Inlägg från: NattaLind |Visa alla inlägg
  • NattaLind

Min son vill inte kallas "hen"..

För det första gillar jag inte ordet överhuvudet. Dock förstår jag syftet.

För det andra skulle jag ta jäkligt illa upp om någon kallade mig för hen. Jag är en kvinna, inget "hen"!

För det tredje skulle jag aldrig bruka ordet själv.

• NattaLind
    fluu skrev 2014-11-11 11:19:48 följande:
    Om du nu kan respektera att någon känner sig som något hen inte är född som, varför är det då så svårt att acceptera någon som inte har en bestämd könstillhörighet? För att det är lättare att förstå och greppa antingen eller?
    Många skyr begreppet pga att allt går för långt. Nu är det helt plötsligt fult att vara en man eller kvinna. Grundtanken är god men allt dras för långt. Och jag förstår vad Ida menar. Jag ser också människor som kvinna eller man, för det är ju vad vi är. Tjej eller kille. Även om det är en kille som vill vara en tjej. Helt okej, då tilltalar jag henne med just hon, henne. 

Men i dagens samhälle dras allt så jävla långt och nu är det alltså fult att vara man eller kvinna. Vi alla ÄR olika och varför är det så fult?

Som sagt, grundtanken med hen var säkert bra men idag står det för någonting annat.
  • NattaLind
    Anonym (HEN) skrev 2014-11-11 11:33:46 följande:
    Varför medvetet missuppfatta ETT ORD?! Nej, hen står inte för något - det är ett bra ord att använda om man inte vet könet - det har inget med att göra män och kvinnor exakt lika! Varför fortsätta med denna missuppfattning......

Hen är ett ord, som man frivilligt kan använda, liksom förälder, syskon, barn och andra "könlösa" ord - vill du inte använda detta ord är det helt ok!
    Ja säg det till samhället :) Det är ju där denna diskussion förs, och där ordet också används i det syftet att det skulle vara fult att vara man eller kvinna.

Därav anser JAG att ordet är väldigt onödigt. Jag säger i stället "den personen" i stället för hen, fungerar precis lika bra. Sedan får folk själva välja om dom ska säga hen. Där dock inget jag någonsin skulle säga. För mig är det överflödigt.
  • NattaLind
    Anonym (Maja) skrev 2014-11-11 11:49:16 följande:
    Fast du har ju helt fel. Hen står inte får något annat än en ersättning för "han eller hon".

Alla som har någon liten intelligens har koll på detta, och jobbigt korkade människor tror att det inte är ok att vara man eller kvinna. Kan ni inte bara sluta?
    Eller så kan man läsa om det jag skrev igen ;) Korkad är man när man själv har brist på ord och inte kan formulera annat än sådana meningar.

Oavsett vad hen stod för från början, så är hen idag är oerhört laddat ord med många olika betydelser. Detta är inte att jag har "helt fel", utan det är så det ÄR. Ingenting som jag har bestämt (tänkt om jag hade kunnat ha sådant inflytande! :) ).

Jag personligen gillar inte ordet. Men att hen är ett laddat ord därute, det har inte jag något att göra med.
  • NattaLind
    Anonym (HEN) skrev 2014-11-11 11:45:26 följande:
    ge gärna några exempel på var ordet hen används felaktigt - för det har jag aldrig upplevt! 

det är bara på FL som folk verkar medvetet vilja missuppfatta detta ord - i "samhället" har jag aldrig hört att detta ord skulle skapa så många konflikter som du påstår - men som sagt, ge gärna några exempel var detta händer! 
    Var? Lyssna på diskussionerna ute på stan. Där har du dina exempel :)

Det är inte bara på FL, det är överallt. Jag har själv aldrig gett mig in i diskussionen (förrän nu) då jag själv inte tycker om ordet och har således inte mycket att säga. Men bland vänner, kolleger, forum på internet, tv, you name it.
  • NattaLind
    fluu skrev 2014-11-11 12:37:04 följande:
    Puttar upp mina frågor till NattaLind....
    Missade att du skrivit! :)

Jag vet inte riktigt hur du drar slutsatsen till att jag anser att man ska vara en kvinna, om man är född till det. En man får gärna vara en kvinna. Men just ordet hen för mig tycker jag är väldigt överflödigt. Och därför använder jag det inte.

Sedan är jag urless på människor som använder hen hur som helst och överallt. För mig har det blivit en för stor grej av ordet hen och hur det används (vilket gör att jag tycker om det ÄNNU mindre).

Även om grundtanken för hen var god, så har innebörden förändrats (som med så många andra ord då dessa används på ett inkorrekt sätt).
  • NattaLind
    Anonym (Maja) skrev 2014-11-11 21:21:02 följande:
    Nej. Du är ju en av de som inte förstår vad hen betyder. Några - absolut inte "samhället" -  blir upprörda över något det inte står för. Det är inte ett laddat ord, folk som tror det har inte fattat.

Missuppfattningen om hen (medveten eller omedveten) och åsikten att det är ett laddat ord finns inte bland folk i allmänhet utan hos korkade människor, ffa på familjeliv. Resten av oss har inga problem med det.
    Haha, tack för dagens skratt! 
    Kom igen nu, du förstår väl inte så långsamt som du framställer dig själv? :)

Det har blivit ett laddat ord. Punkt. Precis som feminist och andra ord och begrepp är laddade och skapar diskussioner. Spelar ingen roll vad du anser, det förändrar inte hur det faktiskt är :) Så "resten av er" kanske borde komma ikapp verkligheten ;)
Svar på tråden Min son vill inte kallas "hen"..