• Försommar

Min mamma har fått cancer

Hej!

Fick för ett par veckor sedan det fruktansvärda beskedet att min mamma har drabbats av lymfcancer. Hon får nu cellgifter och åker in och ut på sjukhuset.

Jag och min mamma har alltid stått varandra mycket nära och oron håller nästan på att knäcka mig. Har själv två små barn och tycker att det är svårt att orka vara stark och glad inför dem just nu.

Finns det någon därute som känner igen och vill prata av sig lite?

• Svar på tråden Min mamma har fått cancer
  • Lilje
    Mrs Okänd skrev 2015-01-28 07:03:22 följande:

Men fy!! Varför tror du att de gjorde så? Det var inte din mamma som kanske ville bespara sin son att se henne döende? Min mamma ville inte att jag skulle se henne när hon var som sämst och tyckte även att det var jobbigt att barnen hälsade på men sen ett par timmar innan hon skulle dö ringde hemsjukvården till mig, jag trodde de ringde och sa att hon dött för hon levde redan på övertid men hon hade sagt att hon ville att jag skulle komma dit, jag tror det var allra mest för min skull, hon själv var trygg men hon vet hur känslosam jag är. Men annars ville hon inte ha mycket besök i slutet, hon ville att man skulle minnas henne som hon var när hon var frisk.

Hoppas att ni kan prata ut om det, det är ju inte bra att gå med sådana tankar.
    Min moster är sjuksköterska, så mamma satte upp henne som sin närmaste kontakt, då hon har erfarenheten och känner bäst till alla behandlingar och termer och sånt. Hon var med på alla läkaresamtal hela vägen. Det var därför vården ringde henne. Men varför hon inte hörde av sig till min bror för fem timmar efter vet jag inte, ej heller varför jag inte har hört något alls från någon där. Jag har ingen aning hur dom tänker, det var ju vår mamma. Känns som vi borde få veta direkt? Och iallafall få ett 'kondolerar, hur mår du?' samtal inom en vecka.
  • Mrs Okänd
    Lilje skrev 2015-01-28 07:14:31 följande:
    Min moster är sjuksköterska, så mamma satte upp henne som sin närmaste kontakt, då hon har erfarenheten och känner bäst till alla behandlingar och termer och sånt. Hon var med på alla läkaresamtal hela vägen. Det var därför vården ringde henne. Men varför hon inte hörde av sig till min bror för fem timmar efter vet jag inte, ej heller varför jag inte har hört något alls från någon där. Jag har ingen aning hur dom tänker, det var ju vår mamma. Känns som vi borde få veta direkt? Och iallafall få ett 'kondolerar, hur mår du?' samtal inom en vecka.

Ja, det är riktigt dåligt att de inte vill ha den kontakten nu. Vi har lite samma problem med min mans släkt. De vet att min mamma betydde mycket för honom men de beklagar inte ens sorgen eftersom de var avundsjuka på deras kontakt. Vi har vänner som brydde sig mer, de skänkte till och med pengar till Cancerfonden, släktingarna skickade inte ens ett kort eller sms fast min man berättade.
  • Försommar
    Charlotte73 skrev 2015-01-27 22:42:43 följande:

Jag åker ner nästa månad o hälsar på, lördag till tirsdag. Tar dottern med mig, o tar tåget, då kan man bryta ihop utan att vara till fara för andra:/

Låter bra med tåget. Vet du något om hur prognosen och behandlingen ser ut än?
  • Charlotte73
    Försommar skrev 2015-01-28 21:26:59 följande:
    Låter bra med tåget. Vet du något om hur prognosen och behandlingen ser ut än?
    Nä, vet bara att d sitter utanpå gallväggar o tarm, vet inte vilken tarm, eller om d är flera. Läkarna ska ha möte imorn, sen ringer dom min mamma fredag nångång.

Dom satte upp morfinen åt henne idag, känns inte så bra att hon får mera o mera ont:/
  • Försommar
    Mrs Okänd skrev 2015-01-28 07:17:35 följande:

Ja, det är riktigt dåligt att de inte vill ha den kontakten nu. Vi har lite samma problem med min mans släkt. De vet att min mamma betydde mycket för honom men de beklagar inte ens sorgen eftersom de var avundsjuka på deras kontakt. Vi har vänner som brydde sig mer, de skänkte till och med pengar till Cancerfonden, släktingarna skickade inte ens ett kort eller sms fast min man berättade.

Tråkigt att de agerar så! Hur tror du att er relation kommer att se ut nu?
  • Lilje

Nu är begravningen avklarat, det var vackert, men riktigt jobbigt. Och jag vill bara ringa mamma och berätta hur fint det blev. Vi kom hem igår, och på kvällen träffade jag min pojkvän, spenderade det mesta av natten med att böla i hans armar. Jag har liksom noll kontroll på känslorna, det svänger hela tiden. :(

Imorgon har det gått två veckor, dom längsta i mitt liv.

• Anonym (D)
    Lilje skrev 2015-02-01 21:27:08 följande:

Nu är begravningen avklarat, det var vackert, men riktigt jobbigt. Och jag vill bara ringa mamma och berätta hur fint det blev. Vi kom hem igår, och på kvällen träffade jag min pojkvän, spenderade det mesta av natten med att böla i hans armar. Jag har liksom noll kontroll på känslorna, det svänger hela tiden. :(

Ja, jag tänkte bara igår att jag skulle ringa mamma och berätta hur mycket snö det kommit. Ibland känns det fortfarande som om hon bara är på en lång semester. Den där känslan av att man ska berätta något och sedan kommer på sig sitter i länge tror jag.

Begravningen är jobbig men ändå något man måste ta sig igenom och förhoppningsvis blir det en milstolpe. Ett före och efter så kan man fortsätta vidare på något sätt. Skönt att du har din pojkvän, det är viktigt att ha någon som man kan luta sig mot.
  • Anonym (D)
    Lilje skrev 2015-02-01 21:27:08 följande:

Ja, jag tänkte bara igår att jag skulle ringa mamma och berätta hur mycket snö det kommit. Ibland känns det fortfarande som om hon bara är på en lång semester. Den där känslan av att man ska berätta något och sedan kommer på sig sitter i länge tror jag.

Begravningen är jobbig men ändå något man måste ta sig igenom och förhoppningsvis blir det en milstolpe. Ett före och efter så kan man fortsätta vidare på något sätt. Skönt att du har din pojkvän, det är viktigt att ha någon som man kan luta sig mot.
  • Anonym (En som vet hur det känns)

Det knyter sig i magen när jag läser om det du har varit med om. Jag hade en sån helvetevinter för två år sen. Min mamma fick gallfångscanser och inom tre månader var hon död.. Fruktansvärt. Och vi hade förlorat våran älskade morfar precis innan som stod oss så nära. Jag har en stor klump i magen när jag skriver det här för nu blev det så nära helt plötsligt. Jag lider med dig att du inte fick vara i din mammas närhet i hennes sista stund och fick säga allt det där som man vill säga innan det är försent. Jag lider med dig också för att dina släktingar behandlar dig så illa. Släkten borde ju hålla ihop. Speciellt när det gäller nån nära som är sjuk.. Jag finner inga ord.. Jag tänker på dig och är jätteledsen för din skull. Kunde jag skulle jag sända en varm kram.

Svar på tråden Min mamma har fått cancer