• Anonym (Förvirrad)

Min son vill inte kallas "hen"..

Undrar hur jag ska göra, då det tydligen blivit allmänt att man ska säga könsneutrala "hen" istället för han/hon. Grabben säger att det är ingen i förskolan förutom personalen som säger hen om varandra. Själv trodde jag det blivit mer eller mindre norm att man ska göra det, men det verkar inte som om det fallit i god jord hos övriga barns föräldrar, eftersom som sagt inget av de andra barnen, enligt min son, säger hen.

Hur ser ni på detta? Vad är rätt och fel? Är det fortfarande Ok att säga han och hon?

• Svar på tråden Min son vill inte kallas "hen"..
  • Anonym (...)

Vägrar använda ordet hen. Hittepåord. Man är en han eller en hon. Sen får man gärna göra och gilla saker som är vanligare hos andra könet men att klassificera sig som något 'mittemellan" är löjligt. Enda gången jag kan tycka det är ok att säga hen är när man vill berätta om någon men är hemlig med vilket kön personen har av någon anledning. Lättare att då skriva hen än "han/hon' men jag använder ändå hellre det sistnämnda.

• Akua

Klart det är ok. Och det är ok att säga hen. Gör som du känner. Gör ingen stor sak av det. Vill någon kallas hen -gör det, vill någon kallas "hon" - gör det.

• Haskel

Det här måste vara den mest seriösa tråden på längeDrömmer

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Säger de "hen" om en specifik person?

Det får nog sägas vara betydligt mer ovanligt än att säga "hoppas den nya praktikanten är bra, hen kommer på måndag", alltså där könet på personen är okänt eller irrelevant.

An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • sofiaC
    Anonym (...) skrev 2014-11-10 19:09:48 följande:

Vägrar använda ordet hen. Hittepåord. Man är en han eller en hon. Sen får man gärna göra och gilla saker som är vanligare hos andra könet men att klassificera sig som något 'mittemellan" är löjligt. Enda gången jag kan tycka det är ok att säga hen är när man vill berätta om någon men är hemlig med vilket kön personen har av någon anledning. Lättare att då skriva hen än "han/hon' men jag använder ändå hellre det sistnämnda.

Kunde inte ha uttryckt mig annorlunda!!!
  • Anonym (Förvirrad)
    Anonym (...) skrev 2014-11-10 19:09:48 följande:

Jag tycker det har varit oklart om det är meningen att alla ska börja säga hen eller bara de som vill och/eller känner för det. Jag har åtminstone inte hört något om förbud att säga han eller hon. Så jag antar att det är Ok även fortsättningsvis?

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Anonym (Förvirrad) skrev 2014-11-10 19:23:22 följande:
    Jag tycker det har varit oklart om det är meningen att alla ska börja säga hen eller bara de som vill och/eller känner för det. Jag har åtminstone inte hört något om förbud att säga han eller hon. Så jag antar att det är Ok även fortsättningsvis?
    Det är klart att det är tillåtet att säga han eller hon. Det är ett ord som finns till förfogande att använda om det passar situation, det språkbruk man vill ha eller andra saker.

Ett ord till alltså, inte något annat.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • LängtansBlåaBlomma

Är väl ingen som kallas hen? Hen används när könet är okänt eller oväsentligt. Om din pojke är en pojke och vill bli kallad han så är det inga problem. Jag fattar överhuvudtaget inte vad problemet med hen är??!

kampenmotpco.blogg.se/ - äntligen gravid! BF 1/1 2015
  • Anonym (...)

Det är -och ska förbli- ok att säga han och hon. Denna jävla jämställdhetsdebatt har gått för långt.

• Anonym (Ett tips)

Be någon normalbegåvad i din bekantskapskrets att förklara det här med hen för dig, så blir det nog bra.
Svar på tråden Min son vill inte kallas "hen"..