Min son vill inte kallas "hen"..
Säger de "hen" om en specifik person?
Det får nog sägas vara betydligt mer ovanligt än att säga "hoppas den nya praktikanten är bra, hen kommer på måndag", alltså där könet på personen är okänt eller irrelevant.
Säger de "hen" om en specifik person?
Det får nog sägas vara betydligt mer ovanligt än att säga "hoppas den nya praktikanten är bra, hen kommer på måndag", alltså där könet på personen är okänt eller irrelevant.
Det är -och ska förbli- ok att säga han och hon. Denna jävla jämställdhetsdebatt har gått för långt.
Det där jävla "hen" borde förbjudas, vad är det för skit, en pojke är han och en flicka är hon!
Jag är ute och går med hunden, möter en annan hundägare; är det en hane eller tik frågar "HEN", det är en "HAIK" svarar jag! En vadå? En "HAIK", hör du illa?
Jag ni hör ju själva hur jävla dumt det låter...
Jag använder inte heller ordet hen, tycker det låter så fult/nedvärderande/krystat/fel.... Ja, så skjut mig då ni henanhängare, för jag är inte PK.
Vet inte jag vad det är för kön på personen som ska få skåpet enligt ovanstående övning så säger jag, hör och häpna, DEN.
Tidigare, innan ordet hen/hönan var uppfunnet (ja, jag hatar det fula ordet) användes det ordet alldeles utmärkt.
DEN nominerade är......
DEN som kommer först får
DEN som körde på mig....
Funkar sååå bra, har gjort i alla tider innan hen, och låter, i mina öron, så mycket bättre.
Nope, säger faktiskt ungar/unge
"problemet" är väl att det är så många som inte tycker att ordet behövs då vi tidigare har klarat oss bra utan lr använt den lr han/hon honom/henne och precis som jag tycker att ordet låter nedvärderande och styggt.
Hen är i min värld ff ett hittepåord, den har alltid funkat bra både till materiella och omateriella ting. Urklippet ovan som någon lade dit är en bra beskrivning på hur "tramsigt" detta har blivit.
I övrigt har jag inget mer att tillägga, du tycker inte som jag, och jag tycker inte som du. Jag står för hur jag känner för ordet, precis som du.
Mina barn går på mellan- och högstadiet. De OCH 90 % av klasskompisarna tycker att "hen" är till för idioter. Det är för tusan viktigt att veta om man är en pojke eller flicka. Jag håller med. Ett skitord som inte behövs. Vi normalbegåvade KAN andra pronomen och behöver inte detta ord. Vi kan formulera en lååååång text utan att behöva använda detta ord en enda gång. En hund man inte vet könet på är en "den". En person man inte vet könet på är en "person" och ingen jävla heeeeeeeeeeen. Tänk att läsa en hel bok där hen används konstant, fy! När det används både om man, hon, han, det och den - DÅ fattar man faktiskt inte vad eller vem det handlar om.
Hahaha... Ja, jag ser det i alla fall bara som att ni har formuleringssvårigheter. Jag diskuterar inte detta mer. Tyvärr så ser jag ner på er och liksom ungdomarna tycker jag att ni är töntar. Sorry.