• Anonym (undrande)

Borde man avliva sjuka barn?

Finns tråd efter tråd där blivande föräldrar oroat sig över att deras ofödda barn är sjukt, de nojjar över KUB tester och fostervattensprov och givetvis aborterar de om det skulle visa sig att det var något "fel" på barnet.

Men sanningen är att alla "fel" inte kan visas genom dessa tester. Det finns barn som föds "icke perfekta" trots KUB och fostervattensprov. De kan tex ha autism, blindhet, dövhet eller någon annan neuropsykiatrisk svårighet. 

Nu till min fråga. Borde dessa "felande" barn avlivas så fort som möjligt? Vi eliminerar trots allt de barn med "defekter" som kan visas vid tester tidigt i graviditeten, varför inte utöka detta till att innefatta barn som är födda? Vad är egentligen skillnaden? Jag har läst tråd efter tråd där föräldrar till barn med Downs som aborterat och hävdat att de gjort det "i barnets bästa intresse" så varför dödar vi då inte födda barn som har svårigheter? Är inte det "i barnets bästa intresse"?

Bara undrar...

• Svar på tråden Borde man avliva sjuka barn?
  • Anonym (modernatur)
    yodi skrev 2014-10-12 22:53:14 följande:
    räknas barnet som föds i v 22 livsodugligt dvs att läkarna inte tror att det kommer i klara sig och i så fall väldigt skadat så försöker dom inte rädda barnet.
    Nej men det är undantagsfall när läkare är så respektfulla. I de flesta fall kommer alla tortyrredskapen fram oavsett vad föräldrarna tycker. Min granne födde i v.25 och hon hade ingen som helst rätt att säga att inga insatser skulle göras. Nu sitter hon skild med en pojke som är förlamad, blind, döv, inte kan tala, inte kan äta, ingenting. Han kan dregla och himla med ögonen och that's it. Enligt läkarna är han "medicinskt färdigbehandlad" och nu får mamman lösa det här bäst hon kan. Hennes liv är förstört och hon hade inte ens rätt att påverka det. Själv säger hon det som jag också säger: absurt att hon hade fått mörda honom helt på eget bevåg en och en halv månad innan han föddes men hon fick inte bestämma att en naturlig död skulle få ske när han föddes livsoduglig. Själv skulle jag gå ut i skogen om jag började föda före tid nu när jag sett vad resultatet kan bli. Hu alltså. 
  • Miiikaela

Jag hjälper gärna barn som behöver en familj. Jag stötar gärna föräldrar som har ett barn med speciella behov. Jag jobbar med barn ich vuxna som är utvecklingsstörda, har ds, autism, tvångssyndrom, epilepsi, som inte kan prata, som måste sond matas, sitter i rullstol osv. Jag ömmar gör dessa människor och jag kämpar för att dom ska få ett så värdigt liv som möjligt, för jag anser att dom är lika mycket värda. Så döm inte en människa du inte kämmer

• nozpa
    Dr Mupp skrev 2014-10-12 22:52:22 följande:

Nu är aktiv dödshjälp förbjuden, men passiv dödshjälp ges redan till dödsjuka barn. Barn med så stora hjärnskador så de aldrig kommer få nått annat liv än som grönsak kopplad till maskin får maskinen avstängd. I andra fall sätter man aldrig in livräddande åtgärder om man vet att barnet ändå kommer dö inom en snar framtid. Tex att man upptäcker strax innan förlossningen att barnet saknar tex större delen av hjärnan eller nån annan extrem missbildning. 

Man avslutar även graviditeter i förtid (efter abortgränsen) om man vet att barnet kommer dö vid förlossningen. 

Och folk får tycka att jag är hur oempatisk som helst men jag anser att även aktiv dödhjälp borde vara ok på de allra sjukaste, allra mest missbildade barnen. Heller en snabb smärtfri död där direkt än att tvingas dö sakta i svåra smärtor och med stor ångest. 

