• Anonym (Förvirrad)

Min son vill inte kallas "hen"..

Undrar hur jag ska göra, då det tydligen blivit allmänt att man ska säga könsneutrala "hen" istället för han/hon. Grabben säger att det är ingen i förskolan förutom personalen som säger hen om varandra. Själv trodde jag det blivit mer eller mindre norm att man ska göra det, men det verkar inte som om det fallit i god jord hos övriga barns föräldrar, eftersom som sagt inget av de andra barnen, enligt min son, säger hen.

Hur ser ni på detta? Vad är rätt och fel? Är det fortfarande Ok att säga han och hon?

• Svar på tråden Min son vill inte kallas "hen"..
  • Anonym (Ida)

Aldrig i mitt liv skulle jag kalla mig själv hen, kalla någon annan hen eller helt enkelt se människor som hen. Bara löjligt! Man är en han eller hon, så är det och har alltid varit. 

• fluu
    Anonym (Ida) skrev 2014-11-11 10:49:06 följande:
    Aldrig i mitt liv skulle jag kalla mig själv hen, kalla någon annan hen eller helt enkelt se människor som hen. Bara löjligt! Man är en han eller hon, så är det och har alltid varit. 
    Om en person faktiskt inte är det då? Varken eller alltså.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (Ida)
    fluu skrev 2014-11-11 10:55:36 följande:
    Om en person faktiskt inte är det då? Varken eller alltså.
    Man kan inte en blandning. Jag accepterar och respekterar människor som känner sig födda i fel kropp. Född som kille, men känner sig som tjej. Okej, kalla dig tjej! Det har jag absolut ingenting emot. Men - man kan inte vara något där i mellan. Man är kvinna eller man.
  • fluu
    Anonym (Ida) skrev 2014-11-11 11:13:54 följande:
    Man kan inte en blandning. Jag accepterar och respekterar människor som känner sig födda i fel kropp. Född som kille, men känner sig som tjej. Okej, kalla dig tjej! Det har jag absolut ingenting emot. Men - man kan inte vara något där i mellan. Man är kvinna eller man.
    Om du nu kan respektera att någon känner sig som något hen inte är född som, varför är det då så svårt att acceptera någon som inte har en bestämd könstillhörighet? För att det är lättare att förstå och greppa antingen eller?
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Ascendere
    Anonym (Inte hen!!!) skrev 2014-11-11 07:43:29 följande:

Jag skulle se det som en kränkning om någon kallade mig "hen". Jag är för i helvete en man. Jag ska kallad "han". Jag har en kuk-inget jävla mellanting av en kuk och en fitta. En gång blev jag kallad "hen". Jag svarade med två korta och goda ord: "håll käften".

"Hen" används bara när man inte vet kön på personen ELLER då man talar om en icke-specificerad person, aldrig när man talar om en viss person som man vet kön på.

"Hen" är inte ett tilltalsord eftersom det är tredje person, att säga "hen" direkt till någon är lika styltigt som att säga "han" när man talar direkt till en person, så pratade man i början på 1900-talet före du-reformen men knappast idag.

"Hen" har alltså ingenting med kuk eller fitta att göra. Pratar man om någon man vet har kuk säger man" han", pratar man om en person som man vet har en fitta säger man "hon". Allt annat är att använda ordet på fel sätt. 
  • Anonym (Ida)
    fluu skrev 2014-11-11 11:19:48 följande:
    Om du nu kan respektera att någon känner sig som något hen inte är född som, varför är det då så svårt att acceptera någon som inte har en bestämd könstillhörighet? För att det är lättare att förstå och greppa antingen eller?
    För att man i mina ögon helt enkelt inte kan vara en blandning eller ingenting alls. Det går bara inte!
  • NattaLind
    fluu skrev 2014-11-11 11:19:48 följande:
    Många skyr begreppet pga att allt går för långt. Nu är det helt plötsligt fult att vara en man eller kvinna. Grundtanken är god men allt dras för långt. Och jag förstår vad Ida menar. Jag ser också människor som kvinna eller man, för det är ju vad vi är. Tjej eller kille. Även om det är en kille som vill vara en tjej. Helt okej, då tilltalar jag henne med just hon, henne. 

Men i dagens samhälle dras allt så jävla långt och nu är det alltså fult att vara man eller kvinna. Vi alla ÄR olika och varför är det så fult?

Som sagt, grundtanken med hen var säkert bra men idag står det för någonting annat.
  • Anonym (HEN)
    Anonym (Ida) skrev 2014-11-11 11:23:34 följande:
    För att man i mina ögon helt enkelt inte kan vara en blandning eller ingenting alls. Det går bara inte!
    men om någon vill bli kallad hen - för att hen känner sig som en hen?
    Kan du inte respektera deras vilja då? 
  • Ascendere

Blir lite trött nu på alla dessa missuppdatningar...

Man säger helt enkelt inte "hen" TILL någon, lika lite som man säger "han" eller "hon" direkt till någon!
    "Du" funkar utmärkt i de lägena.

Pratar man om en SPECIFIK person eller en person ur en grupp där bara ena könet finns representerat säger man "han" eller "hon", vilket som nu passar på personen i fråga.

Pratar man om en OSPECIFICIERAD person som ingår i en grupp där båda könen finns representerade kan man säga "hen", men aldrig om en specifik person. 

Dvs "hen" är könsneutralt på samma sätt som "någon" eller "ingen" är könsneutrala eftersom man inte pratar om en speciell person. 

Exempel från en arbetsplats med både män och kvinnor:

Korrekt använding av "hen": 
    "Om någon är kvar sent på jobbet måste hen se till att sätta på larmet när hen går hem"

Korrekt användning av "han":
    "Eftersom Allan ska jobba över idag måste han se till att sätta på larmet när han går hem."

FELAKTIG användning av "hen":
    "Eftersom Allan ska jobba över idag måste hen se till att sätta på larmet när hen går hem."

Att använda "hen" som i det sista exemplet är lika fel som att säga "den" istället för "det", "någon" istället för "något" eller "ingen istället för "inget".

• Anonym (HEN)
    NattaLind skrev 2014-11-11 11:25:50 följande:
    Men i dagens samhälle dras allt så jävla långt och nu är det alltså fult att vara man eller kvinna. Vi alla ÄR olika och varför är det så fult?

Som sagt, grundtanken med hen var säkert bra men idag står det för någonting annat.
    Varför medvetet missuppfatta ETT ORD?! Nej, hen står inte för något - det är ett bra ord att använda om man inte vet könet - det har inget med att göra män och kvinnor exakt lika! Varför fortsätta med denna missuppfattning......

Hen är ett ord, som man frivilligt kan använda, liksom förälder, syskon, barn och andra "könlösa" ord - vill du inte använda detta ord är det helt ok!
Svar på tråden Min son vill inte kallas "hen"..