jag smäller andra dagar än nyårsaftons midnatt
    Och det är ju det som är problemet.
    Att folk smäller flera dagar före och efter nyårsafton.
    Om folk höll sig till timmarna runt midnatt på nyårsafton så hade jag inte sagt någonting.
    Men när man börjar på typ juldagen och fortsätter till en bit in i januari så tycker jag det är att gå till överdrift.
    Det är inte bara djur som drabbas heller.
    Jag jobbar på ett äldreboende där vi har en boende som får panik så fort det börjar smälla.
    Ja,h*n är dement,men det spelar ingen roll.
    Man ska inte behöva stå ut med smällar mitt i natten, utanför sitt fönster, flera dagar före och efter nyår.

Jag har själv en hund. Han är inte skotträdd,men även om han vore det så skulle jag inte kräva att andra ska anpassa sig efter honom under timmarna runt nyårsnatten.
    Däremot anser jag att man kan visa hänsyn övriga dagar och tidigare på dagen på nyårsafton och enbart hålla sig till timmarna runt tolvslaget.

Mattias och Hannah.
  • molly50
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-12-29 21:18:44 följande:
    Kanske dags att folk fostrar sina hundar att inte bli skotträdda. Tex jakthundar och polishundar är ju inte skotträdda just för att de fått rätt slags uppfostran medan husdjurshundar klemas det med och hundägaren tar inte ansvar. Och varje brukshundsklubb borde ha skott och smällarkurser så hundarna blir vana. Eller smäll med kastrullerna hemma i tid och otid.
    Fast det där stämmer inte riktigt. Mina svärföräldrars förra hund,som var jakthund,var faktiskt skotträdd.
    Det var inte själva smällen som skrämde henne utan det visslande ljudet innan.
    Och om något har skrämt en hund i samband med fyrverkerier så är det svårt att jobba bort helt och hållet.
    Det bästa man kan göra är att försöka att själv inte visa hunden att det är något farligt,innan hunden har hunnit bli rädd.
    Men det är inte alltid det hjälper ändå.
    Har varit med om att ungar har kastat smällare och raketer mot hundar och det kan räcka för att skrämma hunden från vettet.
    Mattias och Hannah.
  • molly50
    Alessia skrev 2014-12-29 21:37:41 följande:

Nu är det ju inte alltför ovanligt att raketskjutare spränger bort en kroppsdel eller sin syn. låt oss hoppas att det inte händer dig....

Jag fick ett brännsår på benet och ett hål i mina kläder när en oförsiktig granne skulle skjuta raketer en nyårsnatt.
    Men jag klarade mig ändå lindrigt undan till skillnad från många andra.

Förra året så sköt vi raketer själva och fick då en utskällning av en gäst till våra grannar. Trots att vi höll oss till nyårsnatten.
    Det kan jag tycka var överdrivet.
    Jag hade inte sagt något om vi hade gjort det tidigare på dagen eller flera dagar innan,men när vi gjorde det runt tolvslaget så fanns ingen anledning att komma ut och skälla,tycker jag.

Mattias och Hannah.
  • molly50
    Anonym (vov, yl) skrev 2014-12-30 05:13:12 följande:
    Exakt, jag tycker det är skitskrämmande, jag kan inte pga ett handikapp röra mig fort så kastar dom mot mig så är jag en sittande fågel och kan vare sig försvara mig eller fly.
    Men värre är som en bekant till mig igår råkade ut för, hon var ute med barnvagnen på en promenad, när ett gäng mitt på dagen började kasta smällare mot vagnen, hennes bebis vart ju precis livrädd och skrek rakt ut och grät, hon fick springa gatlopp hem. 
    Hon var alldeles knäckt efteråt, vad hade hänt om dom träffat vagnen?
    Hur länge dröjer det innan nån faktiskt blir allvarligt skadad eller dödad+ 
    Jävla idioter kort sagt och var är föräldrarna?
    Men vad är det för jäkla skitungar som är ute och vad tänker de med?
    Och kanske framförallt,vad tänker deras föräldrar med eller de vuxna som köper raketer och smällare åt dem?
    Det är ju skrämmande!
    Mattias och Hannah.
  • molly50
    Anonym (blaha) skrev 2014-12-30 03:07:34 följande:
    Jag tycker alla idioter som skaffar hund och tror att hela världen ska anpassa sig efter dem ska bötfällas
    Tror du att det bara är djurägare som motsätter sig raketer och smällare?
    Vad tänker du om barn,gamla och andra som kan bli skrämda av det här?
    Eller för den delen vilda djur?

Är det inte bättre att åtminstone hålla smällandet till tolvslaget på nyår?
    Varför måste det smällas i flera dagar,ibland veckor,både före och efter nyår?
    Är det verkligen nödvändigt,tycker du?
    Mattias och Hannah.
  • molly50
    Lavish skrev 2014-12-30 10:07:21 följande:

Håller med. Tycker visserligen inte man behöver hålla på dygnet runt i veckor runt nyår utan det är nyårsafton och in på nyårsdagen då som gäller.

