• Anonym (Förvirrad)

Min son vill inte kallas "hen"..

Undrar hur jag ska göra, då det tydligen blivit allmänt att man ska säga könsneutrala "hen" istället för han/hon. Grabben säger att det är ingen i förskolan förutom personalen som säger hen om varandra. Själv trodde jag det blivit mer eller mindre norm att man ska göra det, men det verkar inte som om det fallit i god jord hos övriga barns föräldrar, eftersom som sagt inget av de andra barnen, enligt min son, säger hen.

Hur ser ni på detta? Vad är rätt och fel? Är det fortfarande Ok att säga han och hon?

• Svar på tråden Min son vill inte kallas "hen"..
  • Anonym (Ellie)

Det är ett så nytt begrepp att det kommer ta tid innan det blir accepterat och använt av den stora massan.

Personligen tycker jag att det är ett löjligt begrepp som gör det mer förvirrande för barn.

• sina

Jag förstår inte hur frågan kan vara så jävla svår och infekterad. För mig är det så enkelt: Den som gillar ordet hen (eller vilket annat ord som helst) och ser ett användningsområde där det  behövs, han/hon/hen använder det. Den som inte gillar ordet använder det inte. Det är liksom inte obligatoriskt. Om någon använder ett namn eller ett pronomen om dig som du inte gillar, oavsett vilket det är, så säger du ifrån, oavsett om det är "jag gillar inte att bli omtalad som "hen", säg gärna "han"", "jag föredrar om du använder pronominet "hen" om mig", "jag vill helst inte bli niad, säg "du"", eller vad det nu kan vara.

• Anonym (Ha)

Själv benämner jag alla personer, oavsett kön med "hora", kort, snärtigt och ingen behöver känna sig kränkt över att bli kallad "hen"!

Till exempel"Sista horan kvar i lokalen släcker ljuset"

eller "det är inte min jacka, set måste vara horans".

• NattaLind
    Anonym (Maja) skrev 2014-11-11 21:21:02 följande:
    Nej. Du är ju en av de som inte förstår vad hen betyder. Några - absolut inte "samhället" -  blir upprörda över något det inte står för. Det är inte ett laddat ord, folk som tror det har inte fattat.

Missuppfattningen om hen (medveten eller omedveten) och åsikten att det är ett laddat ord finns inte bland folk i allmänhet utan hos korkade människor, ffa på familjeliv. Resten av oss har inga problem med det.
    Haha, tack för dagens skratt! 
    Kom igen nu, du förstår väl inte så långsamt som du framställer dig själv? :)

Det har blivit ett laddat ord. Punkt. Precis som feminist och andra ord och begrepp är laddade och skapar diskussioner. Spelar ingen roll vad du anser, det förändrar inte hur det faktiskt är :) Så "resten av er" kanske borde komma ikapp verkligheten ;)
  • Rocket Mania
    Anonym (Dr) skrev 2014-11-12 07:11:35 följande:
    Och reklamaffischerna talar menar du?

Hade någon börjat tala med mig och använt detta ord hade jag garvat ihjäl mig, tänkt vilken löjlig person. Men tack och lov används ordet inte i tal. Enbart ett internetfenomen och skrivfenomen.
    Eh va? Nej jag skrev att det används på SL:s reklamaffischer. Det var ett svar på ditt inlägg där du bla skrev: "Hen används inte i tal, tror detta enbart är ett internet fenomen, främst här på fl."

Så nej, det är inte bara ett "internetfenomen".

Men sedan kan jag tillägga att det faktiskt används i tal. Senast förra veckan använde ett av mina barn ordet hen när han pratade om någon han inte visste könet på. Sonen är 9 år och måste snappat upp det någon annanstans för även om jag tycker det är ett bra och praktiskt ord är det ännu för nytt för att jag ska använda det "automatiskt" i just tal.

Det är väl kanske olika var man bor, här i storstan är det väl kanske mer utbrett, det brukar vara så att storstadsbor är mer öppna för nyheter och förändringar eftersom allt går snabbare här.
  • Anonym (Maja)
    NattaLind skrev 2014-11-12 08:29:33 följande:
    Haha, tack för dagens skratt! 
    Kom igen nu, du förstår väl inte så långsamt som du framställer dig själv? :)

Det har blivit ett laddat ord. Punkt. Precis som feminist och andra ord och begrepp är laddade och skapar diskussioner. Spelar ingen roll vad du anser, det förändrar inte hur det faktiskt är :) Så "resten av er" kanske borde komma ikapp verkligheten ;)

Okej en gång till. Ja, visst hen är ett laddat ord för idioter. Inte för oss andra.
  • Anonym (Babblan)

Självklart ska grabben inte kallas hen. Han är ju för f-n en pojke och inget könlöst pronomen eller person med två kön.  Så förnedrande. Flickor/kvinnor är hon och pojkar/män är han. Hur svårt kan det vara? Vi är olika. Olika hjärnor, olika kroppar, olika personer.  Jag blir förbannad över dessa, ofta unga, mammor som gnäller över att det finns pojk- och flickavdelning på klädaffärerna. Tack, gode gud att det är uppdelat, säger jag då. Mina tjejer vill inte ha killkläder och SUNDA pojkar med sunda föräldrar vill naturligtvis inte ha flickkläder. Håll på med detta medans barnen går på dagis (stackars förvirrade barn) men glöm att det funkar när de kommer upp på mellanstadiet! Hahahahaha.

• Ascendere
    Anonym (Maja) skrev 2014-11-12 10:50:09 följande:

Okej en gång till. Ja, visst hen är ett laddat ord för idioter. Inte för oss andra.

That pretty much sums it up

Som jänkarna säger:

"Don't argue with idiots, they'll only drag you down to their level and then beat you with experience"
  • Pentagram

JAG använder "hen" i dagligt tal. Visst, reflexen är fortfarande att säga "han eller hon" så det är lite blandat ännu...

• Anonym (Ljus)
    Anonym (Babblan) skrev 2014-11-12 10:52:36 följande:

Självklart ska grabben inte kallas hen. Han är ju för f-n en pojke och inget könlöst pronomen eller person med två kön.  Så förnedrande. Flickor/kvinnor är hon och pojkar/män är han. Hur svårt kan det vara? Vi är olika. Olika hjärnor, olika kroppar, olika personer.  Jag blir förbannad över dessa, ofta unga, mammor som gnäller över att det finns pojk- och flickavdelning på klädaffärerna. Tack, gode gud att det är uppdelat, säger jag då. Mina tjejer vill inte ha killkläder och SUNDA pojkar med sunda föräldrar vill naturligtvis inte ha flickkläder. Håll på med detta medans barnen går på dagis (stackars förvirrade barn) men glöm att det funkar när de kommer upp på mellanstadiet! Hahahahaha.

Exakt, precis!!!
Svar på tråden Min son vill inte kallas "hen"..