• Försommar

Min mamma har fått cancer

Hej!

Fick för ett par veckor sedan det fruktansvärda beskedet att min mamma har drabbats av lymfcancer. Hon får nu cellgifter och åker in och ut på sjukhuset.

Jag och min mamma har alltid stått varandra mycket nära och oron håller nästan på att knäcka mig. Har själv två små barn och tycker att det är svårt att orka vara stark och glad inför dem just nu.

Finns det någon därute som känner igen och vill prata av sig lite?

• Svar på tråden Min mamma har fått cancer
  • Anonym (Li)
    Lilje skrev 2015-02-11 18:29:37 följande:
    Jag känner med dig. Jag har läst här nästan varje dag, men det är jättesvårt att komma så långt att man skriver något. Vad skall man säga, liksom? Jag var inte heller förberedd på att det skulle gå så snabbt. Exakt en månad från sjukhusinlägging till begravning, man hinner ju knappt vända sig.

Hann du besöka henne på slutet?
    Ja, jag var hos henne väldigt mycket från det att vi fick diagnosen.. och den sista veckan var jag hos henne varje dag. Vi fick ett fint avslut och det har hjälpt mig mycket nu efteråt.
    Saknaden är dock enorm. Mamma var min absolut bästa vän.

Begravningen var i tisdags, och den var också fin. Jag grät mycket.. och dagen efter kände jag mig lite lättad på något vis... 

Känner med er alla som varit/är i samma situation <3
  • Försommar
    Anonym (Li) skrev 2015-02-16 09:08:45 följande:

Ja, jag var hos henne väldigt mycket från det att vi fick diagnosen.. och den sista veckan var jag hos henne varje dag. Vi fick ett fint avslut och det har hjälpt mig mycket nu efteråt.

Saknaden är dock enorm. Mamma var min absolut bästa vän.

Begravningen var i tisdags, och den var också fin. Jag grät mycket.. och dagen efter kände jag mig lite lättad på något vis... 

Känner med er alla som varit/är i samma situation <3

Stor kram till dig! Förstår att du måste sakna henne oerhört mycket. Hoppas att din familj ger dig mycket kärlek och energi i denna svåra tid. ????
  • Lilje

Jag har börjat storstädning nu, äntligen. Känns som hemmet har förfallit dom senaste två månaderna, så nu tar jag ett rum i taget och tvättar ner ordentligt. Känns rätt skönt det också, att komma tillbaks till rutinerna igen.

• Försommar
    Försommar skrev 2015-02-16 10:32:42 följande:

Stor kram till dig! Förstår att du måste sakna henne oerhört mycket. Hoppas att din familj ger dig mycket kärlek och energi i denna svåra tid. ????

Oj, det skulle inte bli massor av frågetecken där!
  • Charlotte73

Min mamma har fått sin 3:a behandling, hon säger att hon mår bättre nu, än innan hon började behandling. 21. april ska hon scannas, för att se om d har nån effekt.

Dom har iaf tackat 'ja' till ett 40 års kalas på Själland nästa månad, fast dom bor på Jylland, så helt illa kan det ju inte vara. Så just nu lever hoppet, fast man vet ät det är en jävla skitsjukdom.

• Försommar

[quote=75113823][quote-nick]Charlotte73 skrev 2015-04-05 12:02:25 följande:[/quote-nick]Min mamma har fått sin 3:a behandling, hon säger att hon mår bättre nu, än innan hon började behandling. 21. april ska hon scannas, för att se om d har nån effekt.

Vad bra att hon mår bättre. Är det cellgiftsbehandling hon får? Min mamma har avslutat sIn sjätte cellgiftskur nu. Väntar också på röntgen och möte med en överläkare på avdelningen efter det.

Mamma känns lite piggare, men har ingen kraft i händerna alls, tydligen en vanlig biverkning.

