• Anonym (Förvirrad)

Min son vill inte kallas "hen"..

Undrar hur jag ska göra, då det tydligen blivit allmänt att man ska säga könsneutrala "hen" istället för han/hon. Grabben säger att det är ingen i förskolan förutom personalen som säger hen om varandra. Själv trodde jag det blivit mer eller mindre norm att man ska göra det, men det verkar inte som om det fallit i god jord hos övriga barns föräldrar, eftersom som sagt inget av de andra barnen, enligt min son, säger hen.

Hur ser ni på detta? Vad är rätt och fel? Är det fortfarande Ok att säga han och hon?

• Svar på tråden Min son vill inte kallas "hen"..
  • Anonym (Missförstâtt)

Hen är inte meningen att helt ersätta han och hon. Hen används mest när man inte vet könet pâ personen i fråga eller av någon anledning inte vill avslöja könet pâ den man pratar om.

• Anonym (mor)
    sina skrev 2014-11-11 11:33:48 följande:

Alla människor har rätt att välja sitt eget pronomen, så enkelt är det. Det är inte ens (förskol)lärare, ens föräldrar eller någon annan som har rätt att välja åt en.

Själv identifierar jag mig som kvinna, och vill bli omtalad som "hon", men därifrån till att bli kränkt eller våldsam om någon använder något annat pronomen? Det är ju bara att rätta.

Jo men OM nu ngn människa använder uttrycket "hen" om mig t ex. Då betyder det att vederbörande inte vet att jag är kvinna och då inte mitt namn eftersom det är ett kvinnonamn. Jag är ju aldrig personligen närvarande när jag ev skull benämnas "hen"! Om man t ex söker personal till förskolan och både tjejer och killar kan söka förstås då skulle man ju kunna säga..."Det här skåpet kan den nya personalen ta när hen kommer"! Man vet inte om det är en tjej eller kille MEN det är sällan ordet används öht. (ja utom på TS pojkes förskola då förstås)
  • Anonym (gubbkärring)

Hen är den korrekta termen då könet inte existerar utan är en social konstruktion. Så din hen borde bli uppfostrad att hen är är hen. Du använder även "son" vilket är fel, då kön inte existerar, och därmed inte fortplantning existerar hen inte då hen inte kunnat bli född av en hen då en hen saknar genitalier.

Så det finns inget problem för hen då denne inte existerar.

• Kofot

Vet jag om den person jag pratar om är en man eller en kvinna så är det han eller hon som gäller. Använder hen i de fall jag inte har en aning om personens kön

• Anonym (mor)
    Kofot skrev 2014-11-11 13:24:19 följande:

Vet jag om den person jag pratar om är en man eller en kvinna så är det han eller hon som gäller. Använder hen i de fall jag inte har en aning om personens kön

PRECIS! Så enkelt.
  • Palestrina
    Anonym (gubbkärring) skrev 2014-11-11 13:20:55 följande:

Hen är den korrekta termen då könet inte existerar utan är en social konstruktion.

Att hävda att någonting är en social konstruktion är inte detsamma som att hävda att någonting inte existerar.

(Bortsett från alla andra felaktigheter i ditt inlägg ville jag bara påpeka detta)
  • ad hoc

Jag använder hen i situationer där jag inte vet om det är en kille eller tjej, alternativt om det skulle vara en person som anser sig vara könsneutral (men har dock aldrig träffat någon hittills). Ex. hen kör som en jävla idiot!

Stör mig dock otroligt mycket på att ingen verkar ha förstått att det även finns en objektform av ordet - henom. Hen är ju blandningen av hon/han, henom är blandningen av henne/honom. 

Men man kanske inte kan förvänta sig för mycket med tanke på att folk säger fel på han/honom och hon/henne... Suck!

• Anonym (mor)
    ad hoc skrev 2014-11-11 13:45:03 följande:

Jag använder hen i situationer där jag inte vet om det är en kille eller tjej, alternativt om det skulle vara en person som anser sig vara könsneutral (men har dock aldrig träffat någon hittills). Ex. hen kör som en jävla idiot!

Stör mig dock otroligt mycket på att ingen verkar ha förstått att det även finns en objektform av ordet - henom. Hen är ju blandningen av hon/han, henom är blandningen av henne/honom. 

Men man kanske inte kan förvänta sig för mycket med tanke på att folk säger fel på han/honom och hon/henne... Suck!

Fast jag tänker att man kan använda "hen" även om det korrekta vore "henom"? T ex om jag säger om okänd blivande arbetskamrat med ej känt namn och kön -"Detta skåp kan hen ha när hen kommer och så kan jag visa hen runt på avdelningarna"! Det fungerar ju även om det sista "hen" skulle kunnat vara "henom"?
  • fluu
    NattaLind skrev 2014-11-11 13:04:32 följande:
    Missade att du skrivit! :)

Jag vet inte riktigt hur du drar slutsatsen till att jag anser att man ska vara en kvinna, om man är född till det. En man får gärna vara en kvinna. Men just ordet hen för mig tycker jag är väldigt överflödigt. Och därför använder jag det inte.

Sedan är jag urless på människor som använder hen hur som helst och överallt. För mig har det blivit en för stor grej av ordet hen och hur det används (vilket gör att jag tycker om det ÄNNU mindre).

Även om grundtanken för hen var god, så har innebörden förändrats (som med så många andra ord då dessa används på ett inkorrekt sätt).
    Nu drar jag inte slutsatsen att du gör det. Du talar däremot om, citat "Jag ser människor som antingen kvinna eller man, för det är ju vad vi är. Tjej eller Kille. Även om det är en kille som vill vara tjej".
    Det får mig att undrar hur det hela går ihop. Du ser alltså folk för vad de är, men nu är man inte alltid det ena eller det andra. En man får gärna vara kvinna, men man får inte vara något obestämbart? Var är logiken där?

Hen är väldigt behändigt och praktiskt, men tydligen väldigt komplicerat och svårt att lära sig innebörden av. Och kan du skriva/säga han/hon, h*n, h@n osv så  kan du inte vara emot hen, det är liksom samma sak.
    Jag har inte mött någon som missuppfattat det så pass att de tror att hen används hela tiden och istället för han eller hon, men de finns säkert. Varför låta den lilla grupp som inte lyckats lära sig ett litet ords innebörd färga av sig på ordet i sig?
    Jag ser verkligen inte var någonstans det har förändrats, vad det är som är så radikalt.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
Svar på tråden Min son vill inte kallas "hen"..