• Anonym (undrande)

Borde man avliva sjuka barn?

Finns tråd efter tråd där blivande föräldrar oroat sig över att deras ofödda barn är sjukt, de nojjar över KUB tester och fostervattensprov och givetvis aborterar de om det skulle visa sig att det var något "fel" på barnet.

Men sanningen är att alla "fel" inte kan visas genom dessa tester. Det finns barn som föds "icke perfekta" trots KUB och fostervattensprov. De kan tex ha autism, blindhet, dövhet eller någon annan neuropsykiatrisk svårighet. 

Nu till min fråga. Borde dessa "felande" barn avlivas så fort som möjligt? Vi eliminerar trots allt de barn med "defekter" som kan visas vid tester tidigt i graviditeten, varför inte utöka detta till att innefatta barn som är födda? Vad är egentligen skillnaden? Jag har läst tråd efter tråd där föräldrar till barn med Downs som aborterat och hävdat att de gjort det "i barnets bästa intresse" så varför dödar vi då inte födda barn som har svårigheter? Är inte det "i barnets bästa intresse"?

Bara undrar...

• Svar på tråden Borde man avliva sjuka barn?
  • Anonym (abort vecka 6)

Tacksam att jag lever här och inte Irland eller Polen men där skulle väl ni abortmotståndare trivas? Jag har gjort en abort och det är något jag aldrig ångrat, skulle göra samma sak imorgon i samma situation.

• Anonym (t)
    nernu skrev 2014-10-13 11:18:37 följande:

Men snälla nån... Det är väl klart att döden är naturlig. Det enda man kan vara säker på är att alla någon gång kommer dö. 

Som svar på frågan är jag väl av princip emot att abortera foster på grund av vilka preferenser man har. Men om jag ska resonera enligt konsekvensetiken och helt bortse från all etik och moral som jag tror på så är det väl egentligen helt rimligt att avliva sjuka barn. Idag har vi sjukvård som gör att vi håller alla vid liv till varje pris. Det har gjort att jorden blivit överbefolkad och vi går mot vår egen undergång. Hade vi låtit naturen ha sin gång så hade vi inte haft det problemet. Därför skulle man kunna anse att det är rimligt att vi använder sjukvården för att göra det som naturen annars hade tagit hand om. Det här är såklart en teoretisk diskussion och inget jag står för.

Det är bara okunniga som tror att vi håller alla vid liv till varje pris! I väldigt stor utsträckning avbryts livsuppehållande åtgärder, medicinering som skyndar på dödsförloppet ges också. Ofta i samförstånd med familj.
  • Anonym (Sam)

Jag tycker att det kan vara egoistiskt och nästan likställt med plågeri att välja att föda ett svårt sjukt barn i stället för att göra abort. För vems skull fullföljer man en sådan graviditet? 

Jag råkade stöta på ett filklipp av en familj som på RUL får veta att deras barn har Trisomi 13. Alltså en kromosomavvikelse som inte är förenad med liv.
    Dessa barn lever mellan 5 min till några plågsamma dagar om de föds fullgångna, oftast en ångestfylld (som är resultatet av lungmissbildningar, andningsuppehåll, gaspings, hjärtfel, hjärnskador) och smärtsam död.

Trots att detta paret fick beskedet valde de att fullfölja graviditeten och föda i fullgången tid. Barnet levde 5 dagar med massor av andningsuppehåll osv..

I mina ögon 5 fruktansvärda dagar av plåga, smärta och ångest för barnet. Egoism så det skriker om det för att föräldrarna lät låta honom genomlida detta.
    Föräldrarna säger att det var 5 dagar av ren kärlek. Verkligen??

Vad tycker ni? Vad är mest humant för barnets skull?

Här är filmklippet. 
    ">

• Anonym (Inte)

Upp till vilken vecka har man rätt att abortera ett foster med motiveringen Down's Syndrome?

• Anonym (Sam)
    Anonym (Inte) skrev 2014-10-13 13:58:44 följande:

Upp till vilken vecka har man rätt att abortera ett foster med motiveringen Down's Syndrome?

22.
  • Madmoiselle

Bra sagt! Jag har funderat över samma sak många gånger.

• yodi
    Anonym (abort vecka 6) skrev 2014-10-13 11:48:28 följande:

Tacksam att jag lever här och inte Irland eller Polen men där skulle väl ni abortmotståndare trivas? Jag har gjort en abort och det är något jag aldrig ångrat, skulle göra samma sak imorgon i samma situation.

och du tycker inte  att det är skillnad på att göra abort i v 6 och att avliva ett barn som fötts?
  • Jennie med ie
    Anonym (abort vecka 6) skrev 2014-10-13 11:48:28 följande:

Tackar som frågar men jag trivs bra här i Sverige.
  • Anonym (Inte)
    Anonym (Sam) skrev 2014-10-13 14:03:28 följande:

22.

Åh!!!!!!! Är i vecka 23 nu... ???? Skulle själv aldrig kunna göra så... Det är liksom verkligen ett litet barn nu som sparkar därinne, har känt sparkarna sedan över 1 månad tillbaka.
  • Anonym (Inte)
    Anonym (Inte) skrev 2014-10-13 14:33:01 följande:

Åh!!!!!!! Är i vecka 23 nu... ???? Skulle själv aldrig kunna göra så... Det är liksom verkligen ett litet barn nu som sparkar därinne, har känt sparkarna sedan över 1 månad tillbaka.

Skulle inte vara 4 frågetecken, det var en upprörd smiley.
Svar på tråden Borde man avliva sjuka barn?