• Anonym (Förvirrad)

Min son vill inte kallas "hen"..

Undrar hur jag ska göra, då det tydligen blivit allmänt att man ska säga könsneutrala "hen" istället för han/hon. Grabben säger att det är ingen i förskolan förutom personalen som säger hen om varandra. Själv trodde jag det blivit mer eller mindre norm att man ska göra det, men det verkar inte som om det fallit i god jord hos övriga barns föräldrar, eftersom som sagt inget av de andra barnen, enligt min son, säger hen.

Hur ser ni på detta? Vad är rätt och fel? Är det fortfarande Ok att säga han och hon?

• Svar på tråden Min son vill inte kallas "hen"..
  • Anonym (Dr)
    Anonym (mor) skrev 2014-11-12 15:30:45 följande:

Det skrev jag ju. När man talar eller skriver om personer man inte vet könet på. De personerna är alltid ICKE närvarande. Personligen använder jag sällan hen i dagligt tal utan för min del blir det i skrift för det mesta. Det är inget ställningstagande utan det har hampat sig så.

Nu menar jag i tal. Jag kan inte se när detta ord skulle ens användas i tal. Så ge gärna exempel på när du använt ordet i tal till en ickevetande!
  • Tom Araya

Om TS är på riktigt kan jag känna lite oro att TS som vuxen och förälder tycks sakna förmåga att tänka själv.

• Anonym (mor)
    Anonym (Dr) skrev 2014-11-12 15:35:40 följande:
    Nu menar jag i tal. Jag kan inte se när detta ord skulle ens användas i tal. Så ge gärna exempel på när du använt ordet i tal till en ickevetande!
    "I tal till en ickevetande"? Vad betyder det? Talar jag med en person som jag kan tänka absolut INTE kan begripa innebörden av ordet "hen" så säger jag "han eller hon" om jag så måste upprepa det 14 ggr. När jag talar med en person som är normalbegåvad så kan jag säga t ex "nästa vecka ska vi börja söka en ny medarbetare och hen kommer i huvudsak att arbeta med försäljning"! Fattar du?
  • Anonym (Dr)
    Anonym (mor) skrev 2014-11-12 15:45:20 följande:

"I tal till en ickevetande"? Vad betyder det? Talar jag med en person som jag kan tänka absolut INTE kan begripa innebörden av ordet "hen" så säger jag "han eller hon" om jag så måste upprepa det 14 ggr. När jag talar med en person som är normalbegåvad så kan jag säga t ex "nästa vecka ska vi börja söka en ny medarbetare och hen kommer i huvudsak att arbeta med försäljning"! Fattar du?

Förstår du inte frågan alls? Hur använder du ordet hen i tal? Vad sa du sist till någon med ordet hen i.

Förstår du nu?

Det är en väldigt enkel fråga!
  • Anonym (mor)
    Anonym (Dr) skrev 2014-11-12 16:21:58 följande:
    Förstår du inte frågan alls? Hur använder du ordet hen i tal? Vad sa du sist till någon med ordet hen i.

Förstår du nu?

Det är en väldigt enkel fråga!
    Jag sa häromdagen till en bekant som jag lunchade med "på vårt företag ska vi nyanställa en medarbetare och det känns väldigt positivt hen kommer att jobba med försäljning i första hand". Känns så bra att företaget expanderar.
    Nöjd "Dr"? Ska vi rota mer i mitt privatliv?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    leonie skrev 2014-11-11 21:23:22 följande:
    Man behöver inte kalla den personen för den lr för den delen hen, förhoppningsvis har personen i fråga ett namn att bli kallad för, och som jag hellre då använder. Då undviker vi både hen och den.

Vet jag inte namnet och inte får säga den så säger jag personen.
    Givetvis, om man känner till namnet så kan det med fördel användas. Både den och hen används när man inte känner till namnet eller könet. Där du använder "den" väljer andra att säga "hen", gör de fel på något sätt menar du?
    Anonym (Dr) skrev 2014-11-12 07:13:51 följande:
    Den används flitigt av dem flesta!

