• Anonym (undrande)

Borde man avliva sjuka barn?

Finns tråd efter tråd där blivande föräldrar oroat sig över att deras ofödda barn är sjukt, de nojjar över KUB tester och fostervattensprov och givetvis aborterar de om det skulle visa sig att det var något "fel" på barnet.

Men sanningen är att alla "fel" inte kan visas genom dessa tester. Det finns barn som föds "icke perfekta" trots KUB och fostervattensprov. De kan tex ha autism, blindhet, dövhet eller någon annan neuropsykiatrisk svårighet. 

Nu till min fråga. Borde dessa "felande" barn avlivas så fort som möjligt? Vi eliminerar trots allt de barn med "defekter" som kan visas vid tester tidigt i graviditeten, varför inte utöka detta till att innefatta barn som är födda? Vad är egentligen skillnaden? Jag har läst tråd efter tråd där föräldrar till barn med Downs som aborterat och hävdat att de gjort det "i barnets bästa intresse" så varför dödar vi då inte födda barn som har svårigheter? Är inte det "i barnets bästa intresse"?

Bara undrar...

• Svar på tråden Borde man avliva sjuka barn?
  • Anonym (hfksd)
    Miiikaela skrev 2014-10-12 22:36:23 följande:
    Säger samma sak till dig då. Lägg energi på annat. Ger all min energi till barn som redan finns, sen kan jag även ge det till dom som finns i magen. Jag kämpar gärna för deras skull också. Barnen som inte kan göra sin röst hörd
    Jag är säker på att du inte skulle ta emot barn som behöver en familj när det väl kommer till kritan. Speciellt när det kommer till barn som har speciella behov som att rullstols /handikappsäkra hela hemmet.
    Du vill bara rädda barnen till den mån att de överlever en abort men sen skiter du i hur livet går vidare, skit samma om den blir våldtagen i krig, ja den skulle kanske ha skyddat sig. hyckla på du.
  • Anonym (anti pro-life)
    Miiikaela skrev 2014-10-12 22:40:23 följande:

Jag anser att det är vidrigt att någon kan göra så mot en 9 åring. Tror du verkligen att jag är en sådan elak människa bara för att jag är emot abort? Seriöst, det var det sämsta exemplet någonsin. Det är ganska omoget av dig att gå till sådana extrema saker. Jag anser att det fortfarande är ett liv, ja. Sen tänker inte jag diskutera mer i just den frågan som jag anser är den finaste fråga och påståendet jag vart med om. Läs om läs rätt vad jag skrivit så kanske du lär dig att hålla käft

Ja? Om du läser igenom dina förvirrade inlägg innan du postar så ser du att det du skriver helt klart kan tolkas som att du fördömer abort även för 9-åriga våldtäktsoffer, för de "borde ha skyddat sig eller låtit bli att ha sex". 

Det är dina åsikter som är vidriga, inte frågan om du tycker att det är ok att neka våldtagna BARN abort. Stå för det du säger eller, som du så fint uttryckte det, "håll käften". 
  • Fanny b
    Miiikaela skrev 2014-10-12 22:36:23 följande:

Säger samma sak till dig då. Lägg energi på annat. Ger all min energi till barn som redan finns, sen kan jag även ge det till dom som finns i magen. Jag kämpar gärna för deras skull också. Barnen som inte kan göra sin röst hörd

Som jag ser det finns det inget rätt eller fel när det gäller abortfrågan, vill som 16-åring och gravid behålla sitt barn ska man göra det, vill man det inte är det lika rätt. Skulle man kunna fråga foster om de vill bli födda av mammor som  inte vill ha dem, så tror jag inte de skulle vilja bli födda.

För då är en tänkbar frågeställning så här: Du blev för att din mamma blev våldtagen, varje gång du sparkar i magen tänker hon på våldtäkten, när du föds kommer hon varje dag påminnas om våldtäkten och du kommer märka att du är oönskad när du växer upp.

Du blev för att en oansvarig 16-åring och dess partner inte skyddade sig.  Om du får födas kommer du få föräldrar som inte kan ta ansvar för dig, risken är stor att din pappa sticker, så du växer upp hos en ung mamma som kanske inte kommer gå klart gymnasiet och inte kunna få en bra utbildning som leder till jobb. Din mamma vill inte ha ansvaret över dig, och det kommer du märka som barn.

Nu finns det 16-åringar som blir mogna när de får barn, men jag tror generellt i att de som vill göra abort men inte får pga en lag emot detta blir bra föräldrar.
  • Anonym (modernatur)
    Anonym (I) skrev 2014-10-12 20:34:13 följande:
    Prematura då som är i behov av hjälpmedel för att klara sig, ska de kunna avlivas?
    De behöver inte avlivas. De dör väl en naturlig död på egen hand om naturen får bestämma?

