Inlägg från: CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE |Visa alla inlägg
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Min son vill inte kallas "hen"..

Säger de "hen" om en specifik person?

Det får nog sägas vara betydligt mer ovanligt än att säga "hoppas den nya praktikanten är bra, hen kommer på måndag", alltså där könet på personen är okänt eller irrelevant.

An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Anonym (Förvirrad) skrev 2014-11-10 19:23:22 följande:
    Jag tycker det har varit oklart om det är meningen att alla ska börja säga hen eller bara de som vill och/eller känner för det. Jag har åtminstone inte hört något om förbud att säga han eller hon. Så jag antar att det är Ok även fortsättningsvis?
    Det är klart att det är tillåtet att säga han eller hon. Det är ett ord som finns till förfogande att använda om det passar situation, det språkbruk man vill ha eller andra saker.

Ett ord till alltså, inte något annat.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Anonym (...) skrev 2014-11-10 19:51:49 följande:

Det är -och ska förbli- ok att säga han och hon. Denna jävla jämställdhetsdebatt har gått för långt.

Är det någon som har påstått att det inte är ok?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Anonym (D) skrev 2014-11-11 16:32:59 följande:

Det där jävla "hen" borde förbjudas, vad är det för skit, en pojke är han och en flicka är hon!

Jag är ute och går med hunden, möter en annan hundägare; är det en hane eller tik frågar "HEN", det är en "HAIK" svarar jag! En vadå? En "HAIK", hör du illa? 

Jag ni hör ju själva hur jävla dumt det låter...

Det låter ju dumt för att du (med flera) inte förstått hur hen är tänkt att användas. Jag har då aldrig stött på någon som kallar en person vars kön är känt för "hen" och ärligt talat verkar det vara ganska ovanligt att folk träffat på det också.

En liten skola om hur man kan (notera: inte måste) använda hen i vardagliga situationer:

"Vi vet inte vilket kön barnet har men hen kommer i januari eller början av februari"
    "Jag har inte träffat läkaren och jag uppfattade inte namnet när jag ringde, jag hoppas att hen kan hjälpa mig med mitt ryggont."

Det är också fullt tillåtet att skriva eller säga på följande sätt:

"Vi vet inte vilket kön barnet har men han/hon (eller hon/han) kommer i januari eller början av februari"
    "Jag har inte träffat läkaren och jag uppfattade inte namnet när jag ringde, jag hoppas att (den här) läkaren kan hjälpa mig med mitt ryggont."

Man kan också skriva så här:

"Vi vet inte vilket kön barnet har men bebisen kommer i januari eller början av februari"
    "Jag har inte träffat läkaren och jag uppfattade inte namnet när jag ringde, jag hoppas att min rygg känns bättre efter besöket"

Det finns säkert tio sätt till att skriva om man nu inte väljer någon av de jag tagit upp ovan.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Anonym (Förvirrad) skrev 2014-11-11 18:21:54 följande:
    Okej, nu säger du något helt annat än andra i tråden som menar att jag är en dålig mor om jag använder "hen" och att det verkar intelligensbefriat. Åsikterna verkar gå isär mycket, då är det inte lätt att veta hur man ska agera!
    Vad sägs om att agera på det sätt du brukar göra när nya ord kommer som du behöver ta ställning till?

Om du inte lever utomordentligt isolerat lär du ju ha stött på minst tio nya ord de senaste tio åren (lågt räknat), alla de har du tagit ställning till om du ska använda eller inte, vad är skillnaden här?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    leonie skrev 2014-11-11 19:03:43 följande:

Jag använder inte heller ordet hen, tycker det låter så fult/nedvärderande/krystat/fel.... Ja, så skjut mig då ni henanhängare, för jag är inte PK.

Vet inte jag vad det är för kön på personen som ska få skåpet enligt ovanstående övning så säger jag, hör och häpna, DEN.

Tidigare, innan ordet hen/hönan var uppfunnet (ja, jag hatar det fula ordet) användes det ordet alldeles utmärkt.

DEN nominerade är......

DEN som kommer först får

DEN som körde på mig....

Funkar sååå bra, har gjort i alla tider innan hen, och låter, i mina öron, så mycket bättre.

Du är fri att använda "den" om du så önskar. Man kan förstås argumentera att människor varken är den eller det men det kan vi bortse från nu. Men vad har hönan med det här att göra?

Jag förutsätter att du säger barn, betyder inte det ladugård? Obestämd
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    leonie skrev 2014-11-11 19:08:23 följande:

Nope, säger faktiskt ungar/unge

Ok, så du använder aldrig ordet "barn" om homo sapiens av liten modell?

Bra, då är du konsekvent. Använder du ordet bra förresten?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    leonie skrev 2014-11-11 19:24:38 följande:
    Kanske har hänt, men över lag unge/ungar.

