Emeralda skrev 2015-01-14 21:27:25 följande:
Hej. Vad tråkigt att din mamma fått cancer. Jag jobbar på en mottagning där vi bla behandlar patienter med lymfkörtelcancer. Du skrev att din mamma hade en aggressiv form av lymfkörtelcancer. Vi brukar förenklat säga att de aggressiva sjukdomarna där man har en kort överlevnad utan behandling är de vi brukar kunna bota (behandlingen brukar vara inriktad på bot) till skillnad mot de stillsamma lymfkörtelcancersjukdomarna som vi bara kan hejda med behandlingen, men aldrig bota. Det kan ju vara en tröst. Men det finns ju olika indelningar av aggressiva lymfom med, så jag kan ju inte säga nåt klokt egentligen då jag inte vet några detaljer. Men jag hoppas din mamma klarar behandlingen och att hon blir frisk!
Sen blir jag ledsen av att läsa att några av er som har erfarenheter av cancervård har blivit dåligt bemötta. Det ska inte vara så! Hos oss är vi stolta över den vård vi ger och jag önskar att alla som jobbar inom vården fick vara det. Ingen patient eller anhörig som drabbats av cancer ska behöva känna sig hjälplös eller övergiven av vården.
Kram på er alla som drabbats.
Tack för dina fina, hoppfulla ord! Jag är säker på att ni inom cancervården gör det som står i er makt för att hjälpa de drabbade så gott ni kan. Det jag upplever som negativt är bristen på resurser. Att det inte finns platser på avdelning när hon drabbats av infektioner, allt för långa köer till röntgen osv. Jobbar själv inom socialförvaltningen och känner igen det hela därifrån. Viljan som finns, men pengarna som saknas.