• Anonym (Förvirrad)

Min son vill inte kallas "hen"..

Undrar hur jag ska göra, då det tydligen blivit allmänt att man ska säga könsneutrala "hen" istället för han/hon. Grabben säger att det är ingen i förskolan förutom personalen som säger hen om varandra. Själv trodde jag det blivit mer eller mindre norm att man ska göra det, men det verkar inte som om det fallit i god jord hos övriga barns föräldrar, eftersom som sagt inget av de andra barnen, enligt min son, säger hen.

Hur ser ni på detta? Vad är rätt och fel? Är det fortfarande Ok att säga han och hon?

• Svar på tråden Min son vill inte kallas "hen"..
  • Kiania
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2014-11-12 17:30:35 följande:
    Jag menar materiella ting förstås. Även om "den" och "det" givetvis kan användas för något immateriellt.
    Nej, det finns faktiskt folk som missbrukar "hen". Det finns journalister som använder ordet i tid och otid och det enda man minns av artikeln är just "hen". Det gäller verkligen att fatta hur det ska användas för att inte väcka irritation. Att, som faktiskt en del människor gör, lära sina barn att de inte får säga hon eller han om sig och sina kompisar, utan i stället för "hen" är fruktansvärt mot barnen och gör dem förvirrade. Långt ifrån alla hen-brukare använder ordet RÄTT.
  • Kiania
    Anonym (mor) skrev 2014-11-12 17:27:07 följande:
    Men varför skulle man skriva en hel bok och använda hen som enda pronomen? Vore ju helt befängt. Det skrevs ju en omdiskuterad barnbok med en huvudperson som var liksom hen. Inte pojke eller flicka utan så där modernt könsneutral (suck).Trams!!! Hen är inte tänkt att användas som ett tilltalsord utan blir man omnämnd som hen så beror det på att man i det givna tillfället är helt okänd.Ingen vet vad man heter eller om man är man eller kvinna. Då kan man bli omnämnd hen. Lider man av det månne? Chansen/risken att man blir omnämnd hen är väldigt liten för det är ett ord som oftast används mest i akademiska kretsar i föreläsningar och uppsatser och det är ett fullständigt opersonligt ord så ingen kan känna sig utpekad.
    Jag menade inte just en bok, men det finns artiklar där hen används som enda pronomen. Jag förstod inte om det var hunden eller barnet om gjorde si eller så. Befängt eller ej, men det finns många MISSbrukare av hen-pronomenet.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Kiania skrev 2014-11-12 17:35:06 följande:
    Nej, det finns faktiskt folk som missbrukar "hen". Det finns journalister som använder ordet i tid och otid och det enda man minns av artikeln är just "hen". Det gäller verkligen att fatta hur det ska användas för att inte väcka irritation. Att, som faktiskt en del människor gör, lära sina barn att de inte får säga hon eller han om sig och sina kompisar, utan i stället för "hen" är fruktansvärt mot barnen och gör dem förvirrade. Långt ifrån alla hen-brukare använder ordet RÄTT.
    Nu citerade du nog fel. Men ja, det kanske finns ett fåtal personer som använder ordet fel. Jag har dock aldrig stött på någon som säger att man inte får säga han eller hon när könet är känt, vare sig i verkligheten eller online (utom i vissa fall där folk är helt anonyma, då förutsätter jag att de trollar).

Kan du ge exempel på hur journalister missbrukar ordet?
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Anonym (mor)
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2014-11-12 17:30:35 följande:
    Jag menar materiella ting förstås. Även om "den" och "det" givetvis kan användas för något immateriellt.
    En sak är dock helt säkert och det är att INGEN som benämns "hen" har ngn aning om att det sker och kommer aldrig att ha ngn anledning att förfasa sig. Benämner ngn t ex mig "hen" så beror de på att man inte vet vad jag heter eller om jag är man eller kvinna! Genast de träffat mig så vet de att jag är en hon och har ett kvinnonamn. Om de i det läget skulle fortfara att benämna mig "hen" så skulle jag springa därifrån för då är det galningar jag har att göra med.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Anonym (mor) skrev 2014-11-12 17:38:35 följande:
    En sak är dock helt säkert och det är att INGEN som benämns "hen" har ngn aning om att det sker och kommer aldrig att ha ngn anledning att förfasa sig. Benämner ngn t ex mig "hen" så beror de på att man inte vet vad jag heter eller om jag är man eller kvinna! Genast de träffat mig så vet de att jag är en hon och har ett kvinnonamn. Om de i det läget skulle fortfara att benämna mig "hen" så skulle jag springa därifrån för då är det galningar jag har att göra med.
    Precis så är det. Däremot verkar det finns drivor med hen-motståndare som stött på människor som säger "hen" till folk i stort sett hela tiden. Knepigt det där, undrar varför de stöter på det i så mycket större utsträckning än hen-förespråkare eller hen-neutrala. Drömmer
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Kiania

Hahaha... Ja, jag ser det i alla fall bara som att ni har formuleringssvårigheter. Jag diskuterar inte detta mer. Tyvärr så ser jag ner på er och liksom ungdomarna tycker jag att ni är töntar. Sorry.