Men bortsett från det. Hundägare tycker det är kul att ha hund. Ni har skaffat hund för erat nöje och er trivsel. Jag tycker det är kul med fyrverkerier. Jag gillar att ha fyrverkerier på nyårsafton eftersom det förhöjer min trivsel och gör min afton roligare.

Varför skulle era nöjen gå före mina? 

Jag har hund (visserligen inte skotträdd) men jag tycker ändå det är ok att skjuta raketer.
    Men då ska det ske runt tolvslaget och inte i flera dagar eller veckor både före och efter nyår.
    Det är inte bara djur som störs av det utan även människor.
    Jag jobbar t ex på ett demensboende där vi har en boende som får panik när det börjar smällas.
    Det är bara så onödigt!
    Mattias och Hannah.
  • molly50
    Anonym (Äckliga) skrev 2014-12-30 13:14:18 följande:

Men nåt rabiatare än hundägare finns ju inte. Hundar ska gå fritt och busa med alla och bajsa överallt och fy fan.

Du vet att det inte bara är hundägare som ogillar när det smäller?
    Mattias och Hannah.
  • molly50
    Anonym (Smilla) skrev 2014-12-30 15:18:47 följande:
    ja, det är en önskedröm. folk kommer aldrig ta ansvar för sina hundar. håller ni era hundar kopplade och plockar upp bajset så smäller vi smällare med omsorg.
    Det där är bara löjligt. Självklart ska man ta ansvar för sin hund,plocka upp efter den och hålla den kopplad osv.
    Men man ska ta ansvar för smällandet också.
    T ex genom att hålla sig till tolvslaget på nyår och inte börja flera dagar/veckor innan och hålla på i flera dagar/veckor efteråt.
    Det är inte bara hundar och andra djur som drabbas av det.
    Även människor kan drabbas.
    Jag har själv blivit bränd på mitt ben och fått en kjol sönderbränd av en raket.
    Det är inte vad jag kallar att smälla med omsorg.
    Jag plockar dock alltid upp efter min hund och håller honom kopplad.
    Så hur mycket jag än har visat hänsyn så har de som skjuter raketer och smällare aldrig visat hänsyn tillbaka.
    Mattias och Hannah.
  • molly50
    EnAnonumius skrev 2014-12-30 16:20:21 följande:
    Vittnar sådant själv dagligen här jag bor också tyvärr.
    Det är inte bara ungar, det är även tonåringar mellan 15-18 år som smäller smällare på de mest korkade sättet.  I bland så slänger tonåringarna smällare efter folk.
    Det som är intressant är hur fan de får tag på smällarna från första början då det är ju förbjudet med smällare, medan raketer är ju lagliga. Kan ju iofs importerat det via nätet på något sätt. Det går ju på vissa ställen att få "anonym avsändare", och paketerat det på sådant sätt så det ser ut som ett "vanligt paket" så det kan komma förbi tullen.

Så jag håller med dig. Man kan ju undra hur fan deras föräldrar har uppfostrat sina barn i ansvar.
    Själv går jag och ber en bön att någon av dessa "kynnes smällande" tonåringar råkar så jäkla illa ut att de är tvungna att uppsöka sjukhus för svåra skador, kanske en och annan bortsprängd finger med. Ja jag vet att det är direkt elakt att tänka så, men kan inte hjälpa det, men då förhoppningsvis så inser de vad klockan är slagen och kanske kan lära andra efteråt.
    Med skitungar menade jag tonåringar. För tonåringar som sysslar med så´nt här är inget annat än skitungar i mina ögon.

Ja,om det inte är föräldrarna eller någon annan vuxen eller äldre syskon eller vänner så har de säkerligen fått tag på det på nätet.

Nej,föräldrarna till dessa ungdomar tycks inte ha någon koll på vad deras barn gör överhuvudtaget och brister uppenbart i ansvaret och uppfostran över dem.
    Mattias och Hannah.
  • molly50
    Anonym (WTF) skrev 2014-12-30 17:06:55 följande:

Det här inlägget var lika oundvikligt som tjatet om att man MÅSTE vara spiknykter på julafton, för barnens skull...

Hundar är inte människor, människors nöjen går före allt annat! Ni som har skotträdda hundar, ring Cesar Milan, eller en jägare... Om inte jägaren lyckas skott-träna hunden, så kanske hen kan ordna det på ett annat sätt. 

Jag tror inte någon här tycker att man absolut inte får smälla eller skjuta raketer på nyårsafton.
    Det de flesta av oss reagerar på är att det skjuts i tid och otid i flera dagar eller veckor både före och efter nyår.
    Och i alla fall jag kan inte riktigt förstå vitsen med det.
    Och framförallt så förstår jag inte varför man måste skjuta mot människor,hundar,barnvagnar och bussar osv.
    Det är absolut inte nödvändigt!
    Det är rentav respektlöst!
    Mattias och Hannah.
Svar på tråden Vi smäller raketer på nyår-ta eget ansvar för era jävla hundar