• Försommar

Min mamma har fått cancer

Hej!

Fick för ett par veckor sedan det fruktansvärda beskedet att min mamma har drabbats av lymfcancer. Hon får nu cellgifter och åker in och ut på sjukhuset.

Jag och min mamma har alltid stått varandra mycket nära och oron håller nästan på att knäcka mig. Har själv två små barn och tycker att det är svårt att orka vara stark och glad inför dem just nu.

Finns det någon därute som känner igen och vill prata av sig lite?

• Svar på tråden Min mamma har fått cancer
  • Mrs Okänd
    Försommar skrev 2015-02-01 14:10:19 följande:
    Tråkigt att de agerar så! Hur tror du att er relation kommer att se ut nu?

Vet inte...det blir ju inte bättre i alla fall.
  • Försommar
    Mrs Okänd skrev 2015-02-02 15:05:57 följande:

Vet inte...det blir ju inte bättre i alla fall.

Nej, det är ju klart. Sjukdomen för med sig så jäkliga mycket skit. I mitt fall har jag verkligen blivit besviken på vissa vänner som inte stöttat alls under sjukdomstiden, medans jag blivit glatt överraskad av ett par människor som ställt upp mycket mer än jag trott. Det här får än att se alla relationer i ett nytt ljus.
  • Mrs Okänd

Igår kväll när jag skulle sova fick jag en massa tankar om mamma. Hon var ju dålig på slutet och svimmade av när de bara ändrade hennes position i sängen. Hon var helt lugn och har aldrig haft direkt ångest, fick ju dock en del morfin sista dagarna. MEN hur fasiken kunde hon veta att hon skulle dö bara ett par timmar innan? Det var först då hon ville ha mig där. Hur kan man känna det i den situationen? Ser man ljustunneln eller vad? Eller kan man själv påverka när man "släpper taget"?  Finns det något vetenskapligt om döden?

• Anonym (Li)

Hej alla ni fina.

Jag har inte varit inne på Familjeliv på ett tag, men de senaste dagarna har jag faktiskt tänkt på er.

Mamma dog den 27e januari.
    Hon åkte ju in till sjukhuset med smärtor och vätska i buken (aschites), och en vecka senare dog hon. 
    Inte trodde jag att hon skulle dö redan. Jag var till och med så naiv att jag inte vågade boka semester i sommar ifall mamma behövde oss då.
    Nu är resan bokad iallafall...

Imorgon är det begravning, och jag har fortfarande inte fattat att hon är borta.

• Anonym (Li)
    Mrs Okänd skrev 2015-02-09 07:55:40 följande:

Igår kväll när jag skulle sova fick jag en massa tankar om mamma. Hon var ju dålig på slutet och svimmade av när de bara ändrade hennes position i sängen. Hon var helt lugn och har aldrig haft direkt ångest, fick ju dock en del morfin sista dagarna. MEN hur fasiken kunde hon veta att hon skulle dö bara ett par timmar innan? Det var först då hon ville ha mig där. Hur kan man känna det i den situationen? Ser man ljustunneln eller vad? Eller kan man själv påverka när man "släpper taget"?  Finns det något vetenskapligt om döden?

Mamma samlade hela familjen med respektive och barnbarn på lördagen. Hon berättade då att hon bestämt sig, att hon ville dö.
    På söndagen somnade hon in i koma och natten mellan måndag och tisdag dog hon.
    Jag tror också hon visste, och när hon väl bestämt sig och släppte taget så lämnade hon oss...
  • Anonym (D)
    Anonym (Li) skrev 2015-02-10 15:30:40 följande:

Mamma samlade hela familjen med respektive och barnbarn på lördagen. Hon berättade då att hon bestämt sig, att hon ville dö.

På söndagen somnade hon in i koma och natten mellan måndag och tisdag dog hon.

Jag tror också hon visste, och när hon väl bestämt sig och släppte taget så lämnade hon oss...

