Inlägg från: Anonym (Förvirrad) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Förvirrad)

Min son vill inte kallas "hen"..

Undrar hur jag ska göra, då det tydligen blivit allmänt att man ska säga könsneutrala "hen" istället för han/hon. Grabben säger att det är ingen i förskolan förutom personalen som säger hen om varandra. Själv trodde jag det blivit mer eller mindre norm att man ska göra det, men det verkar inte som om det fallit i god jord hos övriga barns föräldrar, eftersom som sagt inget av de andra barnen, enligt min son, säger hen.

Hur ser ni på detta? Vad är rätt och fel? Är det fortfarande Ok att säga han och hon?

• Svar på tråden Min son vill inte kallas "hen"..
  • Anonym (Förvirrad)
    Anonym (...) skrev 2014-11-10 19:09:48 följande:

Vägrar använda ordet hen. Hittepåord. Man är en han eller en hon. Sen får man gärna göra och gilla saker som är vanligare hos andra könet men att klassificera sig som något 'mittemellan" är löjligt. Enda gången jag kan tycka det är ok att säga hen är när man vill berätta om någon men är hemlig med vilket kön personen har av någon anledning. Lättare att då skriva hen än "han/hon' men jag använder ändå hellre det sistnämnda.

Jag tycker det har varit oklart om det är meningen att alla ska börja säga hen eller bara de som vill och/eller känner för det. Jag har åtminstone inte hört något om förbud att säga han eller hon. Så jag antar att det är Ok även fortsättningsvis?

• Anonym (Förvirrad)
    sextiotalist skrev 2014-11-10 20:08:48 följande:

Han har mina fulla sympatier, ingen här hemma vill bli kallade för det.
    Jag är en hon, min sambo en han, vår tonåring är en han

Ok, annars får man ju intrycket av att det inte är riktigt ok numer.. men jag tycker också det är urbota dumt, om det inte är som någon sa att man använder pronomenet när könet är okänt..

• Anonym (Förvirrad)
    dirty88 skrev 2014-11-10 20:10:58 följande:

Är det här på riktigt ringer jag soc. Du är uppenbarligen inte lämpad att vara förälder.

Vafan menar du? Det är väl inte jag som bestämt det där med hen. Skäll på dem som har kommit på det istället, riksdagsfeminister el. vilka de nu är.

• Anonym (Förvirrad)
    Palestrina skrev 2014-11-10 20:17:56 följande:
    Nej, det är inte allmänt att man ska säga könsneutrala "hen" istället för han/hon. Inte någonstans, inte ens enligt hen-förespråkarna (jag är en av dem för övrigt). Så du får självklart fortsätta att säga han och hon så ofta du vill.
    Okej, tack då vet jag hur landet ligger. Trodde bara att det var nån sorts ny bestämmelse.. kommer fortsätta säga han och hon.

• Anonym (Förvirrad)
    Anonym (undrar) skrev 2014-11-10 20:17:06 följande:

Varifrån har du fått det intrycket?
    Äh.. var någon artikel jag läste för ett par år sen där det stod att han och hon eventuellt skulle bytas ut helt mot hen.. men jag kanske missuppfatta något..

• Anonym (Förvirrad)
    dirty88 skrev 2014-11-10 20:27:24 följande:
    Svär inte på mig!

Det enda du behöver veta om hen är att alla som använder hen är sämre människor. Dom är ointelligenta outbildade och oftast kvinnor. 

Om du ens är osäker på om man bör säga hen eller inte så hamnar du såklart i ovan nämnda grupp. Den gruppen borde inte få vara föräldrar. 

Du förstår säkert
    Jaha så jag är en sämre människa om jag använder hen? Ok, tack då ska jag aldrig mer använda ordet! Dålig förälder är jag inte så det kan du ta och stoppa upp nånstans..

• Anonym (Förvirrad)
    Anonym (hmm) skrev 2014-11-10 20:24:51 följande:

www.familjeliv.se/forum/thread/74274435-styvsonen-vagrar-kla-sig-i-rosa-vad-ska-jag-gora

Tröttnar du aldrig på att hitta på konstiga trådar om konstiga och osanna saker? Varför denna tvångsmässiga vilja att smutskasta feminismen?

Den där tråden har inte jag startat! Jag skulle aldrig klä grabben i flickkläder om jag så blev hotad med pistol mot tinningen för att göra det..

• Anonym (Förvirrad)
    Anonym (hmm) skrev 2014-11-10 20:34:47 följande:
    För att hen (HEN! Sug på den! ) skriver på samma sätt, och det här är inte de två första trådarna heller. De kommer upp lite då och då när någon självutnämnd lustigkurre vill göra sig rolig över feminism, genus och ordet hen, allt i syfte att spela på de fördomar som finns. Verkligheten ser annorlunda ut, men det blir ju roligare om man skriver det alla tror och försöker göra det ännu värre. 

För det första är du helt ute och cyklar om du tror att det är jag som ligger bakom dessa trådar. Jag är relativt ny på forumet och har inte hängt med i debatterna.

"Skriver det alla tror" säger du, men varför tror folk en massa saker om det nu inte är så då?

• Anonym (Förvirrad)
    Anonym (anonym) skrev 2014-11-10 20:40:40 följande:

All personal jag träffat på inom förskola brukar använda förnamnet på barn och personal.
    När använder de hen om din son?

Menar att det är de enda på förskolan som använder ordet öht..

• Anonym (Förvirrad)
    dirty88 skrev 2014-11-10 20:39:56 följande:
    Ja. Använder du hen så är du en sämre människa. Som jag skrev.

Nä. Du kanske inte är en dålig förälder men om du ska beblanda dig med genusrelaterad uppfostran så tycker jag att du ska lära dig och förstå varför det är idioti istället för att bara köpa det rakt av.

Jag skriver bara det här för att jag älskar dig.
    Nej jag vill inte beblanda mig med sådan uppfostran om det innebär att jag blir kallad dålig förälder och mindre värd. Men tack för att man får klara upplysningar iallafall..

• Anonym (Förvirrad)
    Lord Hans skrev 2014-11-11 15:30:56 följande:

All seriös feministisk forskning har för länge sen konstaterat att könet endast är en social konstruktion som upprätthålls av patriarkala osynliga strukturer. Glastaket är ett ypperligt exempel på en osynlig struktur. När kvinnor nått nästan hela vägen upp på karriärstegen så stöter de sina huvuden i det osynliga glastaket. Detta tak kan endast männen krossa med sin enorma slägga vilket ju är ett bevis på det omåttliga förtryck som kvinnor utsätts för.

Som sagt är alla könsroller uppdiktade av patriarkatet, inga genetiska skillnader förekommer. Vi feminister skrattar åt de fåniga darwinisterna och deras urlöjliga evolutionsteori. Ingen evolution förekommer i själva verket, utan de förändringar som sker har alla godkänts och klubbats igenom av patriarkatet genom slagkraftiga heteronoma nätverk som utesluter den verkligheten, det könlösa samhället. Könet borde i framtiden kanske benämnas henet?

Okej, nu säger du något helt annat än andra i tråden som menar att jag är en dålig mor om jag använder "hen" och att det verkar intelligensbefriat. Åsikterna verkar gå isär mycket, då är det inte lätt att veta hur man ska agera!

Svar på tråden Min son vill inte kallas "hen"..