Hyckleriet som jag ser det är mer att det anses helt OK att aktivt mörda ett friskt foster i v.18 medan föräldrar inte har rätt att låta en naturlig död ske om fostret föds livsodugligt efter v.22. Och nej, man är inte livsduglig som jag ser det för att det går att hålla en vid liv med avancerad teknisk hjälp. Isf vore hjärndöda livsdugliga. Men visst är det även hyckleri att abortera ett foster med DS för fostrets skull om man sedan menar att en nyfödd med DS har ett intresse av att leva. Abort gör man nästan alltid för sin egen skull och inte för fostrets. Precis som man även skaffar barn för sin egen skull och inte för barnens. 
  • Anonym (anomym)
    Miiikaela skrev 2014-10-12 22:18:20 följande:
    Ni får gärna tycka att jag ät en hemsk människa, bryr mig faktiskt om vad andra människor tycker om mig. Anser ändå att jag är en människa som tänker på ALLA människor bästa, ink ofödda barn som andra inte verkar bry sig om. Vad spelar det för roll om du är 16, blivit våldtagen eller blir gravid i krig? Om du inte vill bli gravid så skydda dig då!! Om det vore så att kondomen spricker så är det nog dags att köpa nya, och varför testar du inte kondomen innan? Ät P piller, skaffa spiral eller vad du nu vill använda. Är inte det mer humant än att döda ett barn? Eller varför inte ha sex överhuvudtaget om du nu inte vill riskera något? Finns dom som ligger runt hur mycket som helst och skiter i att skydda sig och blir helt chockade över att dom vart gravida!? Wow really!? Sedan gör dom och gör abort för dom var inte redo för det!! Seriöst, väx upp!! Sen att det skulle vara en orsak att döda ett barn för att man blir gravid av en våldtäkt. Ja förstår verkligen att det är jobbigt och man känner sig äcklad och mår skit piss när man får vara med om något sådant vidrigt som våldtäkt. Jag förstår om nån. Men.. Jag anser fortfarande att det inte är en anledning att ta bort ett liv. Samma sak bär det gäller om man blir gravid när man är 16 eller liknande ålder. Jag om någon vet hur det är. Jag har barn med en person som misshandla och våldtog mig x antal ggr, jag var till råga på det bara 16 år. Jag vart gravid två ggr med den mannen, fick ett missfall och födde det andra. Älskar det barnet och skulle aldrig kunna vara utan henne. Varför ska jag döda henne när hon låg i min mage? För att hennes pappa slog och våldtog mig både analt och vaginalt när jag bara var 15, 16 år? För att han var ett kräk som slängde döda djur på mig? För att jag mår så sjukt dåligt av att bara tänka på honom? För att jag spydde varje gång någon nämnde hans namn när jag var gravid med dottern? För att jag var 16 år, hade ingen inkomst, eget boende eller var tvungen att hoppa av skolan? För att det inte passade mig och mina behov? NEJ!! När jag tittar på min dotter så ser inte jag allt det här, jag tänker inye på honom, jag tänker inte att det har ändrat mitt liv, att det inte gick som jag tänkt mig. Jag ser henne som MIN dotter, den vackraste som finns! Trots min unga ålder så gav jag henne allt och fortsätter göra det och kommer alltid göra det. Om viljan finns där så går allt! Finns inga ursäkter till att döda ett liv.
    Du menar att den som är 16 år och blir gravid av en våldtäkt eller under krig borde ha tänkt på risken för graviditet och använt P-piller eller spiral?
    Ska vi kanske se till att alla tjejer från puberteten sätts på P-piller så att de inte blir gravida om de skulle bli överfallna på väg hem från fotbollsträningen?

Hur kommer det sig att du inte skyddade dig efter ditt missfall utan valde att skaffa barn med den person som misshandlade dig, våldtog dig?
  • Dr Mupp

Nu är aktiv dödshjälp förbjuden, men passiv dödshjälp ges redan till dödsjuka barn. Barn med så stora hjärnskador så de aldrig kommer få nått annat liv än som grönsak kopplad till maskin får maskinen avstängd. I andra fall sätter man aldrig in livräddande åtgärder om man vet att barnet ändå kommer dö inom en snar framtid. Tex att man upptäcker strax innan förlossningen att barnet saknar tex större delen av hjärnan eller nån annan extrem missbildning. 

Man avslutar även graviditeter i förtid (efter abortgränsen) om man vet att barnet kommer dö vid förlossningen. 

Och folk får tycka att jag är hur oempatisk som helst men jag anser att även aktiv dödhjälp borde vara ok på de allra sjukaste, allra mest missbildade barnen. Heller en snabb smärtfri död där direkt än att tvingas dö sakta i svåra smärtor och med stor ångest. 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • yodi
    Anonym (modernatur) skrev 2014-10-12 22:48:27 följande:
    De behöver inte avlivas. De dör väl en naturlig död på egen hand om naturen får bestämma?

