• Försommar

Min mamma har fått cancer

Hej!

Fick för ett par veckor sedan det fruktansvärda beskedet att min mamma har drabbats av lymfcancer. Hon får nu cellgifter och åker in och ut på sjukhuset.

Jag och min mamma har alltid stått varandra mycket nära och oron håller nästan på att knäcka mig. Har själv två små barn och tycker att det är svårt att orka vara stark och glad inför dem just nu.

Finns det någon därute som känner igen och vill prata av sig lite?

• Svar på tråden Min mamma har fått cancer
  • Charlotte73
    Lilje skrev 2015-01-07 18:40:26 följande:

Ok, nu blev det ju ännu bättre. Försökte förklara för min brors fru att det räcker att jag och min bror åker och besöker mamma just den helgen jag åker ner, så kan ju hon och han åka själv när det passar dom. Men det gick tydligen inte, för då känner hon sig exkluderat? Alltså, wtf? Att mamma inte kommer klara av fler än max två i taget gör tydligen ingen skillnad, för frun är där endast för min brors skull, och så hon skall känna sig delaktig.

Är jag helt fel ute när jag blir arg?

Vad säger din brorsa om att hon vill följa med..??
  • Lilje
    Charlotte73 skrev 2015-01-07 19:13:42 följande:
    Vad säger din brorsa om att hon vill följa med..??
    Stackarn är fortfarande på jobbet. Jag kommer prata med honom sen, bara inte just nu för då kommer jag be honom få sin fru att sticka sin känsla av utanförskap upp dit solen inte når. Och det är knappast konstruktivt.

Jag förstår bara inte att jag behöver förklara en kvinna på nästan 50 att en riktigt sjuk cancerpatient inte klarar av för många människor på en gång, och dens behov går före eventuella jagvillocksåvaramed-känslor. Självklart kan hon åka och besöka med brorsan när dom vill, och dom bor typ 20 minuter bort så det är ju inte så svårt att få till. Men just den här gången räcker det att mammas egna barn är där.
  • Charlotte73
    Lilje skrev 2015-01-07 19:27:08 följande:
    Stackarn är fortfarande på jobbet. Jag kommer prata med honom sen, bara inte just nu för då kommer jag be honom få sin fru att sticka sin känsla av utanförskap upp dit solen inte når. Och det är knappast konstruktivt.

Jag förstår bara inte att jag behöver förklara en kvinna på nästan 50 att en riktigt sjuk cancerpatient inte klarar av för många människor på en gång, och dens behov går före eventuella jagvillocksåvaramed-känslor. Självklart kan hon åka och besöka med brorsan när dom vill, och dom bor typ 20 minuter bort så det är ju inte så svårt att få till. Men just den här gången räcker det att mammas egna barn är där.
    Kan det inte vara så att hon faktisk tyckar om din mamma..? Min svärfar gick bort i levercancer för 3 år sen, o jag var altid med min man o hälsade på.. Det kanske kan vara ett stöd för din brorsa att hon är med oxå..??
  • Försommar
    Lilje skrev 2015-01-07 19:27:08 följande:

Jag förstår din känsla. Särskilt när de bor så nära och kan ses när som. Har också tyckt att det är skönt att bara vara vi i familjen, utan respektive, på möte med läkare osv.
  • Försommar
    Charlotte73 skrev 2015-01-07 07:08:37 följande:

Min mamma fick konstaterat cancer i gallblåsan igår;((

Vad tråkigt! Vet du något om hur behandling och prognos ser ut?
  • Charlotte73
    Försommar skrev 2015-01-07 20:49:10 följande:
    Vad tråkigt! Vet du något om hur behandling och prognos ser ut?
    Nej, vet att dom ska kolla 12fingertarmen, o efter det får vi besked...;(
  • Försommar
    Charlotte73 skrev 2015-01-07 21:03:05 följande:

Nej, vet att dom ska kolla 12fingertarmen, o efter det får vi besked...;(

Denna eviga väntan. På något vis känns det som om man alltid kommer att vänta på något nu. Röntgen, behandling, ny röntgen. Remision och, gud förbjude, återfall.

Jag är världens kontrollmänniska och blir tokig av all ovisshet och väntan!!!
  • Charlotte73

Det är så jävla jobbigt!! Jag är dansk o mamma o pappa bor i Danmark, vill bara vara nära dom just nu;(( Sitter hemma i soffan o bölar, har ringt t jobbet o sagt att jag har feber o ont i halsen;((

• Försommar
    Charlotte73 skrev 2015-01-08 13:23:55 följande:

Det är så jävla jobbigt!! Jag är dansk o mamma o pappa bor i Danmark, vill bara vara nära dom just nu;(( Sitter hemma i soffan o bölar, har ringt t jobbet o sagt att jag har feber o ont i halsen;((

Jobbigt med avståndet! Säger som alla andra i den här tråden, det är viktigt att få vara nära. Hoppas att ni kan ha tät kontakt via telefon när det är svårt att träffas.

Jag har mått bättre på jobbet än hemma under den här tiden. Det värsta är att vakna eller att sluta jobba. Då kommer ångesten som en flodvåg.
  • Försommar

Fy vad satans ont det gör! Att se någon man älskar så tyna borrt inför ens ögon. Jag orkar inte, skulle göra vad som helst för att få ändra på den här jävla verkligheten.

Svar på tråden Min mamma har fått cancer