• Anonym (Förvirrad)

Min son vill inte kallas "hen"..

Undrar hur jag ska göra, då det tydligen blivit allmänt att man ska säga könsneutrala "hen" istället för han/hon. Grabben säger att det är ingen i förskolan förutom personalen som säger hen om varandra. Själv trodde jag det blivit mer eller mindre norm att man ska göra det, men det verkar inte som om det fallit i god jord hos övriga barns föräldrar, eftersom som sagt inget av de andra barnen, enligt min son, säger hen.

Hur ser ni på detta? Vad är rätt och fel? Är det fortfarande Ok att säga han och hon?

• Svar på tråden Min son vill inte kallas "hen"..
  • Anonym (mor)
    Anonym (PI) skrev 2014-11-11 16:05:59 följande:

Det är en skymf att kalla någon för hen.

??? Hur menar du då? Man kallar ju inte folk för "hen" upp i ansiktet på dem utan de man ev benämner "hen" är helt okända personer där man inte känner till könet. Man kan ju säga "När den nya kommer så kan "han eller hon" använda detta skåp" eller så kan man säga "när den nya kommer så kan "hen" använda detta skåp". Det är så ordet ska användas och inte som ett tilltal -"Hallå hen, hur är läget"?
  • Anonym (D)

Det där jävla "hen" borde förbjudas, vad är det för skit, en pojke är han och en flicka är hon!

Jag är ute och går med hunden, möter en annan hundägare; är det en hane eller tik frågar "HEN", det är en "HAIK" svarar jag! En vadå? En "HAIK", hör du illa? 

Jag ni hör ju själva hur jävla dumt det låter...

• Anonym (mor)
    Anonym (D) skrev 2014-11-11 16:32:59 följande:

Det där jävla "hen" borde förbjudas, vad är det för skit, en pojke är han och en flicka är hon!

Jag är ute och går med hunden, möter en annan hundägare; är det en hane eller tik frågar "HEN", det är en "HAIK" svarar jag! En vadå? En "HAIK", hör du illa? 

Ja det låter jä...ligt dumt! Alla som har hund vet väl om det är en tik eller en hanhund? Har du stött på hundägare som svarat att det de har i kopplet är en "haik"? Absurt.
  • Anonym (farmor)

Sund son du har ts. Är han en pojke så kallas han han och ingen hon borde bli kränkt över det ...... Könsneutralitet handlar om annat i min bok!

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Anonym (D) skrev 2014-11-11 16:32:59 följande:

Det låter ju dumt för att du (med flera) inte förstått hur hen är tänkt att användas. Jag har då aldrig stött på någon som kallar en person vars kön är känt för "hen" och ärligt talat verkar det vara ganska ovanligt att folk träffat på det också.

En liten skola om hur man kan (notera: inte måste) använda hen i vardagliga situationer:

"Vi vet inte vilket kön barnet har men hen kommer i januari eller början av februari"
    "Jag har inte träffat läkaren och jag uppfattade inte namnet när jag ringde, jag hoppas att hen kan hjälpa mig med mitt ryggont."

Det är också fullt tillåtet att skriva eller säga på följande sätt:

"Vi vet inte vilket kön barnet har men han/hon (eller hon/han) kommer i januari eller början av februari"
    "Jag har inte träffat läkaren och jag uppfattade inte namnet när jag ringde, jag hoppas att (den här) läkaren kan hjälpa mig med mitt ryggont."

Man kan också skriva så här:

"Vi vet inte vilket kön barnet har men bebisen kommer i januari eller början av februari"
    "Jag har inte träffat läkaren och jag uppfattade inte namnet när jag ringde, jag hoppas att min rygg känns bättre efter besöket"

Det finns säkert tio sätt till att skriva om man nu inte väljer någon av de jag tagit upp ovan.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Anonym (mor)
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2014-11-11 17:39:22 följande:
    Det låter ju dumt för att du (med flera) inte förstått hur hen är tänkt att användas. Jag har då aldrig stött på någon som kallar en person vars kön är känt för "hen" och ärligt talat verkar det vara ganska ovanligt att folk träffat på det också.

