Min mamma har fått cancer
min mamma gick bort i sviterna av bröstcancer för knappt fyra veckor sedan. Hon var 66 år. Julen är inställd och jag vill inte göra något. Men mörkt som det är så överlever man. Mamma fick besked att cancern spritt sig hösten 2010 så hon och vi levde med det här länge men på slutet gick det snabbt.
Vad jag vill säga antar jag är att hur läskigt och jobbigt som det är, är det faktiskt värst innan. När allt är över vet man vad som hänt och både den man älskar och en själv slipper ångesten och oron. Och man överlever. Vi begravde mamma förra torsdagen, den 11:e, och jag trodde aldrig jag skulle överleva hennes begravning men det gick på något sätt. Jag satt bredvid pappa och vi grät floder, alla grät floder men det är så det är. Sen är det över, man lyckas på något sätt sluta gråta, resa sig upp och gå och dricka en kopp kaffe och krama alla vänner och släktingar som kommit.
Jag hoppas allt går väl för de av er vars släktingar fortfarande är sjuka, men minns att när de går bort är i alla fall deras ångest, oro och smärta över.