Inlägg från: Velouria |Visa alla inlägg
  • Velouria

Min son vill inte kallas "hen"..

Anonym (Förvirrad) skrev 2014-11-10 19:01:01 följande:

Undrar hur jag ska göra, då det tydligen blivit allmänt att man ska säga könsneutrala "hen" istället för han/hon. Grabben säger att det är ingen i förskolan förutom personalen som säger hen om varandra. Själv trodde jag det blivit mer eller mindre norm att man ska göra det, men det verkar inte som om det fallit i god jord hos övriga barns föräldrar, eftersom som sagt inget av de andra barnen, enligt min son, säger hen.

Hur ser ni på detta? Vad är rätt och fel? Är det fortfarande Ok att säga han och hon?

Din son är högst normal. Han vet att han är kille och att han bör benämnas "han" och "honom".

Sen att personalen använder ordet hen sinsemellan är kanske för att de inte vill outa någon när de talar om en speciell händelse. Eller?
    JImmie Åkesson, du är Sveriges största integrationsproblem
  • Velouria
    ad hoc skrev 2014-11-11 13:45:03 följande:

Jag använder hen i situationer där jag inte vet om det är en kille eller tjej, alternativt om det skulle vara en person som anser sig vara könsneutral (men har dock aldrig träffat någon hittills). Ex. hen kör som en jävla idiot!

Stör mig dock otroligt mycket på att ingen verkar ha förstått att det även finns en objektform av ordet - henom. Hen är ju blandningen av hon/han, henom är blandningen av henne/honom. 

Men man kanske inte kan förvänta sig för mycket med tanke på att folk säger fel på han/honom och hon/henne... Suck!

Jag använder aldrig "han/henne" och "honom/henne" på fel sätt. T.ex. säger jag aldrig "jag älskar han", utan "jag älskar honom. Att jag aldrig säger "henom" innebär alltså inte per automatik att jag inte vet hur jag ska använda "han/hon" och "honom/henne".
  • Velouria
    Lord Hans skrev 2014-11-11 15:30:56 följande:

All seriös feministisk forskning har för länge sen konstaterat att könet endast är en social konstruktion som upprätthålls av patriarkala osynliga strukturer. Glastaket är ett ypperligt exempel på en osynlig struktur. När kvinnor nått nästan hela vägen upp på karriärstegen så stöter de sina huvuden i det osynliga glastaket. Detta tak kan endast männen krossa med sin enorma slägga vilket ju är ett bevis på det omåttliga förtryck som kvinnor utsätts för.

Som sagt är alla könsroller uppdiktade av patriarkatet, inga genetiska skillnader förekommer. Vi feminister skrattar åt de fåniga darwinisterna och deras urlöjliga evolutionsteori. Ingen evolution förekommer i själva verket, utan de förändringar som sker har alla godkänts och klubbats igenom av patriarkatet genom slagkraftiga heteronoma nätverk som utesluter den verkligheten, det könlösa samhället. Könet borde i framtiden kanske benämnas henet?

Det där tjatades vi sönder av när vi pluggade sociologi. En sak som det dock aldrig diskuterades var även hur "seriös" feminism diktade för kvinnor hur kvinnor ska vara. Alltså att kvinnans existens är i fokus och i kontroll både i ett patriarkalt samhälle och hos aktiva feminister. En kvinna är alltså aldrig fri egentligen, varken hos män eller hos kvinnor.
Svar på tråden Min son vill inte kallas "hen"..