Bra lr som ordet bh på engelska, för jag antar att det är dit du vill komma, använder jag. För mig är det skillnad, det är inget "hittepåord" som vad hen är i den bemärkelsen. Ja, jag vet, språk utvecklas, och vi använder låneord från andra språk. Men, jag tycker det är skillnad på att använda ord som bra, barn (engelska), garderob, balkong, hotel (franska) som benämner något vi tidigare saknade ett ord för till skillnad från hen, som ordet den tidigare användes till.

Om tio år kanske ordet är en självklarhet för majoriteten, kanske inte.... Många säger ju idag tvåtusenfjorton om vårat årtal fast det "bestämdes" att man skulle säga tjugohundrafjorton, vilket jag oftast bara hör på tv/radio/offentliga högdjur säga. Bland "vanligt folk" verkar det förstnämnda vara lättare att säga av nån anledning, även om inte ALLA "vanliga folk" verkar säga det.
    Min kritik rör inte att du inte vill använda hen utan att du använder ett annat språk som måttstock i ett fall men inte i ett annat.

Du kritiserar ju knappast någon som säger "jag har barn" för att barn betyder ladugård på engelska eller hur? Samtidigt är det uppenbarligen viktigt att påpeka att hen betyder höna, varför är det så?

Vad är problemet med att hen finns och används?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    leonie skrev 2014-11-11 20:18:58 följande:
    Jag kritiserar inte någon som använder ordet barn om sina ungar när vi samtalar med varandra, men jag skulle absolut kritisera någon som använde ordet hen om mig lr om mina ungar, för att ordet hen är för mig just ett "hittepåord" för att vi ska vara så pk nu för tiden.

Han och hon och den har använts i århundraden tidigare, och fungerat utmärkt, men inte nu helt plötsligt 2010 och framåt, utan nu ska man kalla nån man inte vet för hen istället för den.

Varför? Det finns nu redan ett ord som fyllt den funktionen väldigt bra tidigare, nämligen den.

Jag skulle också gå i taket om de på förskolan kallar ex.vis Frida lr Johan för hen, lr den också i det här fallet, då vi vet att det är en hon och en han i det här fallet.

Är det däremot en person som inte vet vilket sexuellt kön den personen tillhör/vill tillhöra, eftersom det var lite därför ordet kom fram, som det har låtit, har inte följt hendebatten så noga, så kallar jag vederbörande vid namn, inte för en hen, då jag känner att det låter mer nedvärderande med hen än med personens namn.
    Är du säker på att du har förstått hur det är tänkt att ordet hen ska användas/används?

Givetvis kallar man inte Frida eller Johan för "hen", man benämner dem vid namn eller säger hon eller han. Man säger förstås inte "hen där, kom hit" precis som man inte säger "han där, kom hit". Det finns möjligen någon liten minoritet som använder det om personer på det sättet men det verkar mest vara en legend.

Det är, som du säger, ett alternativ (inte ersättning) till "den". Vad är det som är så problematiskt med det?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    leonie skrev 2014-11-11 20:29:44 följande:

"problemet" är väl att det är så många som inte tycker att ordet behövs då vi tidigare har klarat oss bra utan lr använt den lr han/hon honom/henne och precis som jag tycker att ordet låter nedvärderande och styggt.

Och andra tycker att det är "nedvärderande och styggt" att kalla personer för ett ord som vanligen används för immateriella ting. Eller som av andra anledningar vill ha ett annat ord.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    leonie skrev 2014-11-11 20:40:48 följande:
    Och ändå har svenska mänskligheten överlevt ända tills nu utan att ha reflekterat över det lr tagit illa upp lr tyckt det behövts förräns nu på 2010-talet.....
    Mänskligheten överlevde innan antibiotikan kom också. Eller innan datorerna kom. Det är ingen bra måttstock om vad som är bra.

Kan du förstå att någon inte vill bli kallad "den" precis som du inte vill bli kallad "hen"?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    leonie skrev 2014-11-11 20:50:21 följande:

Hen är i min värld ff ett hittepåord, den har alltid funkat bra både till materiella och omateriella ting. Urklippet ovan som någon lade dit är en bra beskrivning på hur "tramsigt" detta har blivit.

I övrigt har jag inget mer att tillägga, du tycker inte som jag, och jag tycker inte som du. Jag står för hur jag känner för ordet, precis som du.

Nej, "den" har inte alls alltid fungerat. Det finns personer som inte vill bli kallade "den". Men frågan var om du kan förstå detta och i förlängningen om du skulle respektera det.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    leonie skrev 2014-11-11 21:23:22 följande:
    Man behöver inte kalla den personen för den lr för den delen hen, förhoppningsvis har personen i fråga ett namn att bli kallad för, och som jag hellre då använder. Då undviker vi både hen och den.