Hur hemskt det än låter, och hur mycket det bär mig emot (kanske för att jag är gravid just nu) så håller jag med dig om allt du skrev.
  • Miiikaela

Detta är det sista jag skriver: läs mina inlägg innan du skriver något till mig. Jag anser fortfarande och kommer anse att abort borde vara olagligt! Jag ömmar för människor som LEVER I OCH UTANFÖR MAGEN, vuxen som ung. Jag bryr mig om människor som både har handikapp och som är normal fungerande. Jag anser att våldtäkt och krig är hemska saker och är emot det också. Denna världen är sjuk som innehåller människor som gör hemska saker. Vi kan inte rädda världen, tyvärr. Men man kan göra så gott man kan. Jag gör mitt! Alla människor har ett värde, Thats it! Önska verkligen att människor var mer kärleksfulla och kände naturlig respekt för livet. Då hade vi inte haft några problem alls, varken abort, våldtäkt, krig eller något annat hemskt.

• Anonym (t)
    Dr Mupp skrev 2014-10-12 22:52:22 följande:

Nu är aktiv dödshjälp förbjuden, men passiv dödshjälp ges redan till dödsjuka barn. Barn med så stora hjärnskador så de aldrig kommer få nått annat liv än som grönsak kopplad till maskin får maskinen avstängd. I andra fall sätter man aldrig in livräddande åtgärder om man vet att barnet ändå kommer dö inom en snar framtid. Tex att man upptäcker strax innan förlossningen att barnet saknar tex större delen av hjärnan eller nån annan extrem missbildning. 

Man avslutar även graviditeter i förtid (efter abortgränsen) om man vet att barnet kommer dö vid förlossningen. 

Och folk får tycka att jag är hur oempatisk som helst men jag anser att även aktiv dödhjälp borde vara ok på de allra sjukaste, allra mest missbildade barnen. Heller en snabb smärtfri död där direkt än att tvingas dö sakta i svåra smärtor och med stor ångest. 

Jag har skrivit just det ett tidigare inlägg. Jag är mamma till ett av de barnen som läkarna stängde av de livsuppehållande åtgärderna åt. I chock förstod vi aldrig att vi gav dem godkännande, vi litade på att det visste bäst.
  • Anonym (hfksd)
    Miiikaela skrev 2014-10-12 23:07:19 följande:
    Jag hjälper gärna barn som behöver en familj. Jag stötar gärna föräldrar som har ett barn med speciella behov. Jag jobbar med barn ich vuxna som är utvecklingsstörda, har ds, autism, tvångssyndrom, epilepsi, som inte kan prata, som måste sond matas, sitter i rullstol osv. Jag ömmar gör dessa människor och jag kämpar för att dom ska få ett så värdigt liv som möjligt, för jag anser att dom är lika mycket värda. Så döm inte en människa du inte kämmer
    Samma här. Men jag respekterar moderns val till abort oavsett anledningen. Det är hennes val, nånting hon får leva med resten av sitt liv, det är inget jag kan gå in och försöka påverka, bestämma eller styra över.
    och om någon väljer att avsluta en graviditet så är det ett svårt beslut, hon behöver inte en som predikan över det ofödda barnets rättigheter.

Nu finns det krig, våldtäkt och aborter. Självklart önskar jag också att varken abort, krig eller våldtäkter fanns. men nu lever i alla fall jag i verkligheten. man kan inte förhindra eller förbjuda det ena eller det andra, just för att vi kan inte bestämma över andra. Lycka till
  • Anonym (I)
    Miiikaela skrev 2014-10-12 23:16:54 följande:

Detta är det sista jag skriver: läs mina inlägg innan du skriver något till mig. Jag anser fortfarande och kommer anse att abort borde vara olagligt! Jag ömmar för människor som LEVER I OCH UTANFÖR MAGEN, vuxen som ung. Jag bryr mig om människor som både har handikapp och som är normal fungerande. Jag anser att våldtäkt och krig är hemska saker och är emot det också. Denna världen är sjuk som innehåller människor som gör hemska saker. Vi kan inte rädda världen, tyvärr. Men man kan göra så gott man kan. Jag gör mitt! Alla människor har ett värde, Thats it! Önska verkligen att människor var mer kärleksfulla och kände naturlig respekt för livet. Då hade vi inte haft några problem alls, varken abort, våldtäkt, krig eller något annat hemskt.

• Anonym (Word)
    Anonym (hfksd) skrev 2014-10-12 23:27:45 följande:
    Samma här. Men jag respekterar moderns val till abort oavsett anledningen. Det är hennes val, nånting hon får leva med resten av sitt liv, det är inget jag kan gå in och försöka påverka, bestämma eller styra över.
    och om någon väljer att avsluta en graviditet så är det ett svårt beslut, hon behöver inte en som predikan över det ofödda barnets rättigheter.