En liten skola om hur man kan (notera: inte måste) använda hen i vardagliga situationer:

"Vi vet inte vilket kön barnet har men hen kommer i januari eller början av februari"
    "Jag har inte träffat läkaren och jag uppfattade inte namnet när jag ringde, jag hoppas att hen kan hjälpa mig med mitt ryggont."

Det är också fullt tillåtet att skriva eller säga på följande sätt:

"Vi vet inte vilket kön barnet har men han/hon (eller hon/han) kommer i januari eller början av februari"
    "Jag har inte träffat läkaren och jag uppfattade inte namnet när jag ringde, jag hoppas att (den här) läkaren kan hjälpa mig med mitt ryggont."

Man kan också skriva så här:

"Vi vet inte vilket kön barnet har men bebisen kommer i januari eller början av februari"
    "Jag har inte träffat läkaren och jag uppfattade inte namnet när jag ringde, jag hoppas att min rygg känns bättre efter besöket"

Det finns säkert tio sätt till att skriva om man nu inte väljer någon av de jag tagit upp ovan.
  • Anonym (Förvirrad)
    Lord Hans skrev 2014-11-11 15:30:56 följande:

All seriös feministisk forskning har för länge sen konstaterat att könet endast är en social konstruktion som upprätthålls av patriarkala osynliga strukturer. Glastaket är ett ypperligt exempel på en osynlig struktur. När kvinnor nått nästan hela vägen upp på karriärstegen så stöter de sina huvuden i det osynliga glastaket. Detta tak kan endast männen krossa med sin enorma slägga vilket ju är ett bevis på det omåttliga förtryck som kvinnor utsätts för.

Som sagt är alla könsroller uppdiktade av patriarkatet, inga genetiska skillnader förekommer. Vi feminister skrattar åt de fåniga darwinisterna och deras urlöjliga evolutionsteori. Ingen evolution förekommer i själva verket, utan de förändringar som sker har alla godkänts och klubbats igenom av patriarkatet genom slagkraftiga heteronoma nätverk som utesluter den verkligheten, det könlösa samhället. Könet borde i framtiden kanske benämnas henet?

Okej, nu säger du något helt annat än andra i tråden som menar att jag är en dålig mor om jag använder "hen" och att det verkar intelligensbefriat. Åsikterna verkar gå isär mycket, då är det inte lätt att veta hur man ska agera!

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Anonym (Förvirrad) skrev 2014-11-11 18:21:54 följande:
    Okej, nu säger du något helt annat än andra i tråden som menar att jag är en dålig mor om jag använder "hen" och att det verkar intelligensbefriat. Åsikterna verkar gå isär mycket, då är det inte lätt att veta hur man ska agera!
    Vad sägs om att agera på det sätt du brukar göra när nya ord kommer som du behöver ta ställning till?

Om du inte lever utomordentligt isolerat lär du ju ha stött på minst tio nya ord de senaste tio åren (lågt räknat), alla de har du tagit ställning till om du ska använda eller inte, vad är skillnaden här?
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • ad hoc
    Ascendere skrev 2014-11-11 15:45:27 följande:
    Språknämnden rekommenderar dock "hen" som objektsform, även om det du säger stämmer. Konstigt kan jag tycka.
    Tack för upplysningen! :) 

Då skulle man ju faktiskt kunna säga att jag gör fel som använder "henom". Men jag tror att jag hellre väljer att se det som att språknämnden har fel Solig
  • Anonym (mor)

Har TS svarat på hur det kan låta när pedagogerna på förskolan kallar barnen och sig själva för "hen"? Om inte så HALLÅ TS!!!!

Svar på tråden Min son vill inte kallas "hen"..