Anonym (Sam) skrev 2014-10-13 17:21:53 följande:
Har du ens läst länken själv? Den du hänvisar till alltså.
Jag är väl medveten om var Trisomi 13 är för något och arbetar inom ett område där jag stöter på detta.
Jag håller inte alls med om att det bara är ETT barn som är så svårt handikappade. Det är faktiskt mer regel än undantag att det är så.
90% av barn med Trisomi 13 är så här svårt handikappade och är ofta svårt utvecklingsstörda med bla missbildad hjärna. Ibland överlever de inte sina första dagar och väldigt få lever längre än 2-3 år.
10% har en så kallad mosaikform där inte handikappet är lika framträdande.
Du hävdar i ditt första inlägg att "trisomi 13 inte är förenligt med liv", vilket alltså inte är sant. Och jo, jag har läst länken själv. Jag är också väl insatt i flera andra funktionshinder och de konsekvenser de får både för den som har diagnosen och de som lever med den funktionshindrade. Och som du säkert såg när du scrollade på Socialstyrelsens sida, finns det många avvikelser. Varav långt ifrån alla påverkar den drabbades liv i nämnvärd omfattning. Och det är ett problem, för allmänheten tror att en avvikelse är synonymt med grava funktionshinder trots att så inte behöver vara fallet. (Nej, jag avser inte specifikt Trisomi 13).
Det finns många som gärna debatterar och uttrycker mer eller mindre rumsrena åsikter om personer med genetiska avvikelser. Men faktum kvarstår, ett test visar bara på en avvikelse, inte de faktiska konsekvenserna av denna avvikelse för individen. För alla är inte lika, även om de delar en genetisk avvikelse. Och att generalisera genom att påstå "icke förenligt med liv" eller hävda att ett liv inte är värdigt utifrån ett fall är i bästa fall ogenomtänkt.
Jag har själv ett barn med funktionshinder (nymutation, syns inte på några tester) och är väl insatt och engagerad i funktionshindrades rätt i samhället.
Jag tycker inte att det är fel att man testar. Jag anser inte heller att någon har rätt att lägga sig i eller påverka en blivande förälders beslut om man vill behålla ett barn med en genetisk avvikelse eller inte. Det är upp till var och en, och ingen utifrån har rätt att döma, oavsett hur man väljer.
Jag har däremot väldigt svårt för utomstående som, utan särskild kunskap eller ens intresse av att lära sig mer, gärna påstår saker. Personer med funktionshinder, särskilt intellektuella funktionshinder, omgärdas av många fördomar och ogrundade missuppfattningar. Ska man diskutera individers rätt till liv ska man göra det sakligt, påläst och framförallt med viss känsla för att det är människor man pratar om, inte saker.