Hyckleriet som jag ser det är mer att det anses helt OK att aktivt mörda ett friskt foster i v.18 medan föräldrar inte har rätt att låta en naturlig död ske om fostret föds livsodugligt efter v.22. Och nej, man är inte livsduglig som jag ser det för att det går att hålla en vid liv med avancerad teknisk hjälp. Isf vore hjärndöda livsdugliga. Men visst är det även hyckleri att abortera ett foster med DS för fostrets skull om man sedan menar att en nyfödd med DS har ett intresse av att leva. Abort gör man nästan alltid för sin egen skull och inte för fostrets. Precis som man även skaffar barn för sin egen skull och inte för barnens. 
    räknas barnet som föds i v 22 livsodugligt dvs att läkarna inte tror att det kommer i klara sig och i så fall väldigt skadat så försöker dom inte rädda barnet.
  • Anonym (F)

Vad är bäst. Avliva eller stöta ifrån sig barnet?

• Miiikaela

Du som pratar om 16 åringen som blir gravid! Jag har vart med om det!! Jag vart som sagt våldtagen och misshandlad x antal ggr av mitt barns pappa när jag var 15, 16 år gammal. Jag behöll mitt barn trots att jag var 16. Jag hoppade av gymnasiet, jag vart ensamstående ung mamma till min dotter. Jag fixade det, jag tänkte aldrig på våldtäkten när hon sparkade i magen, tänker aldrig på honom när jag ser henne. Jag ser henne som MITT barn. Hon är en del av mig, som inte valde sin pappa. Varför skulle jag straffa henne för vad en annan människa gjort? Jag ville skydda mig men jag fick inte av han. Han var en elak och manipulativ, egoistisk människa som jag anser var en psykopat. Jag var rädd för han och jag vart gravid.

• Anonym (Zora)
    Miiikaela skrev 2014-10-12 22:18:20 följande:

Ni får gärna tycka att jag ät en hemsk människa, bryr mig faktiskt om vad andra människor tycker om mig. Anser ändå att jag är en människa som tänker på ALLA människor bästa, ink ofödda barn som andra inte verkar bry sig om. Vad spelar det för roll om du är 16, blivit våldtagen eller blir gravid i krig? Om du inte vill bli gravid så skydda dig då!! Om det vore så att kondomen spricker så är det nog dags att köpa nya, och varför testar du inte kondomen innan? Ät P piller, skaffa spiral eller vad du nu vill använda. Är inte det mer humant än att döda ett barn? Eller varför inte ha sex överhuvudtaget om du nu inte vill riskera något? Finns dom som ligger runt hur mycket som helst och skiter i att skydda sig och blir helt chockade över att dom vart gravida!? Wow really!? Sedan gör dom och gör abort för dom var inte redo för det!! Seriöst, väx upp!! Sen att det skulle vara en orsak att döda ett barn för att man blir gravid av en våldtäkt. Ja förstår verkligen att det är jobbigt och man känner sig äcklad och mår skit piss när man får vara med om något sådant vidrigt som våldtäkt. Jag förstår om nån. Men.. Jag anser fortfarande att det inte är en anledning att ta bort ett liv. Samma sak bär det gäller om man blir gravid när man är 16 eller liknande ålder. Jag om någon vet hur det är. Jag har barn med en person som misshandla och våldtog mig x antal ggr, jag var till råga på det bara 16 år. Jag vart gravid två ggr med den mannen, fick ett missfall och födde det andra. Älskar det barnet och skulle aldrig kunna vara utan henne. Varför ska jag döda henne när hon låg i min mage? För att hennes pappa slog och våldtog mig både analt och vaginalt när jag bara var 15, 16 år? För att han var ett kräk som slängde döda djur på mig? För att jag mår så sjukt dåligt av att bara tänka på honom? För att jag spydde varje gång någon nämnde hans namn när jag var gravid med dottern? För att jag var 16 år, hade ingen inkomst, eget boende eller var tvungen att hoppa av skolan? För att det inte passade mig och mina behov? NEJ!! När jag tittar på min dotter så ser inte jag allt det här, jag tänker inye på honom, jag tänker inte att det har ändrat mitt liv, att det inte gick som jag tänkt mig. Jag ser henne som MIN dotter, den vackraste som finns! Trots min unga ålder så gav jag henne allt och fortsätter göra det och kommer alltid göra det. Om viljan finns där så går allt! Finns inga ursäkter till att döda ett liv.

Tycker du att det är humant att tvinga en människa att genomgå 9 månaders graviditet samt en extremt smärtsam förlossning? Vad händer med barnet sedan då, om föräldrarna inte vill ha det? Skall barnhem införas? För du tror väl inte att alla dessa barn som påtvingats våldtäktsoffer eller andra som tvingas att föda fram barnet och absolut inte vill ha det tar hand om det kärleksfullt sedan? Vet du hur illa barn far fastän att det är möjligt att välja abort idag? Hur tror du att det hade blivit vis påtvingat föräldraskap?

Hur kan du värdera en ofödd människa högre än en född och levande människa? Varför är kvinnan värd mindre än ett foster för dig? Det är ju helt jävla skevt.
Svar på tråden Borde man avliva sjuka barn?