• Anonym (Förvirrad)

Min son vill inte kallas "hen"..

Undrar hur jag ska göra, då det tydligen blivit allmänt att man ska säga könsneutrala "hen" istället för han/hon. Grabben säger att det är ingen i förskolan förutom personalen som säger hen om varandra. Själv trodde jag det blivit mer eller mindre norm att man ska göra det, men det verkar inte som om det fallit i god jord hos övriga barns föräldrar, eftersom som sagt inget av de andra barnen, enligt min son, säger hen.

Hur ser ni på detta? Vad är rätt och fel? Är det fortfarande Ok att säga han och hon?

• Svar på tråden Min son vill inte kallas "hen"..
  • Anonym (mor)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2014-11-10 19:01:01 följande:

Undrar hur jag ska göra, då det tydligen blivit allmänt att man ska säga könsneutrala "hen" istället för han/hon. Grabben säger att det är ingen i förskolan förutom personalen som säger hen om varandra. Själv trodde jag det blivit mer eller mindre norm att man ska göra det, men det verkar inte som om det fallit i god jord hos övriga barns föräldrar, eftersom som sagt inget av de andra barnen, enligt min son, säger hen.

Hur ser ni på detta? Vad är rätt och fel? Är det fortfarande Ok att säga han och hon?

Nu frågar jag igen TS. Kan du ge exempel på hur man säger på din sons förskola när de benämner din lille grabb "hen"? Hur tilltalar personalen varandra? Är det "hen" hela vägen istf egennamnen? Hur kan det låta? "Hen kan du duka"?
  • Anonym (hmm)
    Anonym (Maja) skrev 2014-11-12 10:50:09 följande:

Okej en gång till. Ja, visst hen är ett laddat ord för idioter. Inte för oss andra.
    Ascendere skrev 2014-11-12 11:27:26 följande:
    That pretty much sums it up

Som jänkarna säger:

"Don't argue with idiots, they'll only drag you down to their level and then beat you with experience"

Hittade en bild jag tyckte illustrerade det hela rätt bra.

• Anonym (Dr)
    Rocket Mania skrev 2014-11-12 09:34:42 följande:

Eh va? Nej jag skrev att det används på SL:s reklamaffischer. Det var ett svar på ditt inlägg där du bla skrev: "Hen används inte i tal, tror detta enbart är ett internet fenomen, främst här på fl."

Så nej, det är inte bara ett "internetfenomen".

Men sedan kan jag tillägga att det faktiskt används i tal. Senast förra veckan använde ett av mina barn ordet hen när han pratade om någon han inte visste könet på. Sonen är 9 år och måste snappat upp det någon annanstans för även om jag tycker det är ett bra och praktiskt ord är det ännu för nytt för att jag ska använda det "automatiskt" i just tal.

Det är väl kanske olika var man bor, här i storstan är det väl kanske mer utbrett, det brukar vara så att storstadsbor är mer öppna för nyheter och förändringar eftersom allt går snabbare här.

Skrivfenomen skrev jag också!

Tur att ingen använder det där ordet i min omgivning.

Tror ändå att hen inte används av knappt någon i tal.
  • Anonym (Dr)
    Pentagram skrev 2014-11-12 11:49:55 följande:

JAG använder "hen" i dagligt tal. Visst, reflexen är fortfarande att säga "han eller hon" så det är lite blandat ännu...

Wow och hur lyckas du få in det ordet dagligen i tal? Känns helt fel att använda det ordet. Låter fel rent grammatiskt dessutom.
  • Pentagram
    Anonym (Dr) skrev 2014-11-12 13:54:17 följande:
    Wow och hur lyckas du få in det ordet dagligen i tal? Känns helt fel att använda det ordet. Låter fel rent grammatiskt dessutom.
    Tja, JAG tycker inte det låter vare sig konstigt eller fel. Det är förvisso inte så många situationer där jag normalt skulle använda "han eller hon" i dagligt tal, heller, så det är inte som att mitt talspråk är pepprat med "hen". Det är kortare än "han eller hon" och låter mer personligt än "den" eller "det".
  • Anonym (mor)
    Pentagram skrev 2014-11-12 14:03:32 följande:
    Tja, JAG tycker inte det låter vare sig konstigt eller fel. Det är förvisso inte så många situationer där jag normalt skulle använda "han eller hon" i dagligt tal, heller, så det är inte som att mitt talspråk är pepprat med "hen". Det är kortare än "han eller hon" och låter mer personligt än "den" eller "det".
    Ja men visst. Folk tror att man kallar folk för hen. Så dumt så man storknar.  Hen används inte i direkt tilltal (självklart) utan när man talar eller skriver om personer som man inte vet könet på. Man säger inte "Hörrö hen kan du stänga dörren". Orka
  • fluu
    Anonym (D) skrev 2014-11-11 16:32:59 följande:
    Det där jävla "hen" borde förbjudas, vad är det för skit, en pojke är han och en flicka är hon!

Jag är ute och går med hunden, möter en annan hundägare; är det en hane eller tik frågar "HEN", det är en "HAIK" svarar jag! En vadå? En "HAIK", hör du illa? 

Jag ni hör ju själva hur jävla dumt det låter...
    Blir du lika upprörd av han/hon, h*n, h@n osv? Så vi håller på konsekvensen menar jag...
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (Dr)
    Anonym (mor) skrev 2014-11-12 14:12:52 följande:

Ja men visst. Folk tror att man kallar folk för hen. Så dumt så man storknar.  Hen används inte i direkt tilltal (självklart) utan när man talar eller skriver om personer som man inte vet könet på. Man säger inte "Hörrö hen kan du stänga dörren". Orka

Nu vet vi när du inte använder hen. Så nu till det väsentliga, när gör du?
  • Anonym (Dr)
    Anonym (Dr) skrev 2014-11-12 15:21:14 följande:

Råkade posta för tidigt, ge exempel ska det stå sist i meningen!
  • Anonym (mor)
    Anonym (Dr) skrev 2014-11-12 15:21:14 följande:
    Det skrev jag ju. När man talar eller skriver om personer man inte vet könet på. De personerna är alltid ICKE närvarande. Personligen använder jag sällan hen i dagligt tal utan för min del blir det i skrift för det mesta. Det är inget ställningstagande utan det har hampat sig så.
Svar på tråden Min son vill inte kallas "hen"..