Det är väldigt mycket som vi inte förstår med döden, som kanske man förstår först när man själv dör. Som det här med att många döende verkar välja tidpunkt för att dö. Vi vakade hela dagen och natten över mamma och vi var alla i rummet nästan hela tiden. Men först i "vargtimmen", när jag just gått ut för att halvsova på en säng i korridoren och min bror just gått ut för att flytta bilen, och bara pappa var kvar, när allt var som mest tyst och stilla på avdelningen, då dog hon. Kanske kan man på något sätt välja eller så behöver kroppen eller själen lugn och ro för att kunna släppa taget. Kanske både tyst och lungt kring sig men även ro i själen, att alla hos sig men vill kanske inte att barnen ska se när man dör. Många vittnar om att äldre dör just när de lämnas ensamma efter veckor av vakande över dem.

På ett sätt är jag väldigt nyfiken på döden, inte så att jag vill dö nu, men när det är dags så är jag inte rädd för döden för jag är nyfiken på vad som sker.
  • Mrs Okänd
    Anonym (D) skrev 2015-02-10 15:39:53 följande:
    Det är väldigt mycket som vi inte förstår med döden, som kanske man förstår först när man själv dör. Som det här med att många döende verkar välja tidpunkt för att dö. Vi vakade hela dagen och natten över mamma och vi var alla i rummet nästan hela tiden. Men först i "vargtimmen", när jag just gått ut för att halvsova på en säng i korridoren och min bror just gått ut för att flytta bilen, och bara pappa var kvar, när allt var som mest tyst och stilla på avdelningen, då dog hon. Kanske kan man på något sätt välja eller så behöver kroppen eller själen lugn och ro för att kunna släppa taget. Kanske både tyst och lungt kring sig men även ro i själen, att alla hos sig men vill kanske inte att barnen ska se när man dör. Många vittnar om att äldre dör just när de lämnas ensamma efter veckor av vakande över dem.

På ett sätt är jag väldigt nyfiken på döden, inte så att jag vill dö nu, men när det är dags så är jag inte rädd för döden för jag är nyfiken på vad som sker.

Men det är ju lite samma sak som när man ska föda...det sker ofta på natten när det är lugnare och djur verkar ju kunna vänta på att föda tills deras matte eller husse är med dem.
  • Anonym (D)
    Mrs Okänd skrev 2015-02-10 15:58:20 följande:

Men det är ju lite samma sak som när man ska föda...det sker ofta på natten när det är lugnare och djur verkar ju kunna vänta på att föda tills deras matte eller husse är med dem.

Ja, det är väl stora grejor på gång i kroppen vid både födsel och död. Mycket vi inte förstår. :)
  • Anonym (D)
    Anonym (Li) skrev 2015-02-10 15:29:11 följande:

Hej alla ni fina.

Jag har inte varit inne på Familjeliv på ett tag, men de senaste dagarna har jag faktiskt tänkt på er.

Hon åkte ju in till sjukhuset med smärtor och vätska i buken (aschites), och en vecka senare dog hon. 

Inte trodde jag att hon skulle dö redan. Jag var till och med så naiv att jag inte vågade boka semester i sommar ifall mamma behövde oss då.

Imorgon är det begravning, och jag har fortfarande inte fattat att hon är borta.

Så ledsen att höra om din mamma. Det låter som det gick väldigt fort på slutet, precis som med min mamma, hon låg inne bara nio dagar och dog bara några dagar efter att de funnit all vätska i buken.

Begravningen är tuff så klart, men försök ta stöd av familjen och ha dem nära, även din pappa, syskon och så om det går. Har man en bra relation med sin familj ör de ovärderliga för de kände henne också och det kan vara skönt att prata goda minnen med dem.
  • Lilje
    Anonym (Li) skrev 2015-02-10 15:29:11 följande:

Hej alla ni fina.

Jag känner med dig. Jag har läst här nästan varje dag, men det är jättesvårt att komma så långt att man skriver något. Vad skall man säga, liksom? Jag var inte heller förberedd på att det skulle gå så snabbt. Exakt en månad från sjukhusinlägging till begravning, man hinner ju knappt vända sig.

Hann du besöka henne på slutet?
Svar på tråden Min mamma har fått cancer