• Anonym (Förvirrad)

Min son vill inte kallas "hen"..

Undrar hur jag ska göra, då det tydligen blivit allmänt att man ska säga könsneutrala "hen" istället för han/hon. Grabben säger att det är ingen i förskolan förutom personalen som säger hen om varandra. Själv trodde jag det blivit mer eller mindre norm att man ska göra det, men det verkar inte som om det fallit i god jord hos övriga barns föräldrar, eftersom som sagt inget av de andra barnen, enligt min son, säger hen.

Hur ser ni på detta? Vad är rätt och fel? Är det fortfarande Ok att säga han och hon?

• Svar på tråden Min son vill inte kallas "hen"..
  • Rocket Mania
    leonie skrev 2014-11-11 20:50:21 följande:

Hen är i min värld ff ett hittepåord, den har alltid funkat bra både till materiella och omateriella ting. Urklippet ovan som någon lade dit är en bra beskrivning på hur "tramsigt" detta har blivit.

I övrigt har jag inget mer att tillägga, du tycker inte som jag, och jag tycker inte som du. Jag står för hur jag känner för ordet, precis som du.

Till skillnad från ordet "hittepå" som fanns med från början tillsammans med kvastfeningarna. 
  • Rocket Mania
    Anonym (Dr) skrev 2014-11-11 21:00:03 följande:
    Håller fullständigt med dig!

Hen används inte i tal, tror detta enbart är ett internet fenomen, främst här på fl.

Aldrig hört ordet i tal, tack och lov!
    Här i Stockholm används ordet hen just nu på SL:s reklamaffischer
  • Anonym (Maja)
    NattaLind skrev 2014-11-11 11:58:38 följande:
    Eller så kan man läsa om det jag skrev igen ;) Korkad är man när man själv har brist på ord och inte kan formulera annat än sådana meningar.

Oavsett vad hen stod för från början, så är hen idag är oerhört laddat ord med många olika betydelser. Detta är inte att jag har "helt fel", utan det är så det ÄR. Ingenting som jag har bestämt (tänkt om jag hade kunnat ha sådant inflytande! :) ).

Jag personligen gillar inte ordet. Men att hen är ett laddat ord därute, det har inte jag något att göra med.
    Nej. Du är ju en av de som inte förstår vad hen betyder. Några - absolut inte "samhället" -  blir upprörda över något det inte står för. Det är inte ett laddat ord, folk som tror det har inte fattat.

Missuppfattningen om hen (medveten eller omedveten) och åsikten att det är ett laddat ord finns inte bland folk i allmänhet utan hos korkade människor, ffa på familjeliv. Resten av oss har inga problem med det.
  • leonie
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2014-11-11 20:51:45 följande:

Nej, "den" har inte alls alltid fungerat. Det finns personer som inte vill bli kallade "den". Men frågan var om du kan förstå detta och i förlängningen om du skulle respektera det.

Man behöver inte kalla den personen för den lr för den delen hen, förhoppningsvis har personen i fråga ett namn att bli kallad för, och som jag hellre då använder. Då undviker vi både hen och den.

Vet jag inte namnet och inte får säga den så säger jag personen.
  • Anonym (.....)

Din son tycks ha det personalen tycksa sakna i hans skola, nämligen integritet och kärlek till sig själv som den han är. Hoppas du försvarar honom som den han är och inte vänder kappan efter vinden över vad som är PK på hans bekostnad...

• mammalovis

Har inte läst diskussionen, men skulle enbart använda hen om jag inte vet könet på personen jag pratar om. Mina barn har jag sett vad de har för biologiskt kön ... så de är inga hen däremot kallar jag dem för mina små hönor ibland.

• Anonym (P)
    Anonym (Inte hen!!!) skrev 2014-11-11 09:59:47 följande:
    Vad är det jag har missuppfattat menar du?
    Hur ordet används.
  • Anonym (Dr)
    Rocket Mania skrev 2014-11-11 21:07:28 följande:

Här i Stockholm används ordet hen just nu på SL:s reklamaffischer

Och reklamaffischerna talar menar du?

Hade någon börjat tala med mig och använt detta ord hade jag garvat ihjäl mig, tänkt vilken löjlig person. Men tack och lov används ordet inte i tal. Enbart ett internetfenomen och skrivfenomen.
  • Anonym (Dr)
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2014-11-11 20:51:45 följande:

Nej, "den" har inte alls alltid fungerat. Det finns personer som inte vill bli kallade "den". Men frågan var om du kan förstå detta och i förlängningen om du skulle respektera det.

Den används flitigt av dem flesta!

Fler vill nog inte bli kallade hen. Kan du förstå detta och i förlängningen respektera det.
Svar på tråden Min son vill inte kallas "hen"..