• Anonym (Förvirrad)

Min son vill inte kallas "hen"..

Undrar hur jag ska göra, då det tydligen blivit allmänt att man ska säga könsneutrala "hen" istället för han/hon. Grabben säger att det är ingen i förskolan förutom personalen som säger hen om varandra. Själv trodde jag det blivit mer eller mindre norm att man ska göra det, men det verkar inte som om det fallit i god jord hos övriga barns föräldrar, eftersom som sagt inget av de andra barnen, enligt min son, säger hen.

Hur ser ni på detta? Vad är rätt och fel? Är det fortfarande Ok att säga han och hon?

• Svar på tråden Min son vill inte kallas "hen"..
  • NattaLind
    Anonym (HEN) skrev 2014-11-11 11:45:26 följande:
    ge gärna några exempel på var ordet hen används felaktigt - för det har jag aldrig upplevt! 

det är bara på FL som folk verkar medvetet vilja missuppfatta detta ord - i "samhället" har jag aldrig hört att detta ord skulle skapa så många konflikter som du påstår - men som sagt, ge gärna några exempel var detta händer! 
    Var? Lyssna på diskussionerna ute på stan. Där har du dina exempel :)

Det är inte bara på FL, det är överallt. Jag har själv aldrig gett mig in i diskussionen (förrän nu) då jag själv inte tycker om ordet och har således inte mycket att säga. Men bland vänner, kolleger, forum på internet, tv, you name it.
  • Ascendere
    NattaLind skrev 2014-11-11 12:01:28 följande:
    Var? Lyssna på diskussionerna ute på stan. Där har du dina exempel :)

Det är inte bara på FL, det är överallt. Jag har själv aldrig gett mig in i diskussionen (förrän nu) då jag själv inte tycker om ordet och har således inte mycket att säga. Men bland vänner, kolleger, forum på internet, tv, you name it.
    Oj. OK.
    När jag tänker efter har jag nog aldrig hört någon säga "hen" IRL, inte heller hört någon prata om själva ordet. 
  • The past is now

Eh nä hur han och ni pratar har verkligen inte någon med att göra. Din son har ju ett tilltalsnamn eller hur? De kan ju inte sudda bort att han är en pojke med ett namn eller hur? Jag hade frågat vad fan dom tänker med faktiskt.

• Anonym (mor)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2014-11-10 19:01:01 följande:

Undrar hur jag ska göra, då det tydligen blivit allmänt att man ska säga könsneutrala "hen" istället för han/hon. Grabben säger att det är ingen i förskolan förutom personalen som säger hen om varandra. Själv trodde jag det blivit mer eller mindre norm att man ska göra det, men det verkar inte som om det fallit i god jord hos övriga barns föräldrar, eftersom som sagt inget av de andra barnen, enligt min son, säger hen.

Hur ser ni på detta? Vad är rätt och fel? Är det fortfarande Ok att säga han och hon?

Hur menar du? Vilka kallar din son för "hen" och i vilka sammanhang. Ropar de "hen, kan du duka"? eller är "hen" här idag? Säger personalen "hen" om varandra? Typ "Kerstin är hemma idag hen vabbar"? Säger de så på ditt barns förskola så går inte hissen ända upp på ngn av dem....
  • The past is now
    The past is now skrev 2014-11-11 12:22:55 följande:

Eh nä hur han och ni pratar har verkligen inte någon med att göra. Din son har ju ett tilltalsnamn eller hur? De kan ju inte sudda bort att han är en pojke med ett namn eller hur? Jag hade frågat vad fan dom tänker med faktiskt.

Och inte du heller ts..läste om din ts..din son har ett namn använd det så går allt jättebra.

Har inte hört någon använda ordet hen så för mig finns det inte i mitt ordförråd faktiskt.
  • Anonym (mor)
    Ascendere skrev 2014-11-11 12:08:55 följande:
    Oj. OK.
    När jag tänker efter har jag nog aldrig hört någon säga "hen" IRL, inte heller hört någon prata om själva ordet. 
    Nej det är inte så vanligt i dagligt tal men det är ett praktiskt ord i många sammanhang MEN folk fattar ju inte hur det ska användas!
  • fluu
    fluu skrev 2014-11-11 11:38:14 följande:
    Fast om vi ska gå på att du ser människor som "vad de är" så borde du ju inte vara okej med att man känner sig som/kallar sig det man inte är född som. Om vi ska vara lite konsekventa då....
    Men det är ju lättare med antingen heller. mer greppbart, mindre skrämmande osv...

Det är jättebra att du tycker att alla är olika, för det är vi ju hela bunten. Det talar ju inte hen emot, det adderar bara mer olikhet. Om det nu var det du tyckte var bra....

Hen står inte för något annat. Hen är ett bra och behändigt ord som folk dock verkar ha svårt att lära sig innebörden av...
    Puttar upp mina frågor till NattaLind....
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (*)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2014-11-10 20:43:41 följande:
    Menar att det är de enda på förskolan som använder ordet öht..
    Du läste en artikel för några år sedan där du trodde det stod att man skulle byta ut han och hon mot hen.

Sedan efter några år så skriver du att de enda som använder ordet hen är de på förskolan.

Och nu undrar du om det är sant, det du läste för några år sedan?

Känns logiskt. Eller inte.
  • Anonym (mor)
    The past is now skrev 2014-11-11 12:26:08 följande:
    Och inte du heller ts..läste om din ts..din son har ett namn använd det så går allt jättebra.

Har inte hört någon använda ordet hen så för mig finns det inte i mitt ordförråd faktiskt.
    Ja det måste ju vara jättesvårt att skilja barnen åt om alla kallas "hen"? och barnen kallar alla vuxna för "hen". Det är en "hen" i köket och tre fröken-"hens" (ding dong) 
  • NattaLind
    fluu skrev 2014-11-11 12:37:04 följande:
    Puttar upp mina frågor till NattaLind....
    Missade att du skrivit! :)

Jag vet inte riktigt hur du drar slutsatsen till att jag anser att man ska vara en kvinna, om man är född till det. En man får gärna vara en kvinna. Men just ordet hen för mig tycker jag är väldigt överflödigt. Och därför använder jag det inte.

Sedan är jag urless på människor som använder hen hur som helst och överallt. För mig har det blivit en för stor grej av ordet hen och hur det används (vilket gör att jag tycker om det ÄNNU mindre).

Även om grundtanken för hen var god, så har innebörden förändrats (som med så många andra ord då dessa används på ett inkorrekt sätt).
Svar på tråden Min son vill inte kallas "hen"..