Inlägg från: Palestrina |Visa alla inlägg
  • Palestrina

Min son vill inte kallas "hen"..

Anonym (Förvirrad) skrev 2014-11-10 19:01:01 följande:

Undrar hur jag ska göra, då det tydligen blivit allmänt att man ska säga könsneutrala "hen" istället för han/hon. Grabben säger att det är ingen i förskolan förutom personalen som säger hen om varandra. Själv trodde jag det blivit mer eller mindre norm att man ska göra det, men det verkar inte som om det fallit i god jord hos övriga barns föräldrar, eftersom som sagt inget av de andra barnen, enligt min son, säger hen.

Hur ser ni på detta? Vad är rätt och fel? Är det fortfarande Ok att säga han och hon?

Nej, det är inte allmänt att man ska säga könsneutrala "hen" istället för han/hon. Inte någonstans, inte ens enligt hen-förespråkarna (jag är en av dem för övrigt). Så du får självklart fortsätta att säga han och hon så ofta du vill.
  • Palestrina
    Anonym (Förvirrad) skrev 2014-11-10 20:32:33 följande:
    Okej, tack då vet jag hur landet ligger. Trodde bara att det var nån sorts ny bestämmelse.. kommer fortsätta säga han och hon.
    Bra, då slipper du undra och oroa dig i framtiden. Gör precis som du vill bara.
  • Palestrina
    Anonym (gubbkärring) skrev 2014-11-11 13:20:55 följande:

Hen är den korrekta termen då könet inte existerar utan är en social konstruktion.

Att hävda att någonting är en social konstruktion är inte detsamma som att hävda att någonting inte existerar.

(Bortsett från alla andra felaktigheter i ditt inlägg ville jag bara påpeka detta)
Svar på tråden Min son vill inte kallas "hen"..