• Anonym (Förvirrad)

Min son vill inte kallas "hen"..

Undrar hur jag ska göra, då det tydligen blivit allmänt att man ska säga könsneutrala "hen" istället för han/hon. Grabben säger att det är ingen i förskolan förutom personalen som säger hen om varandra. Själv trodde jag det blivit mer eller mindre norm att man ska göra det, men det verkar inte som om det fallit i god jord hos övriga barns föräldrar, eftersom som sagt inget av de andra barnen, enligt min son, säger hen.

Hur ser ni på detta? Vad är rätt och fel? Är det fortfarande Ok att säga han och hon?

• Svar på tråden Min son vill inte kallas "hen"..
  • Anonym (Förvirrad)
    Anonym (anonym) skrev 2014-11-10 20:40:40 följande:

All personal jag träffat på inom förskola brukar använda förnamnet på barn och personal.
    När använder de hen om din son?

Menar att det är de enda på förskolan som använder ordet öht..

• Anonym (hmm)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2014-11-10 20:42:18 följande:

"Skriver det alla tror" säger du, men varför tror folk en massa saker om det nu inte är så då?

För att de är idioter? Inte vet jag. Du trodde ju själv att man ersatt han och hon med "hen", så fråga dig själv och de andra som gör det. 
  • Anonym (Förvirrad)
    dirty88 skrev 2014-11-10 20:39:56 följande:
    Ja. Använder du hen så är du en sämre människa. Som jag skrev.

Nä. Du kanske inte är en dålig förälder men om du ska beblanda dig med genusrelaterad uppfostran så tycker jag att du ska lära dig och förstå varför det är idioti istället för att bara köpa det rakt av.

Jag skriver bara det här för att jag älskar dig.
    Nej jag vill inte beblanda mig med sådan uppfostran om det innebär att jag blir kallad dålig förälder och mindre värd. Men tack för att man får klara upplysningar iallafall..

• LängtansBlåaBlomma
    Anonym (Förvirrad) skrev 2014-11-10 20:32:33 följande:

Okej, tack då vet jag hur landet ligger. Trodde bara att det var nån sorts ny bestämmelse.. kommer fortsätta säga han och hon.

Du bor inte i Nordkorea, du är fri att använda vilket ord du vill! =)
    kampenmotpco.blogg.se/ - äntligen gravid! BF 1/1 2015
  • Dixie

Okej, tack då vet jag hur landet ligger. Trodde bara att det var nån sorts ny bestämmelse.. kommer fortsätta säga han och hon.

Vad jag vet utgår det väl inte bestämmelser om vilka ord som måste användas?!

Hen är ju ett bra ord, om det används korrekt = när man inte vet om det är han el hon!
  • Dixie
    Anonym (...) skrev 2014-11-10 19:09:48 följande:

Vägrar använda ordet hen. Hittepåord. Man är en han eller en hon. Sen får man gärna göra och gilla saker som är vanligare hos andra könet men att klassificera sig som något 'mittemellan" är löjligt. Enda gången jag kan tycka det är ok att säga hen är när man vill berätta om någon men är hemlig med vilket kön personen har av någon anledning. Lättare att då skriva hen än "han/hon' men jag använder ändå hellre det sistnämnda.

Men du har ju helt missuppfattat hen, det är ett ord som används när du inte vet könet - inte för att göra folk könslösa!
  • Fiona M
    Anonym (Förvirrad) skrev 2014-11-10 20:34:12 följande:
    Äh.. var någon artikel jag läste för ett par år sen där det stod att han och hon eventuellt skulle bytas ut helt mot hen.. men jag kanske missuppfatta något..
    vilka skulle bestämma det menar du och vilka andra ord har bytts ut?

• Anonym (Hmm22)

Jag anv endast det ordet om jag inte vet könet. Dvs när en bebis ligger i magen.

Tyvärr men jag bojkottar ordet hen, det är skillnad på pojkar/flickor. Män/kvinnor..

Men att behandla alla lika oav kön tycker jag att man ska göra. Att låta barnet leka med det dom vill och inte bli proppsade med leksaker som föräldrar och andra vill att dom ska leka med , bara för att göra det ännu mera köns neutralt. Syftar då på ex att en kille ska helt plötsligt leka med "tjejsaker" som han inte är intresserad över. Då ska man inte tvinga honom till det och vice verca.

• Madmoiselle

Vilken konstig förskola går din son på? Allvarligt talat så vill jag veta det, det kan inte vara en vanlig förskola utan du måste ha valt till en specialinriktning.

• Anonym (...)

jag uppfattade det som att lärarna Här inte ville säga han eller hon utan hen för att inte göra skillnad på könen.. då är de löjligt...

Dixie skrev 2014-11-10 21:42:36 följande:

Men du har ju helt missuppfattat hen, det är ett ord som används när du inte vet könet - inte för att göra folk könslösa!

Svar på tråden Min son vill inte kallas "hen"..