• Försommar

Min mamma har fått cancer

Hej!

Fick för ett par veckor sedan det fruktansvärda beskedet att min mamma har drabbats av lymfcancer. Hon får nu cellgifter och åker in och ut på sjukhuset.

Jag och min mamma har alltid stått varandra mycket nära och oron håller nästan på att knäcka mig. Har själv två små barn och tycker att det är svårt att orka vara stark och glad inför dem just nu.

Finns det någon därute som känner igen och vill prata av sig lite?

• Svar på tråden Min mamma har fått cancer
  • Lilje

Jag har klarat mig ut veckan. Nu måste jag hitta sånger till begravningen, har bara helgen på mig, sen är det för sent. :/

• Anonym (Aidan)
    Lilje skrev 2015-01-23 23:47:46 följande:

Jag har klarat mig ut veckan. Nu måste jag hitta sånger till begravningen, har bara helgen på mig, sen är det för sent. :/

Jag förstår att det är jättejobbigt att välja låtar. Det gör det hela väldigt påtagligt att personen är borta. När jag skulle välja så tänkte jag först att det var skitsamma vad som spelades eftersom att jag inte orkade välja. Men sen tänkte jag om. Vi tog en låt som jag vet att mamma älskade (den spelades även på min pappas begravning), en låt som jag gillade, en typisk begravningslåt vid in och utgång (bach-air) och en låt där texten passade väldigt bra in på henne och hur hon har levt sitt liv. Kanske kan vara ett litet tips åt dig.
  • Anonym (D)
    Lilje skrev 2015-01-23 23:47:46 följande:

Min mamma hade skrivet i sitt Vita Arkiv om begravningen och hon hade spotify listor med musik hon tyckte om. Det gjorde det inte lättare att välja och det var väldigt sorgligt. Jag tror aldrig jag kommer kunna höra de sångerna igen utan att börja gråta, den musik man väljer blir ju för alltid förknippad med begravningen. 
  • Anonym (D)

Ännu en nära släkting har gått bort i cancer tyvärr. Så nästa vecka är det dags för ännu en begravning, i samma kyrka till råga på allt. Det kommer bli jäkligt tuff. Och sen är det urnsättning för mamma några veckor senare. Den här vintern är verkligen förjävlig. :( 

• Charlotte73
    Anonym (D) skrev 2015-01-24 10:17:26 följande:

Ännu en nära släkting har gått bort i cancer tyvärr. Så nästa vecka är det dags för ännu en begravning, i samma kyrka till råga på allt. Det kommer bli jäkligt tuff. Och sen är det urnsättning för mamma några veckor senare. Den här vintern är verkligen förjävlig. :( 

Stor kram till dig!! Jävla skitsjukdom!! ;(
  • Försommar
    Anonym (D) skrev 2015-01-24 10:17:26 följande:

Beklagar!
  • Försommar
    Anonym (Li) skrev 2015-01-20 20:27:37 följande:

Ikväll har mamma åkt akut in till sjukhuset eftersom hon fått så mycket vätska i buken. Har hört att det är ett av de symtom som kan dyka upp när slutet är nära...?

Hur går det för er? Är din mamma bättre nu och får du sova något?

Kram
  • Charlotte73

Jag åker ner nästa månad o hälsar på, lördag till tirsdag. Tar dottern med mig, o tar tåget, då kan man bryta ihop utan att vara till fara för andra:/

• Lilje

Imorgon åker vi till Norge, begravningen är på torsdag. Hela familjen dyker upp, men känns som jag får jobba lite på att vara snäll mot alla. Det har gått en och en halv vecka, inte en enda människa från mammas sida av familjen har hört av sig till mig och frågat hur jag mår. :/ Jag har försökt ringa mormor, men hon svarade inte. Under den här tiden är det min bror, min far och styvmor och min styvsyster som har varit där för mig, förutom min pojkvän och hans underbara familj. Ingen annan. Och jag har en rätt stor familj.

Fick höra idag att min moster, som satt med mamma sista natten, satt där i 13 timmar. Runt fyra på natten dog hon, då pratade min moster med läkaren, sen åkte hon till mammas hus och pratade lite med grannen, sen till mormor och pratade med henne. Först 9 på morgonen, fem timmar efter, ringde hon min bror. Han var en halvtimme bort och visste inget om att det ens var nära slutet. Mig ringde hon inte alls.

Man känner ju lite sådär för släkten nu. :( Jag kommer nog aldrig flytta hem till Norge.

• Mrs Okänd
    Lilje skrev 2015-01-27 23:28:34 följande:
    Imorgon åker vi till Norge, begravningen är på torsdag. Hela familjen dyker upp, men känns som jag får jobba lite på att vara snäll mot alla. Det har gått en och en halv vecka, inte en enda människa från mammas sida av familjen har hört av sig till mig och frågat hur jag mår. :/ Jag har försökt ringa mormor, men hon svarade inte. Under den här tiden är det min bror, min far och styvmor och min styvsyster som har varit där för mig, förutom min pojkvän och hans underbara familj. Ingen annan. Och jag har en rätt stor familj.

Fick höra idag att min moster, som satt med mamma sista natten, satt där i 13 timmar. Runt fyra på natten dog hon, då pratade min moster med läkaren, sen åkte hon till mammas hus och pratade lite med grannen, sen till mormor och pratade med henne. Först 9 på morgonen, fem timmar efter, ringde hon min bror. Han var en halvtimme bort och visste inget om att det ens var nära slutet. Mig ringde hon inte alls.

Man känner ju lite sådär för släkten nu. :( Jag kommer nog aldrig flytta hem till Norge.

Men fy!! Varför tror du att de gjorde så? Det var inte din mamma som kanske ville bespara sin son att se henne döende? Min mamma ville inte att jag skulle se henne när hon var som sämst och tyckte även att det var jobbigt att barnen hälsade på men sen ett par timmar innan hon skulle dö ringde hemsjukvården till mig, jag trodde de ringde och sa att hon dött för hon levde redan på övertid men hon hade sagt att hon ville att jag skulle komma dit, jag tror det var allra mest för min skull, hon själv var trygg men hon vet hur känslosam jag är. Men annars ville hon inte ha mycket besök i slutet, hon ville att man skulle minnas henne som hon var när hon var frisk.

Hoppas att ni kan prata ut om det, det är ju inte bra att gå med sådana tankar.
Svar på tråden Min mamma har fått cancer