Vet jag inte namnet och inte får säga den så säger jag personen.
    Givetvis, om man känner till namnet så kan det med fördel användas. Både den och hen används när man inte känner till namnet eller könet. Där du använder "den" väljer andra att säga "hen", gör de fel på något sätt menar du?
    Anonym (Dr) skrev 2014-11-12 07:13:51 följande:
    Den används flitigt av dem flesta!

Fler vill nog inte bli kallade hen. Kan du förstå detta och i förlängningen respektera det.
    Det må så vara. Jag behöver inte respektera något alls eftersom jag inte använder hen, än. Givetvis skulle jag respektera att någon inte vill bli kallad "hen" men det är i stort en icke-fråga eftersom man inte "kallar" (som namn) andra för hen, man benämner de som det innan man vet.

Respekterar du att andra inte vill bli kallade "den"?

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Anonym (Babblan) skrev 2014-11-12 17:16:16 följande:

Mina barn går på mellan- och högstadiet. De OCH 90 % av klasskompisarna tycker att "hen" är till för idioter. Det är för tusan viktigt att veta om man är en pojke eller flicka. Jag håller med. Ett skitord som inte behövs. Vi normalbegåvade KAN andra pronomen och behöver inte detta ord. Vi kan formulera en lååååång text utan att behöva använda detta ord en enda gång. En hund man inte vet könet på är en "den". En person man inte vet könet på är en "person" och ingen jävla heeeeeeeeeeen. Tänk att läsa en hel bok där hen används konstant, fy! När det används både om man, hon, han, det och den - DÅ fattar man faktiskt inte vad eller vem det handlar om.

Ja, och ett pronomen till som man kan använda är förstås farligt? Eller hur tänker du där? Hen handlar inte om att ta bort utan om att lägga till, lägga till möjligheten att använda ett könsneutralt pronomen som inte åsyftar immateriella ting. Man kan välja att använda det eller inte, själv har jag valt att inte använda det för tillfället.

En annan fråga:
    Är mitt kön verkligen viktigt för dig? Är det överhuvudtaget relevant?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2014-11-12 17:19:45 följande:
    Ja, och ett pronomen till som man kan använda är förstås farligt? Eller hur tänker du där? Hen handlar inte om att ta bort utan om att lägga till, lägga till möjligheten att använda ett könsneutralt pronomen som inte åsyftar immateriella ting. Man kan välja att använda det eller inte, själv har jag valt att inte använda det för tillfället.

En annan fråga:
    Är mitt kön verkligen viktigt för dig? Är det överhuvudtaget relevant?
    Jag menar materiella ting förstås. Även om "den" och "det" givetvis kan användas för något immateriellt.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Kiania skrev 2014-11-12 17:35:06 följande:
    Nej, det finns faktiskt folk som missbrukar "hen". Det finns journalister som använder ordet i tid och otid och det enda man minns av artikeln är just "hen". Det gäller verkligen att fatta hur det ska användas för att inte väcka irritation. Att, som faktiskt en del människor gör, lära sina barn att de inte får säga hon eller han om sig och sina kompisar, utan i stället för "hen" är fruktansvärt mot barnen och gör dem förvirrade. Långt ifrån alla hen-brukare använder ordet RÄTT.
    Nu citerade du nog fel. Men ja, det kanske finns ett fåtal personer som använder ordet fel. Jag har dock aldrig stött på någon som säger att man inte får säga han eller hon när könet är känt, vare sig i verkligheten eller online (utom i vissa fall där folk är helt anonyma, då förutsätter jag att de trollar).

Kan du ge exempel på hur journalister missbrukar ordet?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Anonym (mor) skrev 2014-11-12 17:38:35 följande:
    En sak är dock helt säkert och det är att INGEN som benämns "hen" har ngn aning om att det sker och kommer aldrig att ha ngn anledning att förfasa sig. Benämner ngn t ex mig "hen" så beror de på att man inte vet vad jag heter eller om jag är man eller kvinna! Genast de träffat mig så vet de att jag är en hon och har ett kvinnonamn. Om de i det läget skulle fortfara att benämna mig "hen" så skulle jag springa därifrån för då är det galningar jag har att göra med.
    Precis så är det. Däremot verkar det finns drivor med hen-motståndare som stött på människor som säger "hen" till folk i stort sett hela tiden. Knepigt det där, undrar varför de stöter på det i så mycket större utsträckning än hen-förespråkare eller hen-neutrala. Drömmer
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Kiania skrev 2014-11-12 17:45:21 följande:

Hahaha... Ja, jag ser det i alla fall bara som att ni har formuleringssvårigheter. Jag diskuterar inte detta mer. Tyvärr så ser jag ner på er och liksom ungdomarna tycker jag att ni är töntar. Sorry.

Vilka ser du ner på? De som använder "hen"?

Som jag påtalat flera gånger så använder jag inte hen (annat än i diskussioner om det).

Vilka "formuleringssvårigheter" är det du pratar om egentligen?
Svar på tråden Min son vill inte kallas "hen"..