Anonym (Li) skrev 2015-02-10 15:30:40 följande:
Mamma samlade hela familjen med respektive och barnbarn på lördagen. Hon berättade då att hon bestämt sig, att hon ville dö.
På söndagen somnade hon in i koma och natten mellan måndag och tisdag dog hon.
Jag tror också hon visste, och när hon väl bestämt sig och släppte taget så lämnade hon oss...
Det är väldigt mycket som vi inte förstår med döden, som kanske man förstår först när man själv dör. Som det här med att många döende verkar välja tidpunkt för att dö. Vi vakade hela dagen och natten över mamma och vi var alla i rummet nästan hela tiden. Men först i "vargtimmen", när jag just gått ut för att halvsova på en säng i korridoren och min bror just gått ut för att flytta bilen, och bara pappa var kvar, när allt var som mest tyst och stilla på avdelningen, då dog hon. Kanske kan man på något sätt välja eller så behöver kroppen eller själen lugn och ro för att kunna släppa taget. Kanske både tyst och lungt kring sig men även ro i själen, att alla hos sig men vill kanske inte att barnen ska se när man dör. Många vittnar om att äldre dör just när de lämnas ensamma efter veckor av vakande över dem.
På ett sätt är jag väldigt nyfiken på döden, inte så att jag vill dö nu, men när det är dags så är jag inte rädd för döden för jag är nyfiken på vad som sker.