• Lilje

Vi började tömma mammas hus nu i påsk, höll på 8-9 timmar i fyra dagar. Vi är inte klara än, men börjar se slutet. Det var otroligt mycket grejer där. Det kändes ok när vi höll på, men efter fjerde dagen klarade varken jag eller min bror mer, så vi fortsätter 1maj-helgen. Nu är jag hemma igen, men det känns tungt. Som at vi städar ut henne ur vårt liv.

Jag hittade dock en medaljong från när hon och pappa var nyförlovade, den bär jag nu. Och kommer fortsätta göra det så länge det behövs. Hon var så vacker där.

• Försommar

Hej,

Hur går det för er alla?

Kram

Lilje skrev 2015-04-05 13:57:35 följande:

Vi började tömma mammas hus nu i påsk, höll på 8-9 timmar i fyra dagar. Vi är inte klara än, men börjar se slutet. Det var otroligt mycket grejer där. Det kändes ok när vi höll på, men efter fjerde dagen klarade varken jag eller min bror mer, så vi fortsätter 1maj-helgen. Nu är jag hemma igen, men det känns tungt. Som at vi städar ut henne ur vårt liv.

Jag hittade dock en medaljong från när hon och pappa var nyförlovade, den bär jag nu. Och kommer fortsätta göra det så länge det behövs. Hon var så vacker där.

Verkligen vacker!

Jag köpte änglar från cancerfonden åt mig och mamma när hon insjuknade. Bär den varje dag och tänker fortsätta med de så länge det behövs med. Den har dock blivit missfärgad nu, men får hänga med ändå.
  • Anonym (D)

Man behåller det man behöver behålla för sina minnen tror jag. Jag bär ringen mamma fick av pappa när de var nyförlovade. Inte för att man behöver saker att minnas sin mamma med, men det känns som en liten bit är med mig i vardagen när ringen sitter på fingret. Det har inte gått en dag sen hon dog utan att jag tänkt på henne, och det lär nog vara så länge, länge, länge framöver.
  • Charlotte73
    Försommar skrev 2015-04-05 13:57:01 följande:

[quote=75113823][quote-nick]Charlotte73 skrev 2015-04-05 12:02:25 följande:[/quote-nick]Min mamma har fått sin 3:a behandling, hon säger att hon mår bättre nu, än innan hon började behandling. 21. april ska hon scannas, för att se om d har nån effekt.

Vad bra att hon mår bättre. Är det cellgiftsbehandling hon får? Min mamma har avslutat sIn sjätte cellgiftskur nu. Väntar också på röntgen och möte med en överläkare på avdelningen efter det.

Mamma känns lite piggare, men har ingen kraft i händerna alls, tydligen en vanlig biverkning.

Japp, d är cellgift:)
  • Charlotte73

phpsNzMqd16432.jpg

Forstår att det måste vara jobbigt att rensa ut o slänga saker!

Jätte vacker medaljon!!
  • nelly82

Hoppar inhär om jag får. Nu har det gått 6 å sedan min älskade mamma dog, och på ett sett borde det väl ha blivit lättare. Samtidigt är det som om alla obearbetade tankar har hunnit i kapp mig plötsligt, å jag ser ingen glädje alls med våren... =( Hur tacklar ni andra saknaden? Nån som gått typ på samtalsterapi?

• Mrs Okänd
    nelly82 skrev 2015-04-20 12:06:53 följande:
    Hoppar inhär om jag får. Nu har det gått 6 å sedan min älskade mamma dog, och på ett sett borde det väl ha blivit lättare. Samtidigt är det som om alla obearbetade tankar har hunnit i kapp mig plötsligt, å jag ser ingen glädje alls med våren... =( Hur tacklar ni andra saknaden? Nån som gått typ på samtalsterapi?

Det har gått snart 4 månader sedan min mamma dog och nu saknar jag henne mer och mer. Vill berätta saker om barnen och liknande, och jag har fått en del stressymptom för det är så mycket annat i mitt liv och jag hinner inte sörja känns det som. Men det sägs ju att det tar ett år innan man kommer ut just den bubblan.
Svar på tråden Min mamma har fått cancer