• Anonym (Förvirrad)

Min son vill inte kallas "hen"..

Undrar hur jag ska göra, då det tydligen blivit allmänt att man ska säga könsneutrala "hen" istället för han/hon. Grabben säger att det är ingen i förskolan förutom personalen som säger hen om varandra. Själv trodde jag det blivit mer eller mindre norm att man ska göra det, men det verkar inte som om det fallit i god jord hos övriga barns föräldrar, eftersom som sagt inget av de andra barnen, enligt min son, säger hen.

Hur ser ni på detta? Vad är rätt och fel? Är det fortfarande Ok att säga han och hon?

• Svar på tråden Min son vill inte kallas "hen"..
  • Anonym (...)
    Anonym (hmm) skrev 2014-11-10 20:24:51 följande:

www.familjeliv.se/forum/thread/74274435-styvsonen-vagrar-kla-sig-i-rosa-vad-ska-jag-gora

Tröttnar du aldrig på att hitta på konstiga trådar om konstiga och osanna saker? Varför denna tvångsmässiga vilja att smutskasta feminismen?

Hur kan du vara säker på att det är samma TS? Om det är som så att hon trollar så förvånar det mig inte dock, många trolltrådar på FL nu.
  • Anonym (Förvirrad)
    Palestrina skrev 2014-11-10 20:17:56 följande:
    Nej, det är inte allmänt att man ska säga könsneutrala "hen" istället för han/hon. Inte någonstans, inte ens enligt hen-förespråkarna (jag är en av dem för övrigt). Så du får självklart fortsätta att säga han och hon så ofta du vill.
    Okej, tack då vet jag hur landet ligger. Trodde bara att det var nån sorts ny bestämmelse.. kommer fortsätta säga han och hon.

• Anonym (Förvirrad)
    Anonym (undrar) skrev 2014-11-10 20:17:06 följande:

Varifrån har du fått det intrycket?
    Äh.. var någon artikel jag läste för ett par år sen där det stod att han och hon eventuellt skulle bytas ut helt mot hen.. men jag kanske missuppfatta något..

• Anonym (hmm)
    Anonym (...) skrev 2014-11-10 20:29:29 följande:
    Hur kan du vara säker på att det är samma TS? Om det är som så att hon trollar så förvånar det mig inte dock, många trolltrådar på FL nu.
    För att hen (HEN! Sug på den! ) skriver på samma sätt, och det här är inte de två första trådarna heller. De kommer upp lite då och då när någon självutnämnd lustigkurre vill göra sig rolig över feminism, genus och ordet hen, allt i syfte att spela på de fördomar som finns. Verkligheten ser annorlunda ut, men det blir ju roligare om man skriver det alla tror och försöker göra det ännu värre. 
  • Anonym (Förvirrad)
    dirty88 skrev 2014-11-10 20:27:24 följande:
    Svär inte på mig!

Det enda du behöver veta om hen är att alla som använder hen är sämre människor. Dom är ointelligenta outbildade och oftast kvinnor. 

Om du ens är osäker på om man bör säga hen eller inte så hamnar du såklart i ovan nämnda grupp. Den gruppen borde inte få vara föräldrar. 

Du förstår säkert
    Jaha så jag är en sämre människa om jag använder hen? Ok, tack då ska jag aldrig mer använda ordet! Dålig förälder är jag inte så det kan du ta och stoppa upp nånstans..

• Palestrina
    Anonym (Förvirrad) skrev 2014-11-10 20:32:33 följande:
    Okej, tack då vet jag hur landet ligger. Trodde bara att det var nån sorts ny bestämmelse.. kommer fortsätta säga han och hon.
    Bra, då slipper du undra och oroa dig i framtiden. Gör precis som du vill bara.
  • Anonym (Förvirrad)
    Anonym (hmm) skrev 2014-11-10 20:24:51 följande:

www.familjeliv.se/forum/thread/74274435-styvsonen-vagrar-kla-sig-i-rosa-vad-ska-jag-gora

Tröttnar du aldrig på att hitta på konstiga trådar om konstiga och osanna saker? Varför denna tvångsmässiga vilja att smutskasta feminismen?

Den där tråden har inte jag startat! Jag skulle aldrig klä grabben i flickkläder om jag så blev hotad med pistol mot tinningen för att göra det..

• dirty88
    Anonym (Förvirrad) skrev 2014-11-10 20:35:44 följande:
    Jaha så jag är en sämre människa om jag använder hen? Ok, tack då ska jag aldrig mer använda ordet! Dålig förälder är jag inte så det kan du ta och stoppa upp nånstans..
    Ja. Använder du hen så är du en sämre människa. Som jag skrev.

Nä. Du kanske inte är en dålig förälder men om du ska beblanda dig med genusrelaterad uppfostran så tycker jag att du ska lära dig och förstå varför det är idioti istället för att bara köpa det rakt av.

Jag skriver bara det här för att jag älskar dig.
  • Anonym (anonym)

All personal jag träffat på inom förskola brukar använda förnamnet på barn och personal.
    När använder de hen om din son?

• Anonym (Förvirrad)
    Anonym (hmm) skrev 2014-11-10 20:34:47 följande:
    För att hen (HEN! Sug på den! ) skriver på samma sätt, och det här är inte de två första trådarna heller. De kommer upp lite då och då när någon självutnämnd lustigkurre vill göra sig rolig över feminism, genus och ordet hen, allt i syfte att spela på de fördomar som finns. Verkligheten ser annorlunda ut, men det blir ju roligare om man skriver det alla tror och försöker göra det ännu värre. 

För det första är du helt ute och cyklar om du tror att det är jag som ligger bakom dessa trådar. Jag är relativt ny på forumet och har inte hängt med i debatterna.

"Skriver det alla tror" säger du, men varför tror folk en massa saker om det nu inte är så då?

Svar på tråden Min son vill inte kallas "hen"..