• Anonym (Förvirrad)

Min son vill inte kallas "hen"..

Undrar hur jag ska göra, då det tydligen blivit allmänt att man ska säga könsneutrala "hen" istället för han/hon. Grabben säger att det är ingen i förskolan förutom personalen som säger hen om varandra. Själv trodde jag det blivit mer eller mindre norm att man ska göra det, men det verkar inte som om det fallit i god jord hos övriga barns föräldrar, eftersom som sagt inget av de andra barnen, enligt min son, säger hen.

Hur ser ni på detta? Vad är rätt och fel? Är det fortfarande Ok att säga han och hon?

• Svar på tråden Min son vill inte kallas "hen"..
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Anonym (...) skrev 2014-11-10 19:51:49 följande:

Det är -och ska förbli- ok att säga han och hon. Denna jävla jämställdhetsdebatt har gått för långt.

Är det någon som har påstått att det inte är ok?
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • sextiotalist

Han har mina fulla sympatier, ingen här hemma vill bli kallade för det.
    Jag är en hon, min sambo en han, vår tonåring är en han

• dirty88

Är det här på riktigt ringer jag soc. Du är uppenbarligen inte lämpad att vara förälder.

• Anonym (Förvirrad)
    sextiotalist skrev 2014-11-10 20:08:48 följande:

Han har mina fulla sympatier, ingen här hemma vill bli kallade för det.
    Jag är en hon, min sambo en han, vår tonåring är en han

Ok, annars får man ju intrycket av att det inte är riktigt ok numer.. men jag tycker också det är urbota dumt, om det inte är som någon sa att man använder pronomenet när könet är okänt..

• Anonym (Förvirrad)
    dirty88 skrev 2014-11-10 20:10:58 följande:

Är det här på riktigt ringer jag soc. Du är uppenbarligen inte lämpad att vara förälder.

Vafan menar du? Det är väl inte jag som bestämt det där med hen. Skäll på dem som har kommit på det istället, riksdagsfeminister el. vilka de nu är.

• Anonym (undrar)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2014-11-10 20:13:34 följande:
    Ok, annars får man ju intrycket av att det inte är riktigt ok numer.. men jag tycker också det är urbota dumt, om det inte är som någon sa att man använder pronomenet när könet är okänt..

Varifrån har du fått det intrycket?
  • Palestrina
    Anonym (Förvirrad) skrev 2014-11-10 19:01:01 följande:

Undrar hur jag ska göra, då det tydligen blivit allmänt att man ska säga könsneutrala "hen" istället för han/hon. Grabben säger att det är ingen i förskolan förutom personalen som säger hen om varandra. Själv trodde jag det blivit mer eller mindre norm att man ska göra det, men det verkar inte som om det fallit i god jord hos övriga barns föräldrar, eftersom som sagt inget av de andra barnen, enligt min son, säger hen.

Hur ser ni på detta? Vad är rätt och fel? Är det fortfarande Ok att säga han och hon?

Nej, det är inte allmänt att man ska säga könsneutrala "hen" istället för han/hon. Inte någonstans, inte ens enligt hen-förespråkarna (jag är en av dem för övrigt). Så du får självklart fortsätta att säga han och hon så ofta du vill.
  • Anonym (...)
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2014-11-10 20:05:18 följande:
    Är det någon som har påstått att det inte är ok?
    Nej, men trådstartaren avslutar sin mening i #6 med att fråga.
  • dirty88
    Anonym (Förvirrad) skrev 2014-11-10 20:15:04 följande:
    Vafan menar du? Det är väl inte jag som bestämt det där med hen. Skäll på dem som har kommit på det istället, riksdagsfeminister el. vilka de nu är.
    Svär inte på mig!

Det enda du behöver veta om hen är att alla som använder hen är sämre människor. Dom är ointelligenta outbildade och oftast kvinnor. 

Om du ens är osäker på om man bör säga hen eller inte så hamnar du såklart i ovan nämnda grupp. Den gruppen borde inte få vara föräldrar. 

Du förstår säkert
Svar på tråden Min son vill inte kallas "hen"..