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Kiania skrev 2014-11-12 17:45:21 följande:

Hahaha... Ja, jag ser det i alla fall bara som att ni har formuleringssvårigheter. Jag diskuterar inte detta mer. Tyvärr så ser jag ner på er och liksom ungdomarna tycker jag att ni är töntar. Sorry.

Vilka ser du ner på? De som använder "hen"?

Som jag påtalat flera gånger så använder jag inte hen (annat än i diskussioner om det).

Vilka "formuleringssvårigheter" är det du pratar om egentligen?
  • Anonym (mor)
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2014-11-12 17:40:20 följande:
    Precis så är det. Däremot verkar det finns drivor med hen-motståndare som stött på människor som säger "hen" till folk i stort sett hela tiden. Knepigt det där, undrar varför de stöter på det i så mycket större utsträckning än hen-förespråkare eller hen-neutrala. Drömmer
    Hahahahaha ja det är märkligt. TS påstår att hennes son kallas hen på förskolan och att personalen också benämner varandra så. Jag har flera gånger bett henne exemplifiera hur det kan låta! Man blir ju nyfiken men än så länge har jag inte fått ngt svar..........! Väntar med stor spänning.
  • Anonym (PI)
    Anonym (Babblan) skrev 2014-11-12 10:52:36 följande:

Självklart ska grabben inte kallas hen. Han är ju för f-n en pojke och inget könlöst pronomen eller person med två kön.  Så förnedrande. Flickor/kvinnor är hon och pojkar/män är han. Hur svårt kan det vara? Vi är olika. Olika hjärnor, olika kroppar, olika personer.  Jag blir förbannad över dessa, ofta unga, mammor som gnäller över att det finns pojk- och flickavdelning på klädaffärerna. Tack, gode gud att det är uppdelat, säger jag då. Mina tjejer vill inte ha killkläder och SUNDA pojkar med sunda föräldrar vill naturligtvis inte ha flickkläder. Håll på med detta medans barnen går på dagis (stackars förvirrade barn) men glöm att det funkar när de kommer upp på mellanstadiet! Hahahahaha.

Exakt. Dessutom skrämmer det att journalister genast anammat ordet, samt att de naiva medborgarna inte inser att det är ett Orwellianskt nyspråksord som införts som del av en politisk agenda. 

Ordet har inte införts av språktekniska skäl, utan av politiska. Det finns ständigt och har funnits många ord som nyskapas, utesluts eller förbjuds för att styra människor och samhället som helhet i en viss riktning. Ord har makt. De styr folks tankar och verklighetsuppfattning. I begynnelsen var Ordet.

• Anonym (Könslös)

Bara för nöjes skull

www.aftonbladet.se/nyheter/article18087812.ab

När började vi använda ordet haschtag? Otäck nymodighet som enbart har kommit till för att kontrollera människor.

www.svenskaakademien.se/svenska_spraket/svenska_akademiens_ordlista/exempel_pa_strukna_ord

Fler nya ord. Det finns inget slut. Vi får nya hemska ord VARJE ÅR! Jorden kommer att gå under av blotta mängden nya svenska ord inom en snar framtid sanna mina ord.
    Utveckling är otäckt, vi borde inte ha fler ord än vad vi hade för 500 år sen! Där räckte det! Allt som kommit därefter är enbart till för att dra oss ner i fördärvet!

• ulfsas
    Anonym (Könslös) skrev 2014-11-14 17:28:37 följande:
    Bara för nöjes skull

www.aftonbladet.se/nyheter/article18087812.ab

När började vi använda ordet haschtag? Otäck nymodighet som enbart har kommit till för att kontrollera människor.

www.svenskaakademien.se/svenska_spraket/svens...

Fler nya ord. Det finns inget slut. Vi får nya hemska ord VARJE ÅR! Jorden kommer att gå under av blotta mängden nya svenska ord inom en snar framtid sanna mina ord.
    Utveckling är otäckt, vi borde inte ha fler ord än vad vi hade för 500 år sen! Där räckte det! Allt som kommit därefter är enbart till för att dra oss ner i fördärvet!
    Så är det väl. Vissa ord är kortvariga och vissa överlever länge. Backar man ett par 100 år så är det nog mycket man inte skulle förstå av tal och skrift.
    De säger att Chuck Norris är tuff. Jag vet inte ens vem hon är?!
Svar på tråden Min son vill inte kallas "hen"..