Anonym (mor) skrev 2014-11-11 13:09:02 följande:
Jo men OM nu ngn människa använder uttrycket "hen" om mig t ex. Då betyder det att vederbörande inte vet att jag är kvinna och då inte mitt namn eftersom det är ett kvinnonamn. Jag är ju aldrig personligen närvarande när jag ev skull benämnas "hen"! Om man t ex söker personal till förskolan och både tjejer och killar kan söka förstås då skulle man ju kunna säga..."Det här skåpet kan den nya personalen ta när hen kommer"! Man vet inte om det är en tjej eller kille MEN det är sällan ordet används öht. (ja utom på TS pojkes förskola då förstås)
Tja, vissa människor använder "hen" om alla, tills de blir ombedda att använda ett annat pronomen. Anledningarna till detta kanske är olika, men jag kan tänka mig att det handlar om att de anser att "hen" är helt neutralt, och att det därför inte är att felköna (precis som jag, och många med mig, föredrar att säga "akta det andra barnet" till mitt barn på lekplatsen, i stället för, som vissa, säga "akta flickan" eller "akta pojken" när vi inte känner barnet och inte vet).
Och visst händer det att man är närvarande när man blir omtalad i tredje person. "Jag vet inte, men fråga honom/henne/hen därborta i stället."