• Fanny b

Borde man avliva sjuka barn?

Anonym (?) skrev 2014-10-12 20:31:30 följande:
    På egen hand?

Inget spädbarn skulle överleva på egen hand.
    Det dröjer ganska lång tid innan barn överlever på egen hand, med det menar jag att de på egen hand kan sköta sina basala behov. Som jag ser det ligger skillnaden i att spädbarn och yngre barn kan klara sig genom att någon annan än mamman tar hand om dem. Om det tex någon skull skulle vara möjligt att ta ur foster hos mammor som inte vill ha dem och lägga dem i en artificiell livmoder tills de kan födas, tycker jag inte abort skulle få vara lagligt, för då skulle foster fram till en viss vecka klara sig utan sig biologiska mamma, och sedan få komma till personer som vill ha dem.
  • Fanny b

När det gäller abortfrågan så tycker jag en viktig aspekt är att ett förbud mot abort inte skulle göra att aborterna skulle försvinna utan att de istället skulle ersättas illegala aborter, där kvinnornas liv kan riskeras. I ett historiskt perspektiv har det också varit vanligt att oönskade barn har efter födseln övergivits.

För mig tycker jag också det handlar om att förbud mot abort skulle leda till att fler önskade barn föds, och om då föräldrarna inte ändrar inställning till barnet, riskerar dessa en uppväxt i en miljö där de inte är önskade, med stor risk att de utvecklar psykisk ohälsa.

• Fanny b
    Miiikaela skrev 2014-10-12 22:36:23 följande:

Säger samma sak till dig då. Lägg energi på annat. Ger all min energi till barn som redan finns, sen kan jag även ge det till dom som finns i magen. Jag kämpar gärna för deras skull också. Barnen som inte kan göra sin röst hörd

Som jag ser det finns det inget rätt eller fel när det gäller abortfrågan, vill som 16-åring och gravid behålla sitt barn ska man göra det, vill man det inte är det lika rätt. Skulle man kunna fråga foster om de vill bli födda av mammor som  inte vill ha dem, så tror jag inte de skulle vilja bli födda.

För då är en tänkbar frågeställning så här: Du blev för att din mamma blev våldtagen, varje gång du sparkar i magen tänker hon på våldtäkten, när du föds kommer hon varje dag påminnas om våldtäkten och du kommer märka att du är oönskad när du växer upp.

Du blev för att en oansvarig 16-åring och dess partner inte skyddade sig.  Om du får födas kommer du få föräldrar som inte kan ta ansvar för dig, risken är stor att din pappa sticker, så du växer upp hos en ung mamma som kanske inte kommer gå klart gymnasiet och inte kunna få en bra utbildning som leder till jobb. Din mamma vill inte ha ansvaret över dig, och det kommer du märka som barn.

Nu finns det 16-åringar som blir mogna när de får barn, men jag tror generellt i att de som vill göra abort men inte får pga en lag emot detta blir bra föräldrar.
Svar på tråden Borde man avliva sjuka barn?