Nu finns det krig, våldtäkt och aborter. Självklart önskar jag också att varken abort, krig eller våldtäkter fanns. men nu lever i alla fall jag i verkligheten. man kan inte förhindra eller förbjuda det ena eller det andra, just för att vi kan inte bestämma över andra. Lycka till
  • yodi
    Anonym (modernatur) skrev 2014-10-12 23:05:48 följande:
    Nej men det är undantagsfall när läkare är så respektfulla. I de flesta fall kommer alla tortyrredskapen fram oavsett vad föräldrarna tycker. Min granne födde i v.25 och hon hade ingen som helst rätt att säga att inga insatser skulle göras. Nu sitter hon skild med en pojke som är förlamad, blind, döv, inte kan tala, inte kan äta, ingenting. Han kan dregla och himla med ögonen och that's it. Enligt läkarna är han "medicinskt färdigbehandlad" och nu får mamman lösa det här bäst hon kan. Hennes liv är förstört och hon hade inte ens rätt att påverka det. Själv säger hon det som jag också säger: absurt att hon hade fått mörda honom helt på eget bevåg en och en halv månad innan han föddes men hon fick inte bestämma att en naturlig död skulle få ske när han föddes livsoduglig. Själv skulle jag gå ut i skogen om jag började föda före tid nu när jag sett vad resultatet kan bli. Hu alltså. 
    råder dig att se dokumentären  den sköra tråden, där det ganska tydligt framgår att dom inte räddar barnen till varje pris bara för att.  tråkigt för din granne, men det är inte så det generellt ser ut för barn födda v 25.

här har du min lilla jonathan som är född v 27 ( storlek och utvekling som en v 26 vid födsel.)

eller skulle läkarna inte ha räddat honom bara för att han är förtidigt född?

• Jennie med ie
    Michelle 341 skrev 2014-10-12 20:59:29 följande:

Jag tänker att det faktiskt är en cellklump upp till typ v 7-8 och där borde abortgränsen gå också. Efter det har det ett hjärta som slår och hjärnan har börjat bildas. I v 13 är alla organ på plats och det är en liten människa som bara behöver mogna några mån till. Gör du en abort i v 15 så gör man det mot ett kännande barn om än litet. Det har inte medvetenhet att veta VAD som sker men tro sjutton att denna lilla känner både rädsla, smärta och panik när syret tar slut i navelsträngen.

Jag är absolut emot abort men tycker det är ok om barnet är GRAVT missbildad och inte kommer att överleva till födseln el ha ett mkt smärtsamt och dåligt liv framför sig. Då är det bättre själen får återfödas i en bättre fysisk kropp och jag tycker det borde vara lika ok att avliva GRAVT missbildade och handikappade födda barn också. Har sj jobbat på ett hem med handikappade barn och många har bra livskvalitee är älskar livet trots sina handikapp men vissa är i princip bara grönsaker med noll liv i sina ögon och dessa tycker jag det är synd om att vi håller vid liv. Dem har absolut inget liv värt att leva och är liksom "fångar" i detta livet av en massa hjälpmedel som håller dom vid liv fast dom faktiskt haft det bättre av att få gå vidare. Att hålla liv i ngn som inte lever sitt liv på ett bra och värdigt liv är lika egoistiskt som en abort.

Vi avlivar ju sjuka djur.

Är även för dödshjälp och dödsstraff.

Hjärtat slår dock normalt tidigare än så också.

Ang abort för att det kommande barnet har ett dåligt liv framför sig så tycker jag att det blir fel när vi bestämmer åt _någon annan_ att dess liv inte är värt att leva. Och ofta tror jag som någon annan tidigare skrev i tråden att det snarare handlar om att man gör abort för _sin_ skull, att man inte vill vara förälder åt ett sjukt/skadat/funktionsnedsatt barn. 

Frågan i TS har absolut ett existensberättigande, i alla fall ur ett filosofiskt perspektiv. Just utifrån "hans/hennes/ditt liv är inte värt att leva"-argumentet. Juridiskt är skillnaden mellan att abortera ett foster och att döda ett barn däremot tydlig.
Svar på tråden Borde man avliva sjuka barn?