• Försommar

Min mamma har fått cancer

Hej!

Fick för ett par veckor sedan det fruktansvärda beskedet att min mamma har drabbats av lymfcancer. Hon får nu cellgifter och åker in och ut på sjukhuset.

Jag och min mamma har alltid stått varandra mycket nära och oron håller nästan på att knäcka mig. Har själv två små barn och tycker att det är svårt att orka vara stark och glad inför dem just nu.

Finns det någon därute som känner igen och vill prata av sig lite?

• Svar på tråden Min mamma har fått cancer
  • Lilje
    Mrs Okänd skrev 2015-01-21 08:00:28 följande:

För mig stängde hjärnan av och jag förträngde, gör det än. Så fort det kommer en tanke på mamma tänker jag genast på nåt annat. Är väl för att jag inte skall däcka totalt.

Jobbar du idag?
    Ja, jag gick tillbaks idag och har min första dag igen. Det har gått bra, alla är snälla och låter mig ta saker i min takt. Nästa vecka jobbar jag endast man-tir, sen måste jag till Norge igen för begravningen. Så lite amputerad blir det, men hur det lösas lönemässigt och så tar chefen hand om.
  • Anonym (Aidan)
    Anonym (Li) skrev 2015-01-19 01:39:54 följande:

Följer.

Fick i början av december besked på att min mamma har bukspottskörtelcancer med metastaser i lunga o lever.
    Är småbarnsförälder och jobbar heltid, skift. Kan inte sova och slits mellan min egen familj och min mamma. Räcker inte till... Försöker förtränga allt hemskt, men vet att jag kommer krascha totalt när hennes tid är kommen.

Jag var helt övertygad om att jag skulle krascha totalt när min mamma gick bort men på något sätt så klarar man det. I början räknade jag dagar för att känna att jag kom längre ifrån hennes dödsdag för det hjälpte mig att fokusera på framtiden och eftersom jag visste att jag skulle må bättre med tiden. Nu räknar jag veckor och livet går framåt.Ibland kommer jag på mig själv med att tänka att jag ska ringa henne och då blir saknaden enorm när jag kommer på att hon är borta, men livet går vidare och jag känner mig lycklig i mitt liv även om saknaden är stor. Vi människor klarar mer än vi tror!
  • Anonym (Aidan)
    Mrs Okänd skrev 2015-01-19 11:31:17 följande:

KRAM!!! Min dog i mellandagarna och jag har inte fattat det än. Funderar du på om du skall åka dit?

Min mamma höll också ut julafton och gick bort dagen efter. Tror hon "höll ut" för att vi barn inte skulle behöva förknippa julafton med hennes bortgång. 
  • Anonym (Aidan)
    Lilje skrev 2015-01-20 20:44:38 följande:

Jag fattar fortfarande inte. Hon var ju där på lördag. Det är bara tisdag nu. Alla sa jag borde stanna hemma idag, så jag gjorde det, men tänker försöka ha min första dag på jobbet igen imorgon.

Jag känner mig helt nollställd. Läskigt.

Om du känner att du vill jobba så tycker jag att du ska göra det. Alla hanterar ju sin sorg på olika sätt. Jag trodde att jag skulle vilja vara hemma i flera veckor från jobbet och att jag inte skulle orka jobba, men jag var bara hemma en arbetsdag. Det var skönt att jobba för just då kunde jag koncentrera mig på något annat och faktiskt må rätt bra. Det betyder inte att man är mindre ledsen än någon annan som sitter och gråter flera dagar i sträck.
  • Charlotte73

Idag fick min mamma svar på vart cancern sitter. Den sitter utan på tarmarna o utanpå gallväggarna.. Typ utsprid, lite ovanligt tydigen. Hoppas på svar nästa v om vad som ska hända..

• Mrs Okänd
    Anonym (Aidan) skrev 2015-01-22 19:15:19 följande:

Min mamma höll också ut julafton och gick bort dagen efter. Tror hon "höll ut" för att vi barn inte skulle behöva förknippa julafton med hennes bortgång. 

Så var det med min mamma med...höll var ganska pigg på julafton, vi var där hela familjen och hon pratade lite men ville ha en tablett mot illamående så jag tog fram det och gav henne, sen på natten så blev hon mycket sämre, stackars lilla mamma. Min pappa och min bror dog den 23/24 så hon vet ju hur vi haft det hela uppväxten med julafton.
  • Mrs Okänd
    Charlotte73 skrev 2015-01-22 20:06:13 följande:
    Idag fick min mamma svar på vart cancern sitter. Den sitter utan på tarmarna o utanpå gallväggarna.. Typ utsprid, lite ovanligt tydigen. Hoppas på svar nästa v om vad som ska hända..

Men då finns det nog en chans att de kan operera eller med cellgifter? Håller tummarna! Hemskt att det skall ta sån tid innan man får svar och svar på vad de kan göra.
  • Försommar
    Mrs Okänd skrev 2015-01-23 10:40:17 följande:

Min pappa och min bror dog den 23/24 så hon vet ju hur vi haft det hela uppväxten med julafton.

Beklagar verkligen alla som du förlorat allt för tidigt! Hur gammal var du när din pappa gick bort?
    Charlotte73 skrev 2015-01-22 20:06:13 följande:

Då får vi verkligen hoppas och tro att det finns effektiva behandlingar mot den typen av cancer. Har du jobbat nu?
  • Charlotte73

Ja, jag jobbar nu.. växlar mellan hopp o uppgivenhet.. Har bra jobbarkompissar, är ok att bryta ihop där.

• Försommar
    Charlotte73 skrev 2015-01-23 21:11:50 följande:

Ja, jag jobbar nu.. växlar mellan hopp o uppgivenhet.. Har bra jobbarkompissar, är ok att bryta ihop där.

Skönt att de är bra. Samma för mig, håller ihop när klienter är där, men bröt ihop så fort det bara var jag och kollegorna i början. Hade panik inför julen då jag inte skulle få jobba, men det gick det med.
Svar på tråden Min mamma har fått cancer