• ad hoc

Min son vill inte kallas "hen"..

Jag använder hen i situationer där jag inte vet om det är en kille eller tjej, alternativt om det skulle vara en person som anser sig vara könsneutral (men har dock aldrig träffat någon hittills). Ex. hen kör som en jävla idiot!

Stör mig dock otroligt mycket på att ingen verkar ha förstått att det även finns en objektform av ordet - henom. Hen är ju blandningen av hon/han, henom är blandningen av henne/honom. 

Men man kanske inte kan förvänta sig för mycket med tanke på att folk säger fel på han/honom och hon/henne... Suck!

• ad hoc
    Anonym (mor) skrev 2014-11-11 14:12:42 följande:
    Fast jag tänker att man kan använda "hen" även om det korrekta vore "henom"? T ex om jag säger om okänd blivande arbetskamrat med ej känt namn och kön -"Detta skåp kan hen ha när hen kommer och så kan jag visa hen runt på avdelningarna"! Det fungerar ju även om det sista "hen" skulle kunnat vara "henom"?
    Självklart kan man använda "hen" när det ska vara "henom". Precis som att man kan använda "han" när det ska vara "honom". Det är ju inte straffbart. Det jag stör mig på är när folk inte pratar grammatiskt korrekt. Och rent grammatiskt skulle det sista "hen" varit ett "henom". 
  • ad hoc
    Ascendere skrev 2014-11-11 15:45:27 följande:
    Språknämnden rekommenderar dock "hen" som objektsform, även om det du säger stämmer. Konstigt kan jag tycka.
    Tack för upplysningen! :) 

Då skulle man ju faktiskt kunna säga att jag gör fel som använder "henom". Men jag tror att jag hellre väljer att se det som att språknämnden har fel Solig
Svar på tråden Min son vill inte kallas "hen"..