Inlägg från: Tränaren |Visa alla inlägg
  • Tränaren

Vi smäller raketer på nyår-ta eget ansvar för era jävla hundar

Jag blir så trött på dessa diskussioner, som om saken bara är svart vit. Som med allting annat så får man ju visa ömsesidig hänsyn till varandra, både fyverkerismällare och djurägare.

Visst, det smälls mycket, men som djurägare har du ett långt gående ansvar att ta hand om ditt djur så att det mår bra i alla lägen, även runt nyårsafton när det pangar en hel del. Jag blir alltid lika förundrad över djurägare som kör med "om alla bara kunde smälla enbart runt 12 så blir min hund bara vettskrämd då" som om det vore ok??? Bara för att det är en begränsad period?? 

Om ditt djur blir rädd för smällare, fyrverkerier, "skott-ljud" som exploderande däck osv tycker jag att det är din plikt som djurägare att träna din hund så att den inte upplever det obehaget någonsin. DET GÅR!!! Om man bara inte är så lat att man inte orkar och ger upp efter en vecka, och det mår djuret absolut BÄST av. Jag har tränat många olika typer av hundar (både de jag haft själv och sådana som andra haft problem med) och även hästar till att gå från extremt ljudrädda till att kunna smälla fyrverkerier med dem vid sidan av mig. Det tar tid, det kräver att man är ihärdig och dedikerad och inte viker en sekund, men i slutändan lär sig djuren att inte bli rädda, vara trygga i situationen och som en bonus mår de mycket, mycket bättre när de utsätts för höga kraftiga ljud även utanför nyårsafton. 

Gör era djur en tjänst, läs på om hur ni kan träna dem till att vara trygga i situationen trots fyrverkerier, så får även ni en trevligare vardag. 

Svar på tråden Vi smäller raketer på nyår-ta eget ansvar för era jävla hundar