• fluu

Min son vill inte kallas "hen"..

Då kanske du skulle upplysa dem om hur hen används? Så svårt känns det inte som det skulle vara att lära sig korrekt användning när vi lyckats lära oss innebörden av ord som hashtag....

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fluu
    Fiona M skrev 2014-11-10 23:00:47 följande:
    på vilka skolor görs det? /lärare
    Undrar jag med för övrigt....
  • fluu
    Anonym (Ida) skrev 2014-11-11 10:49:06 följande:
    Aldrig i mitt liv skulle jag kalla mig själv hen, kalla någon annan hen eller helt enkelt se människor som hen. Bara löjligt! Man är en han eller hon, så är det och har alltid varit. 
    Om en person faktiskt inte är det då? Varken eller alltså.
  • fluu
    Anonym (Ida) skrev 2014-11-11 11:13:54 följande:
    Man kan inte en blandning. Jag accepterar och respekterar människor som känner sig födda i fel kropp. Född som kille, men känner sig som tjej. Okej, kalla dig tjej! Det har jag absolut ingenting emot. Men - man kan inte vara något där i mellan. Man är kvinna eller man.
    Om du nu kan respektera att någon känner sig som något hen inte är född som, varför är det då så svårt att acceptera någon som inte har en bestämd könstillhörighet? För att det är lättare att förstå och greppa antingen eller?
  • fluu
    Anonym (Ida) skrev 2014-11-11 11:23:34 följande:
    För att man i mina ögon helt enkelt inte kan vara en blandning eller ingenting alls. Det går bara inte!
    Men du är medveten om att din synvinkel inte är den allmänt rådande?
  • fluu
    NattaLind skrev 2014-11-11 11:25:50 följande:
    Många skyr begreppet pga att allt går för långt. Nu är det helt plötsligt fult att vara en man eller kvinna. Grundtanken är god men allt dras för långt. Och jag förstår vad Ida menar. Jag ser också människor som kvinna eller man, för det är ju vad vi är. Tjej eller kille. Även om det är en kille som vill vara en tjej. Helt okej, då tilltalar jag henne med just hon, henne. 

Men i dagens samhälle dras allt så jävla långt och nu är det alltså fult att vara man eller kvinna. Vi alla ÄR olika och varför är det så fult?

Som sagt, grundtanken med hen var säkert bra men idag står det för någonting annat.
    Fast om vi ska gå på att du ser människor som "vad de är" så borde du ju inte vara okej med att man känner sig som/kallar sig det man inte är född som. Om vi ska vara lite konsekventa då....
    Men det är ju lättare med antingen heller. mer greppbart, mindre skrämmande osv...

Det är jättebra att du tycker att alla är olika, för det är vi ju hela bunten. Det talar ju inte hen emot, det adderar bara mer olikhet. Om det nu var det du tyckte var bra....

Hen står inte för något annat. Hen är ett bra och behändigt ord som folk dock verkar ha svårt att lära sig innebörden av...
  • fluu
    fluu skrev 2014-11-11 11:38:14 följande:
    Fast om vi ska gå på att du ser människor som "vad de är" så borde du ju inte vara okej med att man känner sig som/kallar sig det man inte är född som. Om vi ska vara lite konsekventa då....
    Men det är ju lättare med antingen heller. mer greppbart, mindre skrämmande osv...

Det är jättebra att du tycker att alla är olika, för det är vi ju hela bunten. Det talar ju inte hen emot, det adderar bara mer olikhet. Om det nu var det du tyckte var bra....

Hen står inte för något annat. Hen är ett bra och behändigt ord som folk dock verkar ha svårt att lära sig innebörden av...
    Puttar upp mina frågor till NattaLind....
  • fluu
    NattaLind skrev 2014-11-11 13:04:32 följande:
    Missade att du skrivit! :)

Jag vet inte riktigt hur du drar slutsatsen till att jag anser att man ska vara en kvinna, om man är född till det. En man får gärna vara en kvinna. Men just ordet hen för mig tycker jag är väldigt överflödigt. Och därför använder jag det inte.

Sedan är jag urless på människor som använder hen hur som helst och överallt. För mig har det blivit en för stor grej av ordet hen och hur det används (vilket gör att jag tycker om det ÄNNU mindre).

Även om grundtanken för hen var god, så har innebörden förändrats (som med så många andra ord då dessa används på ett inkorrekt sätt).
    Nu drar jag inte slutsatsen att du gör det. Du talar däremot om, citat "Jag ser människor som antingen kvinna eller man, för det är ju vad vi är. Tjej eller Kille. Även om det är en kille som vill vara tjej".
    Det får mig att undrar hur det hela går ihop. Du ser alltså folk för vad de är, men nu är man inte alltid det ena eller det andra. En man får gärna vara kvinna, men man får inte vara något obestämbart? Var är logiken där?

Hen är väldigt behändigt och praktiskt, men tydligen väldigt komplicerat och svårt att lära sig innebörden av. Och kan du skriva/säga han/hon, h*n, h@n osv så  kan du inte vara emot hen, det är liksom samma sak.
    Jag har inte mött någon som missuppfattat det så pass att de tror att hen används hela tiden och istället för han eller hon, men de finns säkert. Varför låta den lilla grupp som inte lyckats lära sig ett litet ords innebörd färga av sig på ordet i sig?
    Jag ser verkligen inte var någonstans det har förändrats, vad det är som är så radikalt.
  • fluu
    Anonym (D) skrev 2014-11-11 16:32:59 följande:
    Det där jävla "hen" borde förbjudas, vad är det för skit, en pojke är han och en flicka är hon!

Jag är ute och går med hunden, möter en annan hundägare; är det en hane eller tik frågar "HEN", det är en "HAIK" svarar jag! En vadå? En "HAIK", hör du illa? 

Jag ni hör ju själva hur jävla dumt det låter...
    Blir du lika upprörd av han/hon, h*n, h@n osv? Så vi håller på konsekvensen menar jag...
Svar på tråden Min son vill inte kallas "hen"..