• Anonym (Förvirrad)

Min son vill inte kallas "hen"..

Undrar hur jag ska göra, då det tydligen blivit allmänt att man ska säga könsneutrala "hen" istället för han/hon. Grabben säger att det är ingen i förskolan förutom personalen som säger hen om varandra. Själv trodde jag det blivit mer eller mindre norm att man ska göra det, men det verkar inte som om det fallit i god jord hos övriga barns föräldrar, eftersom som sagt inget av de andra barnen, enligt min son, säger hen.

Hur ser ni på detta? Vad är rätt och fel? Är det fortfarande Ok att säga han och hon?

• Svar på tråden Min son vill inte kallas "hen"..
  • Anonym (Maja)

Jag tror inte på detta. Faktiskt så är det inte trovärdigt att det finns så korkade människor som har missat hur hen används, dvs som en ersättning för han/hon när man inte vet könet på någon. Tex en ofödd eller en person man inte ännu vet vem det är som en kommande nyanställd etc.

Att hen är en ersättning för "han eller hon" och används för att det går fortare att säga och skriva är EXTREMT enkelt för en normalbegåvad person att förstå.  Och att man skulle ha uppfattat det på något annat sätt tyder på att man är medvetet dum eller förståndshandikappad.

Har svårt att tro att detta har hänt på riktigt. Men har det ändå det så är det alternativen ovan som gäller och absolut ingenting att bry sig om.

• Uffesson

Han eller hon säger man. Och man säger definitivt inte hen om ett barn man vet är flicka eller pojke, om barnet inte önskar att kallas det.

• Fiona M
    Anonym (...) skrev 2014-11-10 21:57:22 följande:

jag uppfattade det som att lärarna Här inte ville säga han eller hon utan hen för att inte göra skillnad på könen.. då är de löjligt...

på vilka skolor görs det? /lärare
  • Anonym (...)
    Fiona M skrev 2014-11-10 23:00:47 följande:
    på vilka skolor görs det? /lärare
    Förhoppningsvis inte någonstans. Uppfattade det som att lärarna på ts:s sons skola gjorde det men det var missuppfattning. Verkar som att lärarna säger "hen" om varann, verkar jävligt märkligt med tanke på att "hen" ska användas åt någon som man inte vet könet på, inte säga de bara för att man inte vill "klassificera" någon.
  • Anonym (Könslös)
    Anonym (...) skrev 2014-11-10 19:09:48 följande:

Vägrar använda ordet hen. Hittepåord. Man är en han eller en hon. Sen får man gärna göra och gilla saker som är vanligare hos andra könet men att klassificera sig som något 'mittemellan" är löjligt. Enda gången jag kan tycka det är ok att säga hen är när man vill berätta om någon men är hemlig med vilket kön personen har av någon anledning. Lättare att då skriva hen än "han/hon' men jag använder ändå hellre det sistnämnda.

Javisst. Och ordet förälder är också helt värdelöst. Det heter faktiskt mamma och pappa. Syskon är ett annat löjligt ord. Bror och syster är det som gäller. 
    Varför ska vi använda en massa andra fånigheter för. Det är viktigt att använda könsbenämning när man pratar.
    Blir ju hur konstigt som helst annars. Usch för ordet BARN. Går ju inte alls förstå vilken sort det är då.
    Hörs ju lång väg att vi försöker ta bort kön helt och hållet nuförtiden.
  • Daniel12

Du är inte ensam om att vara förvirrad TS. Jag har trott precis som du att vi skulle gå från att säga han/hon till hen. Åtminstone är det det som först framgick när "hen" först kom på tapeten för några år sedan (man ville ju utjämna skillnaden mellan könen).Jag skulle aldrig accepterat det ens om man tvingat mig, kan jag säga. Konstigt att feminister i tråden nekar till det och menar att det bara skulle vara ett ord som ska användas när man inte vet könet, eller som en förenkling för att slippa säga han/hon. Det verkar som om feminister ändrar sig lite efter hur vindarna blåser. Nu när folk börjar tröttna på feminismen och alla genus- tramserier pga upprörda föräldrar som tycker det är kränkande mot deras barn så nekar de för att inte framstå som totalidioter. Typiskt feminismen att å ena sidan gå ut med en idioti, för att senare ta tillbaks att man sagt och stått för den..

• Anonym (Könslös)

Vårdnadshavare är ett annat sånt där hemskt ord som är könsneutralt. Hur ska man då veta vilken sort man ska prata med?!
    Är det en ensam man, eller en ensam kvinna. Kanske en av varje eller två av samma kön.
    Fy sjutton vad obehagligt det är när man inte VET vilket kön man pratar med. Eller ja, vilket kön den man samtalar med har menar jag förstås.
    Den här ivern att byta ut allt till könsneutrala hittepå ord kommer leda samhället i fördärvet

• SchaefferBoy
    Anonym (Ett tips) skrev 2014-11-10 20:01:15 följande:
    Be någon normalbegåvad i din bekantskapskrets att förklara det här med hen för dig, så blir det nog bra.
    Ingen normalbegåvad eller bättre, befattar sig med ordet hen.
Svar på tråden Min son vill inte kallas "hen"..