• Anonym (Förvirrad)

Min son vill inte kallas "hen"..

Undrar hur jag ska göra, då det tydligen blivit allmänt att man ska säga könsneutrala "hen" istället för han/hon. Grabben säger att det är ingen i förskolan förutom personalen som säger hen om varandra. Själv trodde jag det blivit mer eller mindre norm att man ska göra det, men det verkar inte som om det fallit i god jord hos övriga barns föräldrar, eftersom som sagt inget av de andra barnen, enligt min son, säger hen.

Hur ser ni på detta? Vad är rätt och fel? Är det fortfarande Ok att säga han och hon?

• Svar på tråden Min son vill inte kallas "hen"..
  • LängtansBlåaBlomma
    Anonym (Könslös) skrev 2014-11-10 23:22:30 följande:

Javisst. Och ordet förälder är också helt värdelöst. Det heter faktiskt mamma och pappa. Syskon är ett annat löjligt ord. Bror och syster är det som gäller. 

Varför ska vi använda en massa andra fånigheter för. Det är viktigt att använda könsbenämning när man pratar.

Blir ju hur konstigt som helst annars. Usch för ordet BARN. Går ju inte alls förstå vilken sort det är då.

Hörs ju lång väg att vi försöker ta bort kön helt och hållet nuförtiden.

Tumme upp!
    kampenmotpco.blogg.se/ - äntligen gravid! BF 1/1 2015
  • Anonym (Inte hen!!!)

Jag skulle se det som en kränkning om någon kallade mig "hen". Jag är för i helvete en man. Jag ska kallad "han". Jag har en kuk-inget jävla mellanting av en kuk och en fitta. En gång blev jag kallad "hen". Jag svarade med två korta och goda ord: "håll käften".

• fluu

Då kanske du skulle upplysa dem om hur hen används? Så svårt känns det inte som det skulle vara att lära sig korrekt användning när vi lyckats lära oss innebörden av ord som hashtag....

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fluu
    Fiona M skrev 2014-11-10 23:00:47 följande:
    på vilka skolor görs det? /lärare
    Undrar jag med för övrigt....
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (P)
    Anonym (Inte hen!!!) skrev 2014-11-11 07:43:29 följande:

Jag skulle se det som en kränkning om någon kallade mig "hen". Jag är för i helvete en man. Jag ska kallad "han". Jag har en kuk-inget jävla mellanting av en kuk och en fitta. En gång blev jag kallad "hen". Jag svarade med två korta och goda ord: "håll käften".

Ah jag fattar, det är alltid pinsamt att missuppfatta sådär, då är det lätt att svara med agressivitet för att rädda sitt ansikte. Men nu vet du ju tills nästa gång att personen som använde hen förmodligen inte alls gick omkring och funderade på hur ditt könsorgan var utformat. Starkt av dig att vara så öppen med ditt misstag i tråden iallafall!
  • Anonym (Inte hen!!!)
    Anonym (P) skrev 2014-11-11 09:48:09 följande:

Ah jag fattar, det är alltid pinsamt att missuppfatta sådär, då är det lätt att svara med agressivitet för att rädda sitt ansikte. Men nu vet du ju tills nästa gång att personen som använde hen förmodligen inte alls gick omkring och funderade på hur ditt könsorgan var utformat. Starkt av dig att vara så öppen med ditt misstag i tråden iallafall!

Vad är det jag har missuppfattat menar du?
  • Anonym (redart)
    Anonym (Könslös) skrev 2014-11-10 23:43:48 följande:

Vårdnadshavare är ett annat sånt där hemskt ord som är könsneutralt. Hur ska man då veta vilken sort man ska prata med?!
    Är det en ensam man, eller en ensam kvinna. Kanske en av varje eller två av samma kön.
    Fy sjutton vad obehagligt det är när man inte VET vilket kön man pratar med. Eller ja, vilket kön den man samtalar med har menar jag förstås.
    Den här ivern att byta ut allt till könsneutrala hittepå ord kommer leda samhället i fördärvet

HAHAHAHA<3
  • Dixie
    Malinpetronella skrev 2014-11-10 23:48:18 följande:

Hade någon sagt hen till min ddotter så hade jag blivit skit förbannad !

blir du lika upprörd om någon kallar henne barn!? det måste ju vara lika upprörande för dig? 
  • mr me
    Anonym (Förvirrad) skrev 2014-11-10 19:01:01 följande:

Undrar hur jag ska göra, då det tydligen blivit allmänt att man ska säga könsneutrala "hen" istället för han/hon. Grabben säger att det är ingen i förskolan förutom personalen som säger hen om varandra. Själv trodde jag det blivit mer eller mindre norm att man ska göra det, men det verkar inte som om det fallit i god jord hos övriga barns föräldrar, eftersom som sagt inget av de andra barnen, enligt min son, säger hen.

Hur ser ni på detta? Vad är rätt och fel? Är det fortfarande Ok att säga han och hon?

Skönt att din son säger ifrån och vägrar finna sig i din feministiska psykiska barnmisshandel.

Feminister borde inte få ha barn.
  • NattaLind

För det första gillar jag inte ordet överhuvudet. Dock förstår jag syftet.

För det andra skulle jag ta jäkligt illa upp om någon kallade mig för hen. Jag är en kvinna, inget "hen"!

För det tredje skulle jag aldrig bruka ordet själv.

Svar på tråden Min son vill inte kallas "hen"..