• Anonym (Förvirrad)

Min son vill inte kallas "hen"..

Undrar hur jag ska göra, då det tydligen blivit allmänt att man ska säga könsneutrala "hen" istället för han/hon. Grabben säger att det är ingen i förskolan förutom personalen som säger hen om varandra. Själv trodde jag det blivit mer eller mindre norm att man ska göra det, men det verkar inte som om det fallit i god jord hos övriga barns föräldrar, eftersom som sagt inget av de andra barnen, enligt min son, säger hen.

Hur ser ni på detta? Vad är rätt och fel? Är det fortfarande Ok att säga han och hon?

• Svar på tråden Min son vill inte kallas "hen"..
  • sina

Alla människor har rätt att välja sitt eget pronomen, så enkelt är det. Det är inte ens (förskol)lärare, ens föräldrar eller någon annan som har rätt att välja åt en.

Själv identifierar jag mig som kvinna, och vill bli omtalad som "hon", men därifrån till att bli kränkt eller våldsam om någon använder något annat pronomen? Det är ju bara att rätta.

• fluu
    Anonym (Ida) skrev 2014-11-11 11:23:34 följande:
    För att man i mina ögon helt enkelt inte kan vara en blandning eller ingenting alls. Det går bara inte!
    Men du är medveten om att din synvinkel inte är den allmänt rådande?
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Ascendere
    Anonym (HEN) skrev 2014-11-11 11:30:47 följande:
    men om någon vill bli kallad hen - för att hen känner sig som en hen?
    Kan du inte respektera deras vilja då? 
    Jag kan kalla någon för "albatross" också om någon känner sig som en albatross, men jag tycker inte det hör till den här diskussionen.
  • fluu
    NattaLind skrev 2014-11-11 11:25:50 följande:
    Många skyr begreppet pga att allt går för långt. Nu är det helt plötsligt fult att vara en man eller kvinna. Grundtanken är god men allt dras för långt. Och jag förstår vad Ida menar. Jag ser också människor som kvinna eller man, för det är ju vad vi är. Tjej eller kille. Även om det är en kille som vill vara en tjej. Helt okej, då tilltalar jag henne med just hon, henne. 

Men i dagens samhälle dras allt så jävla långt och nu är det alltså fult att vara man eller kvinna. Vi alla ÄR olika och varför är det så fult?

Som sagt, grundtanken med hen var säkert bra men idag står det för någonting annat.
    Fast om vi ska gå på att du ser människor som "vad de är" så borde du ju inte vara okej med att man känner sig som/kallar sig det man inte är född som. Om vi ska vara lite konsekventa då....
    Men det är ju lättare med antingen heller. mer greppbart, mindre skrämmande osv...

Det är jättebra att du tycker att alla är olika, för det är vi ju hela bunten. Det talar ju inte hen emot, det adderar bara mer olikhet. Om det nu var det du tyckte var bra....

Hen står inte för något annat. Hen är ett bra och behändigt ord som folk dock verkar ha svårt att lära sig innebörden av...
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • NattaLind
    Anonym (HEN) skrev 2014-11-11 11:33:46 följande:
    Varför medvetet missuppfatta ETT ORD?! Nej, hen står inte för något - det är ett bra ord att använda om man inte vet könet - det har inget med att göra män och kvinnor exakt lika! Varför fortsätta med denna missuppfattning......

Hen är ett ord, som man frivilligt kan använda, liksom förälder, syskon, barn och andra "könlösa" ord - vill du inte använda detta ord är det helt ok!
    Ja säg det till samhället :) Det är ju där denna diskussion förs, och där ordet också används i det syftet att det skulle vara fult att vara man eller kvinna.

Därav anser JAG att ordet är väldigt onödigt. Jag säger i stället "den personen" i stället för hen, fungerar precis lika bra. Sedan får folk själva välja om dom ska säga hen. Där dock inget jag någonsin skulle säga. För mig är det överflödigt.
  • mr me
    Anonym (HEN) skrev 2014-11-11 11:30:47 följande:
    men om någon vill bli kallad hen - för att hen känner sig som en hen?
    Kan du inte respektera deras vilja då? 
    Frågan är felställd. Den ska vara:

"men om någon vill bli kallad han - för att han känner sig som en han?
    Kan du inte respektera deras vilja då?"

eller

"men om någon vill bli kallad hon - för att hon känner sig som en hon?
    Kan du inte respektera deras vilja då?"

