• Försommar

Min mamma har fått cancer

Hej!

Fick för ett par veckor sedan det fruktansvärda beskedet att min mamma har drabbats av lymfcancer. Hon får nu cellgifter och åker in och ut på sjukhuset.

Jag och min mamma har alltid stått varandra mycket nära och oron håller nästan på att knäcka mig. Har själv två små barn och tycker att det är svårt att orka vara stark och glad inför dem just nu.

Finns det någon därute som känner igen och vill prata av sig lite?

• Svar på tråden Min mamma har fått cancer
  • Anonym (Li)

Följer.

Fick i början av december besked på att min mamma har bukspottskörtelcancer med metastaser i lunga o lever.
    Är småbarnsförälder och jobbar heltid, skift. Kan inte sova och slits mellan min egen familj och min mamma. Räcker inte till... Försöker förtränga allt hemskt, men vet att jag kommer krascha totalt när hennes tid är kommen.

• Mrs Okänd
    Anonym (Li) skrev 2015-01-19 01:39:54 följande:
    Följer.

Fick i början av december besked på att min mamma har bukspottskörtelcancer med metastaser i lunga o lever.
    Är småbarnsförälder och jobbar heltid, skift. Kan inte sova och slits mellan min egen familj och min mamma. Räcker inte till... Försöker förtränga allt hemskt, men vet att jag kommer krascha totalt när hennes tid är kommen.

Jag säger bara en sak...ta ut Vård av närstående! Själv hann jag inte ens med det, samtidigt som det var "skönt" att kunna fokusera på jobbet också eftersom jag inte kunde sitta enbart hemma hos mamma för hon orkade ju inte heller med så mycket besök och till slut har man ju inget att prata om heller! Min mamma hade samma cancerform. Hon levde två månader efter att hon fick beskedet. Jag väntar på min krasch nu när allting skall vara som "vanligt" igen. Nu inser jag ännu mer vilken underbar mamma hon var!
  • Charlotte73

STOR kram till dig Lilje<3 Du måste väl åka tillbaka till Norge så fort som det går då?

• Mrs Okänd
    Lilje skrev 2015-01-19 10:34:28 följande:
    Mamma dog inatt. Jag vet inte hur jag skall göra nu.

KRAM!!! Min dog i mellandagarna och jag har inte fattat det än. Funderar du på om du skall åka dit?
  • Mrs Okänd
    Och du var där i helgen? Känns som hon släppte taget när du hade varit där? Min mamma klarade julafton, sen orkade hon inte mer, tror hon höll ut för min och barnens skull.
  • Anonym (D)

Beklagar så hemskt mycket, det är fruktansvärt starka känslor som kommer. Men vad "skönt" att du i alla fall hann träffa henne en sista gång. Nästan som om hon höll ut för att vänta på dig.

Du har rätt till sjukskrivning från jobbet så ta ut det, åk över till Norge igen om det behövs och ni behöver ordna med det praktiska. Men om du kan, ta med någon som du kan ha som stöd, make, sambo, bästa vännen. Och be om hjälp, folk ställer upp mer än man tror i sådana här situationer.

Som jag skrivit tidigare, man tror inte man ska klara det men på något sätt klara man det. Man gråter så hjärtat brister men sen ebbar det ut, man snyter sig, ta en kopp te och kan fortsätta, sen bryter man ihop igen om några timmar men sakta, sakta går det framåt. Om du tror det hjälper, be att få insomningstabletter utskrivna. Jag har alltid svårast att somna för min hjärna bara mal på när natten kommer. Och inget är så nattsvart som när man ligger vaken och inte kan somna.

Be gärna om råd här om du vill, vi kan i alla fall försöka ge stöd.
  • Lilje

Jag skrev massor. Sen stängde appen sig. :(

Men mitt största problem med sjukskrivning är att jag började i nytt jobb idag. Jag hann 45 minuter innan telefonen kom och jag blev hemskickad igen. Nu sitter jag hemma och vet inte vad jag skall göra, men imorgon tänker jag försöka gå tillbaks. Sjukskrivning känns inte som en bra början. Är det själviskt av mig? Det är på riktigt drömjobbet som jag har hoppats på i över ett år.

Min bror bor i Oslo och kommer ta hand om det praktiska med sjukhemmet, begravning, bankkontor, försäkringar etc. Huset löser vi sen. Jag har tagit på mig att hitta en lösning för hennes tre katter som just nu är på min ex-svägerskas kattpensionat.

Jag är jättedålig på att hantera döden, jag förstår inte riktigt att dom är borta för alltid. Jag vet inte om det kommer träffa mig den här gången, eller när. Just nu vill jag bara tillbaks till jobbet igen och börja. Men det känns som jag inte kommer lära mig så mycket.

Tror jag skall städa lite. Spela musik. Köpa chokladkaka till sonen, för det önskade han sig. Och hålla om min dotter när hon kommer hem från skolan, hon ville stanna till lunch och bearbeta lite.

• Lilje

En annan sak, och dela gärna det med dom ni känner. Skriv inte på Facebook direkt när ni får höra om ett dödsfall. Jag trodde det var självklart till jag fick ett sms från dottern på 16 idag, som frågade varför det stod vila i frid på mormors sida. Det var mammas granne som hade slängt sig runt direkt hon fick höra. Inte ens jag eller min bror hade hunnit få beskedet. Det är verkligen inte ok. :(

• Mrs Okänd
    Lilje skrev 2015-01-19 11:56:00 följande:
    Jag skrev massor. Sen stängde appen sig. :(

Men mitt största problem med sjukskrivning är att jag började i nytt jobb idag. Jag hann 45 minuter innan telefonen kom och jag blev hemskickad igen. Nu sitter jag hemma och vet inte vad jag skall göra, men imorgon tänker jag försöka gå tillbaks. Sjukskrivning känns inte som en bra början. Är det själviskt av mig? Det är på riktigt drömjobbet som jag har hoppats på i över ett år.

Min bror bor i Oslo och kommer ta hand om det praktiska med sjukhemmet, begravning, bankkontor, försäkringar etc. Huset löser vi sen. Jag har tagit på mig att hitta en lösning för hennes tre katter som just nu är på min ex-svägerskas kattpensionat.

Jag är jättedålig på att hantera döden, jag förstår inte riktigt att dom är borta för alltid. Jag vet inte om det kommer träffa mig den här gången, eller när. Just nu vill jag bara tillbaks till jobbet igen och börja. Men det känns som jag inte kommer lära mig så mycket.

Tror jag skall städa lite. Spela musik. Köpa chokladkaka till sonen, för det önskade han sig. Och hålla om min dotter när hon kommer hem från skolan, hon ville stanna till lunch och bearbeta lite.
    Ja...jag fick inte vara sjukskriven från jobbet utan då var det semester jag fick ta. Men det gjorde jag några dagar för jag ville inte jobba och vara helt svullen i ansiktet. Men för mig hjälpte det ju mycket att barnen höll igång...de lever ju verkligen i nuet. Men min hjärna verkar ha börjat förtränga saker för att klara av det hela.
Svar på tråden Min mamma har fått cancer