Fler vill nog inte bli kallade hen. Kan du förstå detta och i förlängningen respektera det.
    Det må så vara. Jag behöver inte respektera något alls eftersom jag inte använder hen, än. Givetvis skulle jag respektera att någon inte vill bli kallad "hen" men det är i stort en icke-fråga eftersom man inte "kallar" (som namn) andra för hen, man benämner de som det innan man vet.

Respekterar du att andra inte vill bli kallade "den"?

An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Anonym (Babblan)

Mina barn går på mellan- och högstadiet. De OCH 90 % av klasskompisarna tycker att "hen" är till för idioter. Det är för tusan viktigt att veta om man är en pojke eller flicka. Jag håller med. Ett skitord som inte behövs. Vi normalbegåvade KAN andra pronomen och behöver inte detta ord. Vi kan formulera en lååååång text utan att behöva använda detta ord en enda gång. En hund man inte vet könet på är en "den". En person man inte vet könet på är en "person" och ingen jävla heeeeeeeeeeen. Tänk att läsa en hel bok där hen används konstant, fy! När det används både om man, hon, han, det och den - DÅ fattar man faktiskt inte vad eller vem det handlar om.

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Anonym (Babblan) skrev 2014-11-12 17:16:16 följande:

Mina barn går på mellan- och högstadiet. De OCH 90 % av klasskompisarna tycker att "hen" är till för idioter. Det är för tusan viktigt att veta om man är en pojke eller flicka. Jag håller med. Ett skitord som inte behövs. Vi normalbegåvade KAN andra pronomen och behöver inte detta ord. Vi kan formulera en lååååång text utan att behöva använda detta ord en enda gång. En hund man inte vet könet på är en "den". En person man inte vet könet på är en "person" och ingen jävla heeeeeeeeeeen. Tänk att läsa en hel bok där hen används konstant, fy! När det används både om man, hon, han, det och den - DÅ fattar man faktiskt inte vad eller vem det handlar om.

Ja, och ett pronomen till som man kan använda är förstås farligt? Eller hur tänker du där? Hen handlar inte om att ta bort utan om att lägga till, lägga till möjligheten att använda ett könsneutralt pronomen som inte åsyftar immateriella ting. Man kan välja att använda det eller inte, själv har jag valt att inte använda det för tillfället.

En annan fråga:
    Är mitt kön verkligen viktigt för dig? Är det överhuvudtaget relevant?
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Anonym (mor)
    Anonym (Babblan) skrev 2014-11-12 17:16:16 följande:

Men varför skulle man skriva en hel bok och använda hen som enda pronomen? Vore ju helt befängt. Det skrevs ju en omdiskuterad barnbok med en huvudperson som var liksom hen. Inte pojke eller flicka utan så där modernt könsneutral (suck).Trams!!! Hen är inte tänkt att användas som ett tilltalsord utan blir man omnämnd som hen så beror det på att man i det givna tillfället är helt okänd.Ingen vet vad man heter eller om man är man eller kvinna. Då kan man bli omnämnd hen. Lider man av det månne? Chansen/risken att man blir omnämnd hen är väldigt liten för det är ett ord som oftast används mest i akademiska kretsar i föreläsningar och uppsatser och det är ett fullständigt opersonligt ord så ingen kan känna sig utpekad.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2014-11-12 17:19:45 följande:
    Ja, och ett pronomen till som man kan använda är förstås farligt? Eller hur tänker du där? Hen handlar inte om att ta bort utan om att lägga till, lägga till möjligheten att använda ett könsneutralt pronomen som inte åsyftar immateriella ting. Man kan välja att använda det eller inte, själv har jag valt att inte använda det för tillfället.

En annan fråga:
    Är mitt kön verkligen viktigt för dig? Är det överhuvudtaget relevant?
    Jag menar materiella ting förstås. Även om "den" och "det" givetvis kan användas för något immateriellt.
Svar på tråden Min son vill inte kallas "hen"..