Inlägg från: Ascendere |Visa alla inlägg
  • Ascendere

Min son vill inte kallas "hen"..

Anonym (Inte hen!!!) skrev 2014-11-11 07:43:29 följande:

Jag skulle se det som en kränkning om någon kallade mig "hen". Jag är för i helvete en man. Jag ska kallad "han". Jag har en kuk-inget jävla mellanting av en kuk och en fitta. En gång blev jag kallad "hen". Jag svarade med två korta och goda ord: "håll käften".

"Hen" används bara när man inte vet kön på personen ELLER då man talar om en icke-specificerad person, aldrig när man talar om en viss person som man vet kön på.

"Hen" är inte ett tilltalsord eftersom det är tredje person, att säga "hen" direkt till någon är lika styltigt som att säga "han" när man talar direkt till en person, så pratade man i början på 1900-talet före du-reformen men knappast idag.

"Hen" har alltså ingenting med kuk eller fitta att göra. Pratar man om någon man vet har kuk säger man" han", pratar man om en person som man vet har en fitta säger man "hon". Allt annat är att använda ordet på fel sätt. 
  • Ascendere

Blir lite trött nu på alla dessa missuppdatningar...

Man säger helt enkelt inte "hen" TILL någon, lika lite som man säger "han" eller "hon" direkt till någon!
    "Du" funkar utmärkt i de lägena.

Pratar man om en SPECIFIK person eller en person ur en grupp där bara ena könet finns representerat säger man "han" eller "hon", vilket som nu passar på personen i fråga.

Pratar man om en OSPECIFICIERAD person som ingår i en grupp där båda könen finns representerade kan man säga "hen", men aldrig om en specifik person. 

Dvs "hen" är könsneutralt på samma sätt som "någon" eller "ingen" är könsneutrala eftersom man inte pratar om en speciell person. 

Exempel från en arbetsplats med både män och kvinnor:

Korrekt använding av "hen": 
    "Om någon är kvar sent på jobbet måste hen se till att sätta på larmet när hen går hem"

Korrekt användning av "han":
    "Eftersom Allan ska jobba över idag måste han se till att sätta på larmet när han går hem."

FELAKTIG användning av "hen":
    "Eftersom Allan ska jobba över idag måste hen se till att sätta på larmet när hen går hem."

Att använda "hen" som i det sista exemplet är lika fel som att säga "den" istället för "det", "någon" istället för "något" eller "ingen istället för "inget".

• Ascendere
    Anonym (HEN) skrev 2014-11-11 11:30:47 följande:
    men om någon vill bli kallad hen - för att hen känner sig som en hen?
    Kan du inte respektera deras vilja då? 
    Jag kan kalla någon för "albatross" också om någon känner sig som en albatross, men jag tycker inte det hör till den här diskussionen.
  • Ascendere
    Anonym (HEN) skrev 2014-11-11 11:45:26 följande:
    ge gärna några exempel på var ordet hen används felaktigt - för det har jag aldrig upplevt! 

det är bara på FL som folk verkar medvetet vilja missuppfatta detta ord - i "samhället" har jag aldrig hört att detta ord skulle skapa så många konflikter som du påstår - men som sagt, ge gärna några exempel var detta händer! 
    Skulle jag också vilja se faktiskt
  • Ascendere
    NattaLind skrev 2014-11-11 12:01:28 följande:
    Var? Lyssna på diskussionerna ute på stan. Där har du dina exempel :)

Det är inte bara på FL, det är överallt. Jag har själv aldrig gett mig in i diskussionen (förrän nu) då jag själv inte tycker om ordet och har således inte mycket att säga. Men bland vänner, kolleger, forum på internet, tv, you name it.
    Oj. OK.
    När jag tänker efter har jag nog aldrig hört någon säga "hen" IRL, inte heller hört någon prata om själva ordet. 
  • Ascendere
    ad hoc skrev 2014-11-11 14:34:49 följande:

Självklart kan man använda "hen" när det ska vara "henom". Precis som att man kan använda "han" när det ska vara "honom". Det är ju inte straffbart. Det jag stör mig på är när folk inte pratar grammatiskt korrekt. Och rent grammatiskt skulle det sista "hen" varit ett "henom". 

Språknämnden rekommenderar dock "hen" som objektsform, även om det du säger stämmer. Konstigt kan jag tycka.
  • Ascendere
    ad hoc skrev 2014-11-11 18:32:03 följande:

Tack för upplysningen! :) 

Då skulle man ju faktiskt kunna säga att jag gör fel som använder "henom". Men jag tror att jag hellre väljer att se det som att språknämnden har fel 

Inte alls, de säger att båda är rätt, men rekommenderar henom.

Jag håller dock på dig, vi måste slå vakt om våra objektsformer, vi vill ju inte sluta som danskarna! :)
  • Ascendere
    Anonym (Maja) skrev 2014-11-12 10:50:09 följande:

Okej en gång till. Ja, visst hen är ett laddat ord för idioter. Inte för oss andra.

That pretty much sums it up

Som jänkarna säger:

"Don't argue with idiots, they'll only drag you down to their level and then beat you with experience"
Svar på tråden Min son vill inte kallas "hen"..