Det är ju feministerna som började den här karusellen och lite hånfullt kallar folk "hen" till höger och vänster som aldrig bett om att bli kallade för det och som det saknas skälig grund för att kalla "hen".

Det handlar från feministernas sida enbart om att kränka andra människor och för det mesta kränka människor som ideologiskt står på "deras sida".

Det är sällan "högerextremister" som feministerna hoppar på med sitt genushokuspokus och pseudovetenskapliga påhitt. De ger sig istället på många som aldrig ens bett om att bli indragna i konflikten enbart för att feministerna älskar att kränka och förnedra människor.

Vi män har våldtäktsmän. De flesta våldtäkter utförs av män och de är vårt köns "skam".
    Kvinnorna har istället feministerna som sin motsvarighet. De älskar att, på precis samma sätt som våldtäktsmännen, kränka och förnedra.

De gör sig dessutom bra i team eftersom den ena gruppen håller den andra under armen. Utan feminismen i samhället hade antalet våldtäkter varit mycket lägre än de är idag eftersom feminister och övriga kulturradikaler fortsätter att propagera för ett liberalt rättssamhälle där förbrytare får röra sig fritt ute i samhället istället för att sitta bakom lås och bom.
  • Anonym (HEN)
    NattaLind skrev 2014-11-11 11:43:02 följande:
    Ja säg det till samhället :) Det är ju där denna diskussion förs, och där ordet också används i det syftet att det skulle vara fult att vara man eller kvinna.
    ge gärna några exempel på var ordet hen används felaktigt - för det har jag aldrig upplevt! 

det är bara på FL som folk verkar medvetet vilja missuppfatta detta ord - i "samhället" har jag aldrig hört att detta ord skulle skapa så många konflikter som du påstår - men som sagt, ge gärna några exempel var detta händer! 
  • Ascendere
    Anonym (HEN) skrev 2014-11-11 11:45:26 följande:
    ge gärna några exempel på var ordet hen används felaktigt - för det har jag aldrig upplevt! 

det är bara på FL som folk verkar medvetet vilja missuppfatta detta ord - i "samhället" har jag aldrig hört att detta ord skulle skapa så många konflikter som du påstår - men som sagt, ge gärna några exempel var detta händer! 
    Skulle jag också vilja se faktiskt
  • Anonym (Maja)
    NattaLind skrev 2014-11-11 11:25:50 följande:
    Många skyr begreppet pga att allt går för långt. Nu är det helt plötsligt fult att vara en man eller kvinna. Grundtanken är god men allt dras för långt. Och jag förstår vad Ida menar. Jag ser också människor som kvinna eller man, för det är ju vad vi är. Tjej eller kille. Även om det är en kille som vill vara en tjej. Helt okej, då tilltalar jag henne med just hon, henne. 

Men i dagens samhälle dras allt så jävla långt och nu är det alltså fult att vara man eller kvinna. Vi alla ÄR olika och varför är det så fult?

Som sagt, grundtanken med hen var säkert bra men idag står det för någonting annat.
    Fast du har ju helt fel. Hen står inte får något annat än en ersättning för "han eller hon".

Alla som har någon liten intelligens har koll på detta, och jobbigt korkade människor tror att det inte är ok att vara man eller kvinna. Kan ni inte bara sluta?
  • NattaLind
    Anonym (Maja) skrev 2014-11-11 11:49:16 följande:
    Fast du har ju helt fel. Hen står inte får något annat än en ersättning för "han eller hon".

Alla som har någon liten intelligens har koll på detta, och jobbigt korkade människor tror att det inte är ok att vara man eller kvinna. Kan ni inte bara sluta?
    Eller så kan man läsa om det jag skrev igen ;) Korkad är man när man själv har brist på ord och inte kan formulera annat än sådana meningar.

Oavsett vad hen stod för från början, så är hen idag är oerhört laddat ord med många olika betydelser. Detta är inte att jag har "helt fel", utan det är så det ÄR. Ingenting som jag har bestämt (tänkt om jag hade kunnat ha sådant inflytande! :) ).

Jag personligen gillar inte ordet. Men att hen är ett laddat ord därute, det har inte jag något att göra med.
Svar på tråden Min son vill inte kallas "hen"..